هوش ‌مصنوعی در مراکز داده چه تغییراتی را ایجاد کرده است؟

هوش‌ مصنوعی در مراکز داده: چگونه هوش مصنوعی به سرعت باعث تغییرشکل این صنعت شده است

با پیشرفت سریع فناوری ابر، هوش‌مصنوعی به یک شمشیر دو لبه برای مراکز داده تبدیل شده است. الگوریتم‌های پیشرفته موجب ایجاد تقاضای جدیدی برای سرورها شده که نیاز به افزایش قدرت، فضا و خنک‌سازی در مراکز داده را تشدید می‌کنند. تمامی این‌ها به همراه افزایش کارآیی نرم‌افزارها و نوارها برای اپراتورهای مرکز داده، بخشی از یک راه‌حل هستند.

هوش‌ مصنوعی در مراکز داده

باتوجه به سخنان دنیل المان (Daniel Elman)، آنالیزگر موسسه تحقیقاتی هسته‌ای: “تقاضا برای افزایش مرکز داده مدرن توسط مشاغلی که به دنبال استفاده از هوش‌مصنوعی هستند، صرفنظر از اندازه و وسعتشان، رو به افزایش است به ویژه مشاغل متوسط که توانایی پرداخت شبکه‌های گسترده مرکز داده داخلی را ندارند.” بی‌شک، بخش عمده‌ای از این تقاضاها‌، توسط بزرگ‌ترین فروشندگان ابر ارائه می‌شود. اما این امر، فرصت را برای دیگر بازیکنان این صنعت فراهم می‌کند تا بتوانند تقاضای روزافزون به وجود آمده در بازار را پاسخگو باشند.

افزایش تقاضا برای استفاده از هوش‌ مصنوعی در مراکز داده چالش‌های جدیدی را برای این کانون‌ها ایجاد خواهد کرد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی، مدیریت گرمای بیشتر و توزیع منابع اشاره کرد. بعلاوه، ادامه کار هم برای خود اپراتورهای مرکز داده و هم برای مشتریانشان فرایندی هزینه‌بر است. با توج به سخنان المان: “شركت‌ها، به ویژه آن‌هایی که نمی‌توانند تجارت خود را از دست دهند، انتظار دارند كه مراكز داده بتوانند از پس اين حجم بزرگ كاری برآيند.”

هوش‌ مصنوعی در مراکزداده

اپراتورهای مرکز داده از دستورالعمل‌های استاندارد و مشخصی در مورد اختصاص میزان انرژی و منابع خنک‌کننده به هریک از کارهای محول شده، پیروی می‌کنند. مدیرعامل شرکت تاسیات آینده (Future Facilities)، شرمان ایكموتو (Sherman Ikemoto)، چنین گفت که این دستورالعمل‌ها در “حاشیه‎های گسترده امنیتی” ساخته شده‌اند. شرکت تاسیسات آینده، نرم‌افزاری به نام Digital Twin را به منظور پذیرش هوش‌ مصنوعی در مراکز داده برای کانون‌های داده تولید کرده که برای کمک به مهندسان، طراحان و مدیران در بهینه‌سازی فضا و منابع، شبیه‌سازی‌های مجازی را انجام می‌دهد.

ایکموتو چنین گفت: “مراکز داده همچون دیگر پلتفرم‌های فیزیکی، دارای محدودیت‌هایی هستند. آ‌‌ن‌ها از نظر فیزیکی توانایی محدودی در پشتیبانی تجهیزات IT را دارند. ما شاهد ورود بسیاری از سیستم‌های رایانه‌ای پرقدرت هستیم و این امر سبب وارد شدن موج شٌک و یک مشکل پایدار قابل‌توجه در دنیای مدیریت مرکز داده شده است.”

همانند بسیاری از فناوری‌ها، نقش شرکت‌های بزرگ در پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه هوش مصنوعی غیرقابل انکار است. بخش DeepMind Google که متمرکز بر هوش مصنوعی است، در سال 2016 به موفقیت چشم‌گیری در چگونگی استفاده از فناوری هوش‌ مصنوعی در مراکز داده دست یافت. با استفاده از مدل یادگیری ماشین در مراکز داده DeepMind گوگل، انرژی صرف شده برای فناوری‌های خنک‌کننده، تا 40٪ کاهش داشته است.

مارک کرام (Mrce Cream)، مدیر فروش در تکنولوژی سرور (Server Technology)، شرکتی که برای افزایش و مدیریت قدرت مراکز داده، راه‌حل‌های ارزشمندی ارایه می‌دهد، چنین گفت: ” گوگل و برخی دیگر از مراکز داده بسیار بزرگ از هوش‌مصنوعی به عنوان ابزاری برای کمک به بهبود بهره‌وری انرژی استفاده می‌کنند.” وی چنین افزود که: “این راه‌حل، یک برنامه، راه‌حل بالقوه و همچنین یک مکانیسم امنیتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک شبکه را مشاهده کرده و تشخیص دهید که دوست یا دشمن شما کدام است.”

شرکت‌های بسیار بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون با استقرار هوش‌ مصنوعی در مراکز داده خود بیشترین سود را به دست آورده‌اند. آن‌ها نسبت به شرکت‌های متوسط، داده‌های بسیار بیشتری را ​​تولید، مصرف و پردازش می‌کنند. مدل‌های تجاری آن‌ها تا حدی زیادی بستگی به این مسئله دارد که چگونه می‌توانند داده‌ها را در مقیاس جهانی به سرعت، با اطمینان و کارآیی بهتری مدیریت کنند. این امر به ویژه در مورد گوگل که موتور جستجوی پیشرو در جهان است و هر روز مجبور به پردازش تعداد سرسام‌آوری از داده‌ها و درخواست‌ها است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

با افزایش تقاضا، ارائه‌دهندگان کالاکشن _ colocation_ (مرکز همسان‌سازی یا “هتل حامل_Carrior hotel” نوعی مرکز داده است که تجهیزات، فضا و پهنای باند را برای اجاره به مشتریان خرده فروش خود مهیا می‌کند) مجبور به استفاده از ابزارهای هوش‌ مصنوعی در مراکز داده خود در چند سال آینده به منظور بهبود بیشتر و باکیفیت‌تر کارآیی خواهند بود. درباره ارائه‌دهندگان Colocation که محیط فیزیکی را کنترل می‌کنند ولی کنترلی بر سیستم‌های محاسباتی مشتریان خود ندارند، پذیرش هوش مصنوعی در مقایسه با شرکت‌های ابَر بزرگی مانند گوگل، کمی متفاوت خواهد بود. با توجه به اهمیت بازده و کارآیی که یک مزیت قابل‌توجه و چشم‌گیر در زمینه رقابتی صنعتی به شمار می‎آید، شرکت‌های Colocation، انگیزه‌های روشنی دارند تا به مشتریان خود این اطمینان را دهند که از پس عضله‌های محاسباتی بیشتر و بیشتری برمی‌آیند.

علی‌رغم پتانسیل‌های بالای هوش‌ مصنوعی در مراکز داده، پذیرش گسترده این فناوری در این صنعت ممکن است سبب به وجود آوردن خطراتی برای اپراتورها و تامین‌کنندگان بودجه این مراکز شوند. سرعت سریع توسعه برای فراهم‌کننده دامین Colocationها خطر منسوخ‌شدن را به همراه دارد زیرا با گذشت زمان و پیشرفت هرچه بیشتر فناوری، روزی فرا می‌رسد که مشتریان برای پردازش و ذخیره‌سازی داده‌های خود به فضای بسیار کمی نیاز دارند.

در حال حاضر، شرکت‌های مرکز داده می‌گویند ظهور هوش‌مصنوعی بیشتر یک مزیت است نه بار سنگین و یا چیزی که باید از آن ترسید. این فناوری باعث شتاب بخشیدن به محصولات و پاسخ‌های ارائه شده به مشتری می‌شود. این فرصت برای تأمین کنندگان فناوری مرکز داده نیز وجود دارد و هم ‌اکنون در دسترس است. با توجه به سخنان المان (ELman):”با توجه به این‌که از هوش مصنوعی برای انجام مسئولیت‌ها و کارهای بسیار مهم استفاده می‌شود، محافظت از داده‌های پردازش شده و ذخیره‌شده، بسیار مهم و ضروری است. بنابراین، با پذیرش هرچه بیشتر هوش‌ مصنوعی در مراکز داد، باید در آینده منتظر رونق مستمر در مرکز داده‌های خودکار، امنیت شبکه و ابزارهای نظارتی دقیق‌تری باشیم.”

 

 

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/MB5WY

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.