تاثیر فناوری‌های هوشمند بر مفهموم و ماهیت کار

تحقیقات انجام شده در دانشگاه Åbo Akademi نشان می‌دهد که وقتی کارهای روزمره با فناوری‌های هوشمند جایگزین شوند، نتیجه این خواهد شد که کارمندان دیگر کار خود را به عنوان معنی دار امروزی تجربه نخواهند کرد.

پیشرفت در فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، رباتیک و برنامه‌های دیجیتالی اخیراً بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها را درباره زندگی کاری آینده تغییر داده است و محققان پیش‌بینی می‌کنند که فناوری‌های جدید، وظایف معمول و بویژه ساختارمند را به شدت تحت تأثیر قرار خواهند داد.

طبق پیش‌بینی‌ها، 7 تا 35 درصد کارها در فنلاند طی 10 الی 20 سال آینده کاملا بصورت خودکار انجام می‌شود. در سطح جهانی نیز پیش‌بینی می‌شود که حداکثر 60 درصد از همه کارها تحت تأثیر فناوری‌های جدید قرار گیرند. بنابراین بحث در اینجا معطوف به مهارت‌های مورد نیاز در زندگی کاری آینده است، کاری که می‌دانیم به زودی به طور کلی از بین می‌رود. مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه Åbo Akademi انجام شده دیدگاه جدیدی را در این بحث ارائه می‌دهد.

جانی لونگشتت دانشجوی دکترای علوم تطبیقی ​​و محقق پروژه مدیریت صنعتی در دانشگاه  Åbo Akademi می‌گوید: “ارزش‌های ما بسیاری از انتخاب‌هایی که در طول زندگی انجام داده‌ایم از جمله انتخاب شغل یا نوع صلاحیت‌هایی که برای آن‌ها ارزش قائل هستیم را مشخص می‌کند. به همین دلیل، مهم است که درک کنیم تغییرات ایجاد شده توسط فناوری‌های جدید بر آینده‌ی کار چه تأثیری می‌گذارند و اینکه ویژگی‌های کار در آینده با آنچه امروز ما از کار می‌دانیم یکسان است یا خیر.”

مطالعه لونگشتت نشان می‌دهد که یک ارتباط سیستماتیک بین قابلیت اتوماسیون و مقادیر برجسته در مشاغل مختلف وجود دارد. وقتی کار ساختار یافته به طور خودکار انجام می‌شود و کارهای دیگر جایگزین آن می‌شوند عمدتا ویژگی‌های خلاقانه، اجتماعی و غیر‌منظم که از خصوصیات انسانی نشات می‌گیرد حذف خواهد شد. اگر تغییرات در کار به همان اندازه‌ای که محققان تخمین زده‌اند جامع باشد می‌تواند منجر به کاهش تعهد و رضایت شغلی گسترده شود.

لونگشتت می‌گوید: “تا به امروز ما بیشتر در مورد چگونگی خوشایند بودن کار روزمره صحبت کرده‌ایم. اما در مورد کسانی که از چنین کاری لذت می‌برند چطور؟ این اولین مطالعه با هدف درک راه‌های ارتباط ارزش‌های ما با کاری است که انتظار می‌رود.”

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/a0jHa

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.