بهبود عملکرد سیستم‌های تشخیص‌گفتار برای کودکان

پنج دانشگاه استرالیایی که بر پروژه بهبود دستیاران صدا و تشخیص‌گفتار برای کودکان فعالیت دارند

 

تا کنون، نرم‌افزار پشت دستیاران صوتی همیشه متکی بر صدای بزرگ‌سالان بوده است. یک پروژه بین 5 دانشگاه استرالیایی، با نام AusKidTalk، برای بهبود عملکرد سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های تشخیص‌صدا برای کودکان راه‌اندازی شده است. با عامراندیش همراه باشید تا درباره این فناوری جدید بیشتر بدانید.

تشخیص‌گفتار برای کودکان

دانشگاه‌هایی که بر روی پروژه AuskidTalk فعالیت می‌کنند، دانشگاه‌های نیو ساوت ولز (New South Wales)، دانشگاه سیدنی (the University of Sydney)،  دانشگاه غرب سیدنی (Western Sydney University)، دانشگاه مک‌کواری (Macquarie University) و دانشگاه مبلورن (University of Melbourne)  می‌باشند.

به عنوان بخشی از این پروژه ، هدف آن‌ها ساختن پایگاه داده‌ای از صدای کودکان استرالیایی با ضبط نمونه‌هایی از گفتار معمولی، از جمله تکرار واژگان، رقم‌ها، جملات و همچنین گفتارهای بی‌نظم مانند داستان‌سرایی بدیهه گویی که توسط 750 کودک بین سه تا 12 سال صحبت شده است.

بینا احمد، مدرس ارشد دانشکده مهندسی برق و ارتباطات UNSW توضیح داد که تا کنون، نرم‌افزار تشخیص گفتار، که زیربنای فناوری‌های دستیار مجازی مانند Google Assistant ، Alex و Siri است، همیشه به نمونه‌هایی از صدای بزرگسالان و صحت این سیستم‌ها اعتماد کرده است. تمامی آن‌ها، هنگام صحبت و تعامل با کودکان، عملکرد ضعیف و ناامید کننده‌ای دارند.

وی چنین ادامه داد که: “هدف اصلی پروژه تشخیص‌گفتار برای کودکان آن است که گفتار کودکان به درستی توسط این سامانه‌ها تشخیص داده شود زیرا که اساسا گفتار آنان با گفتار بزرگ‌سالان متفاوت است.” احمد در ادامه به سخنان خود اینگونه ادامه داد که: “مهارت‌های زبانی کودکان مانند بزرگ‌سالان پیچیده نیست. آن‌ها ممکن است اصطلاحات را اشتباه تلفظ کنند یا اصوات و کلمات را تلفظ نکنند یا ترتیب مورد انتظار واژگان را تغییر دهند. تفاوت‌های فیزیولوژیکی اساسی نیز بین کودکان و بزرگ‌سالان وجود دارد، تار‌های صوتی آن‌ها هنوز کاملا رشد نکرده است و تا زمانی که به سن بلوغ نرسند، در زمینه‌هایی بسیار بالاتر از بزرگسالان صحبت می‌کنند. همه این‌ها باعث می‌شود که گفتار آن‌ها با بزرگسالان بسیار متفاوت باشد و بنابراین پردازش برای سیستم‌های تشخیص‌گفتار برای کودکان دشوارتر خواهد بود.”

احمد اضافه کرد که با بهبود سیستم‌های تشخیص گفتار، می توان به طور بالقوه تشخیص داد که آیا کودک با مشکلات گفتاری روبرو است یا خیر. از این فناوری می‌توان به عنوان ابزاری قوی و قدرتمند برای کمک به کار گیری فوری در بازخورد مداوم در آموزش گفتار استفاده شود

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/GUMvI

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

داستان‎های عاشقانه هوش مصنوعی
اخبار هوش مصنوعی

هوش مصنوعی داستان‎های عاشقانه می‌سراید!

داستان‌‎های عاشقانه هوش مصنوعی: مجله نیویورک تایمز از GPT-3 خواست کمی درباره خودش و زندگی عاشقانه‌اش بگوید GPT-3، جدیدترین مدل هوش ‘مصنوعی سیستم‌های زبان طبیعی

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.