استفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی برای پیش بینی طوفان‌ها

در فنلاند شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که در هر زمان از سال طوفان می‌تواند اتفاق بیفتد. این یک مسئله مهم است زیرا فنلاند کشور به شدت جنگلی بوده و سقوط درختان در اثر طوفان می‌تواند خطوط برق را از بین برده و ترانسفورماتورها را از کار بیندازد که باعث خاموشی گسترده و قطعی برق صدها هزار نفر در سال شود. محققان دانشگاه آلتو و موسسه هواشناسی فنلاند (FMI) با همکاری هم و با استفاده از علم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سعی کردند تا زمان وقوع این خاموشی‌های ناشی از شرایط آب و هوایی را پیش‌بینی کنند.

روش جدیدی که آن‌ها ایجاد کرده‌اند می‌تواند طوفان‌ها را چند روز قبل از وقوع پیش‌بینی کند و به سازمان برق کشور این امکان را می‌دهد تا قبل از وقوع طوفان تیم‌های تعمیراتی خود را آماده کنند. دکتر Roope Tervo، استاد دانشگاه آلتو و محقق اصلی این پروژه گفت: “مدلی که قبلا ساخته بودیم رعد و برق‌های منطقه را با طول عمر کوتاه بررسی می‌کرد. اکنون ما یک مدل جدید ایجاد کرده‌ایم که طوفان‌های کم فشار را بررسی می‌کند و برای این کار از داده‌های مربوط به پیش‌بینی آب وهوای 10 روز آینده استفاده می‌کند.”

این مدل طوفان‌ها را به سه دسته طبقه‌بندی می‌کند: طوفان‌های بدون آسیب (بدون ترانسفورماتور آسیب دیده)، طوفان‌های کم آسیب (1تا140 ترانسفورماتور آسیب دیده) و طوفان‌های خسارت زیاد (بیش از140 ترانس آسیب دیده). این مدل همچنین می‌تواند موقعیت ایجاد طوفان را از نظر مکانی با دقت 15 کیلومتر و از نظر زمانی ظرف سه ساعت پیش‌بینی کند.

بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون، مدل تقریباً 0.6 دقت تشخیص صحیح دارد، به این معنی که 60٪ احتمال پیش‌بینی صحیح طوفان در هر گروه خسارتی وجود دارد. همچنین دارای دقت تقریبی 0.8 می‌باشد که این بدان معنا است که مدل 80٪ می‌تواند میزان خسارات طوفان را پیش‌بینی کند. دقت مکانی و زمانی با تکامل مدل‌های هواشناسی در آینده بسیار دقیق‌تر خواهند شد. در سال 2024 دقت مکانی و زمانی پیش‌بینی هوا به ترتیب به پنج کیلومتر و یک ساعت خواهند رسید.

Tervo می‌گوید: “دقت پیش‌بینی‌ها هنوز هم می‌توانند بهبود یابند. به عنوان مثال اضافه کردن داده‌های مربوط به یخ‌زدگی زمین و اطلاعات در مورد برگ درختان به احتمال زیاد نتایج را بهبود می‌بخشد. اما واقعیت این است که پیش‌بینی هرگز کامل نبوده و احتمالا هرگز هم نخواهد بود.”

Tervo ادامه می‌دهد: “ابزار پیش‌بینی طوفان که قبلاً توسط تیم alto و FMI تهیه شده بود توسط اپراتورهای شبکه برق استفاده و تایید شده است. الگوریتم پیش‌بینی جدید ما از طریق همان رابط کاربری به آن‌ها ارائه شده است و آن‌ها نیز در حال آزمایش این ابزار هستند.”

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/qwEm4

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

چت‌بات‌های احساسی
اخبار هوش مصنوعی

چت بات های هوش‌مصنوعی با قابلیت درک احساسات: آیا چت‌بات‌ها می‌توانند احساس همدلی را منتقل سازند؟

چگونه چت بات ها می‌توانند ویژگی انسانی را برای ایجاد یک فضای گفتگوی دلسوزانه برای کاربران خود پیاده سازند؟ مشاغل باید چت‌بات‌ها را آماده سازند

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.