هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند که کدام ترکیبات دارویی سلول­‌های سرطانی را از بین می­‌برند!

یک مدل یادگیری ماشین که در فنلاند ساخته شده‌­است می‌تواند به ما کمک کند تا به طور موثر سرطان را درمان کنیم. هنگامی که پزشکان بیماران مبتلا به سرطان­‌های پیشرفته را درمان می‌­کنند، معمولاً لازم است از ترکیبی از روش‌های درمانی مختلف استفاده کنند. علاوه بر جراحی سرطان، بیماران معمولا با پرتودرمانی و دارو و یا ترکیبی از هر دو تحت درمان قرار می‌­گیرند.

درمان سرطان ترکیبی از داروهای مختلف است که بر روی سلول‌­های مختلف سرطانی تأثیر می‌­گذارد. درمان‌­های دارویی ترکیبی معمولا اثربخشی درمان را بهبود می‌­بخشند و در صورت کاهش دوز داروها به صورت جداگانه می‌­توان عوارض جانبی را کاهش داد. با این حال، آزمایش‌­های غربالگری ترکیبات دارویی بسیار کند و هزینه‌بر است و در نتیجه مزایای کامل درمان‌­های ترکیبی اغلب کشف نمی­‌شوند. با کمک روش جدید یادگیری ماشین ، می­توان بهترین ترکیبات را برای از بین بردن انتخابی سلول‌های سرطانی با آرایش ژنتیکی یا عملکردی خاص شناسایی کرد.

محققان دانشگاه آلتو، دانشگاه هلسینکی و دانشگاه تورکو در فنلاند یک مدل یادگیری ماشین توسعه دادند که به طور دقیق اینکه چگونه ترکیبات داروهای سرطانی مختلف، انواع سلول‌های سرطانی را از بین می‌­برند را پیش بینی می‌­کند. مدل جدید هوش مصنوعی با مجموعه زیادی از داده‌­های به دست آمده از مطالعات پیشین، که ارتباط بین داروها و سلول‌­های سرطانی را بررسی کرده‌­بودند ، آموزش دیده‌­است. پروفسور Juho Rousu از دانشگاه آلتو می‌­گوید: ”مدلی که توسط دستگاه آموخته شده در واقع یک تابع چند­جمله­‌ای است که در ریاضیات مدرسه با آن آشنا شده­‌اید، اما بسیار پیچیده است.”

نتایج تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شد. این نتایج نشان می­‌دهد که این مدل، ارتباط بین داروها و سلول‌های سرطانی که قبلا مشاهده نشده­‌ بودند را پیدا کرده‌­است. پروفسور روسو می‌­گوید: ”این مدل نتایج بسیار دقیقی را ارائه می‌­دهد. به عنوان مثال، مقادیر ضریب همبستگی در آزمایشات ما بیش از 9/0 بود که حاکی از قابلیت اطمینان بالای این روش است”. در اندازه­‌گیری‌­های تجربی، ضریب همبستگی 8/0 تا 9/0 قابل اعتماد در نظر گرفته می‌­شود.

این مدل به طور دقیق پیش­‌بینی می­‌کند که چگونه یک ترکیب دارویی به‌طور انتخابی سلول‌های خاص سرطانی را مهار می‌­کند در حالی که اثر این داروی ترکیبی بر روی آن نوع سرطان قبلا آزمایش نشده‌­است. محقق Tero Aittokallio از موسسه پزشکی مولکولی فنلاند (FIMM) در دانشگاه هلسینکی می­‌گوید: ”این روش به محققان در زمینه سرطان کمک خواهد کرد که انتخاب داروی ترکیبی برای انجام تحقیقات بیشتر را اولویت‌­بندی کنند.”

این روش یادگیری ماشین را می­‌توان برای بیماری‌­های غیر سرطانی نیز استفاده کرد. در این حالت باید به مدل دوباره با داده­‌های مربوط به آن بیماری آموزش داده‌­شود. به عنوان مثال، می­‌توان از این مدل برای بررسی چگونگی تأثیر ترکیبات مختلف آنتی‌­بیوتیک بر عفونت‌­های باکتریایی استفاده کرد. همچنین این روش در تشخیص چگونگی از بین رفتن سلول­‌هایی که توسط ویروس کرونا آلوده شده­‌اند با داروهای ترکیبی، سودمند است.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/s1Gy4

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

هوش مصنوعی رباتیک
اخبار هوش مصنوعی

به کمک هوش مصنوعی ربات‌ها مستقل می‌شوند!

به کمک هوش مصنوعی ربات‌ها یاد می‌گیرند که خودانگیز باشند! عملکردهای مستقلانه برای ربات‌ها، مانند عمکلردهای خودبه‌خودی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.