هوش مصنوعی راهکار جدید شرکت‌های ایرانی

بدون شک یکی از جدید‌ترین و جذاب‌ترین حوزه‌هایی که در سالیان اخیر دنیای فناوری را تحت تاثیر خود قرار داده، هوش مصنوعی است. در کشور ما نیز شرکت‌های زیادی وارد این حوزه شده و با پذیرش ریسک حضور در این زمینه، تلاش دارند تا به هوشمند‌سازی کسب‌و‌کارهای داخلی کمک کنند. یکی از این شرکت‌ها، عامراندیش هوشمند است که از سال 1396 تاسیس شده و در چندین حوزه به شرکت‌های مختلف سرویس‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با عامراندیش هوشمند، مصاحبه‌ای با مدیرعامل این شرکت آقای دکتر نجفیان‌ صورت گرفته است که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

ورود به حوزه هوش مصنوعی

با توجه به تجربه نزدیک به 25 سال فعالیت در حوزه برنامه‌نویسی و مدیریتی، یکی از مسائلی که همیشه در ذهن داشتم گام‌برداشتن در مسیر رشد تکنولوژی بود. در سال‌های اخیر نیز به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق پیش آمد و تغییر مسیر کاربرد هوش مصنوعی از صنایع بزرگ و انحصاری به سمت کسب‌و‌کارها، تلاش کردیم تا نگاه خودمان را معطوف به این حوزه نگه داریم. با توجه به اینکه از نظر بسیاری از بزرگان “هوش مصنوعی الکتریسیته قرن آتی است” ما هم در راستای بهره‌مندی از دریای بیکران هوش مصنوعی وارد این حوزه شدیم.

چالش‌های هوش مصنوعی

علی‌رغم تلاش‌های بسیار در زمینه آکادمیک در داخل کشور، فاصله ایران نسبت به کشورهای پیشرفته از لحاظ استفاده در صنایع مختلف، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این زمینه می‌باشد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که از ابتدا روی دوش خود احساس کردیم عملیاتی سازی مسائل مطرح‌شده در دنیای آکادمیک و استفاده از مزیت‌های هوش مصنوعی در کسب و کارها بود. با تجربه‌ای که تیم هوش مصنوعی عامراندیش طی ده سال اخیر و قبل از تاسیس این شرکت داشته، تلاش شد تا با موفقیت، چالش‌های موجود را بگذرانیم.

تکنولوژی‌های تولید‌شده

در حال حاضر در 3 حوزه: پردازش‌گفتار (تبدیل گفتار ‌به ‌نوشتار و متن‌ به ‌گفتار به زبان فارسی)، فهم و تحلیل متن (دستیارهای هوشمند و چت‌بات) و پردازش تصویر (شناسایی چهره، شناسایی اشیاء، نویسه‌خوان نوری و …) تکنولوژی‌هایی را تولید کرده و موفق شدیم تا مجوز دانش‌بنیان را برای این محصولات دریافت کنیم. چشم‌انداز شرکت بر‌این است تا هر سال وارد حوزه‌ای جدید شود. از همین رو در سال جاری با انجام مراحل تحقیق و توسعه و تست‌های ابتدایی در بازار، موفق شدیم تا از محصول جدیدی در حوزه سلامت و پزشکی رونمائی کنیم.

دایره وسیع مشتریان

هر کسب‌و‌کار در هر صنعتی می‌تواند در دایره مشتریان محصولات تولیدی ما قرار بگیرد. همه سازمان‌ها و مراکز دولتی(B2B و B2G)، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که در حال ارائه خدمات به مصرف‌کننده‌های نهایی هستند(B2B2C) و حتی کاربران عادی(B2C) می‌توانند با استفاده از محصولات تولید‌شده توسط ما ضمن کاهش هزینه‌های خود، از آخرین تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار خود منتفع شوند.

بزرگ‌ترین ریسک، ریسک‌نکردن است

زمان‌هایی است که عدم‌ریسک باعث عقب‌افتادن از یک‌سری پیشرفت‌ها می شود. بخصوص در حوزه تکنولوژی، تاریخ به ما اثبات کرده که اگر نسبت به تغییرات و قبول ریسک مقاومت زیادی کنید، بالاجبار هزینه سنگینی پرداخت خواهید کرد و تکنولوژی به راحتی از روی شما عبور خواهد کرد. مثال فراموش نشدنی شرکت نوکیا بود که با داشتن 80 درصد سهم بازار، علی‌رغم اصرارهای بسیاری از متخصصین به تغییر سیستم‌عامل Symbian و افزودن قابلیت لمس‌کردن به صفحه گوشی‌های خود، حاضر به قبول ریسک تغییر نشد تا شرکتی مثل اپل که تا آن زمان تجربه چندانی در حوزه تولید گوشی‌های موبایل نداشت، به سرعت نوکیا رو جا بگذارد و نوکیای 60 میلیارد دلاری رو به یک شرکت 6 میلیارد دلاری تبدیل کند.

نمونه‌های موفق خارجی

تلاش ما بر این است تا با الگوبرداری از شرکت های موفق و پیشرو خارجی، محصولاتی که مناسب کسب‌و‌کارهای ایرانی است را تولید و به بازار عرضه کنیم. در زمینه تبدیل گفتار‌به‌نوشتار گوگل با پشتیبانی از 120 زبان دنیا در حال یکه‌تازی است. آمازون، مایکروسافت و اپل نیز در این زمینه نمونه‌های بسیار خوبی عرضه کرده‌اند. شرکت IBM نیز با تمرکز بر بازار B2B در زمینه‌هایی که ما وارد مرحله تولید شدیم، موفق شده تا سهم بزرگی از این بازار را به دست آورد. قطعاً بعد از مشاهده موفقیت‌های شرکت‌های مطرح، ما هم با قبول ریسک هزینه‌های بالای تولید و جمع‌آوری دیتا وارد بازار شدیم.

مزیت رقابتی

در زمینه تبدیل گفتار‌به‌نوشتار و پردازش متن، تمرکز ویژه بر روی زبان فارسی و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به موارد مشابه خارجی، به ما کمک کرده تا به هنگام تصمیم‌گیری مشتری که بر مبنای دو فاکتور کلیدی دقت بالا و قیمت پایین است، در زمره انتخاب‌های مشتریان قرار بگیریم. مزیت مهم دیگر نیز امکان ارائه سرویس‌های هوش مصنوعی بر روی سرورهای داخلی مشتریانی است که دغدغه حفظ حریم‌خصوصی در سازمان خود را دارند. مثل بانک‌ها که برای استفاده از سرویس‌های مختلف، حتی مجاز به اتصال به دیتاسنترهای خارج از خود نیز نیستند. این امکان تنها توسط شرکت‌های داخلی قابل‌ارائه است.

مهم‌ترین رقیب ما، دیروز ما است

در حال حاضر شرکت‌هایی در بازار حضور دارند که سابقه طولانی‌تری در این زمینه دارند و ما به نوعی یک شرکت جدید به شمار می‌رویم. علی‌رغم رصد رقبای داخلی، آنچه که برای ما در اولویت است الگوبرداری صحیح از شرکت‌های موفق خارجی است تا بتوانیم به کیفیتی بالاتر از آن‌ها دست پیدا کنیم. در واقع امروز “مهم‌ترین رقیب ما، دیروز ما است

آینده هوش مصنوعی در ایران

با توجه به گستردگی حوزه‌های مختلف در زمینه‌های هوش مصنوعی و پتانسیل بالای موجود در داخل، آینده بسیار روشنی پیش‌رو است. ما هم به‌زعم خود تلاش می‌کنیم تا با افزودن حوزه‌های مختلف به ارتقای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در زمینه هوش مصنوعی کمک کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/hQI0P

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

مقالات

معرفی انواع هوش مصنوعی

عصر هوش مصنوعی پیش روی ما است و از بسیاری جهات ، ما را مجذوب خود کرده است. ما در اطلاعات ، مقالات و نظریه

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.