استفاده از فناوری پردازش متن در کابین هواپیما از فشار بارهای اضافه در بر روی خدمه پرواز و کابین می‌کاهد

پردازش متن در کابین هواپیما می‌تواند باعث کاهش چشم‌گیر حوادث هوایی شود.

گرچه در سال‌های اخیر، کمتر شاهد حوادث تلخ هوایی بوده‌ایم، اما وقتی اتفاق می‌افتد، حجم کار خدمه معمولا در بالاترین سطح است. بنابراین، افزایش عملکرد خدمه در دوره‌های کاری زیاد از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به حفظ ایمنی پرواز کمک شایانی کند.

بارهای هواپیما هنگامی که با ترکیبی از شرایط غیرقابل پیش‌بینی مانند شرایط هواشناسی ویژه یا ترافیک هوایی با چگالی بالا روبرو می‌شوند، به اوج خود می‌رسند. خرابی سیستم و عملیات پرواز هنگام برخاستن، صعود، فرود، نزدیک شدن به زمین و فرود آمدن نیز دیگر نمونه‌های این شرایط غیرقابل ‌پیش‎بینی هستند. در این زمان، مقدار اطلاعات و تعداد اقداماتی که باید توسط خدمه پردازش شود، غیرقابل‌کنترل است و این امر بر ایمنی پرواز تاثیر چشم‌گیری خواهد گذاشت. پروژه VOICI که یک پروژه پردازش‌متن در کابین هواپیما است توسط اتحادیه اروپا در حال انجام است، با هدف ایجاد یک “دستیار خدمه طبیعی” هوشمند برای محیط کابین خلبان به منظور کاهش یا برطرف کردن چنین تهدیدهایی اجرایی شده است.

این سیستم شامل سه فناوری اصلی است، یعنی ضبط صدا، تشخیص گفتار و هوش مصنوعی. این سامانه شامل یک سیستم پردازش گفتار تعبیه شده در کابین خلبان است که اصطلاحات هواپیمایی را می‌فهمد، و همچنین مجموعه‌ای از میکروفون‌های نوری کم صدا و پردازش آرایه بهینه برای آن است. سیستم VOICI همچنین دارای یک ترکیب گفتاری جدید و کارآمدتر است که با اصطلاحات هواپیمایی و سطح سر و صدا در کابین پرواز کاملا سازگار است.

پردازش متن در کابین هواپیما تحت شرایط واقع‌گرایانه ارزیابی می‌شود

شرکای این پروژه با هدف ارائه اثبات مفهوم، قادر به گوش دادن به تمامی ارتباطات در کابین خلبان چه بین اعضای خدمه و چه بین خدمه و کنترل ترافیک هوایی هستند. تور آرن رینن (Tor Arne Reinen)، هماهنگ کننده پروژه، این‌گونه توضیح می‌دهد که: “سیستم VOICI محتوای گفتاری را کاملا تشخیص داده، آن را تفسیر می‌کند، قادر به تعامل با خدمه است و درخواست‌های آنان را برای ساده‌سازی وظایفشان و کاهش حجم کاریشان برآورده می‌سازد.” پژوهشگران همچنین یک محیط ارزیابی صوتی واقع‌بینانه را برای آزمایش‌های فناوری ایجاد کردند.

این امر فناوری توسعه دستیار خدمه را تسهیل کرده و ارزیابی عملکرد آن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. تکنولوژی پردازش متن در کابین هواپیما شامل فناوری ضبط و تشخیص گفتار برای استفاده در کابین خلبان (که دارای سروصدای زیادی است) همراه با سیستم گفتگوی هوشمند با ترکیب خودکار گفتار به عنوان خروجی اصلی آن است. محیط آزمایش صوتی شامل یک مدل فیزیکی سه بعدی از کابین خلبان Falcon 200S است که این مدل سه‌بعدی خود شامل فرآوری بلندگو از ضبط صدا از پرواز واقعی است. راینن این‌چنین توضیح می‌دهد که: “ما نشان داده‌ایم كه دستیاری و کمک به خدمه با وجود میزان شدید صدا در كابین خلبان هواپیما امكان‌پذیر و شدنی است.”

پردازش‌متن در کابین هواپیما
پردازش‌متن در کابین هواپیما

فواید چندگانه

پردازش متن در کابین هواپیما، ضبط گفتار را  از طریق هدست خلبان و میکروفون تعبیه شده در محیط امکان‌پذیر می‌کند. تشخیص گفتار با استفاده از شبکه‌ عصبی عمیق و سیستم گفتگو به طور واضح برای محیط کابین خلبان توسعه یافته و شامل اصطلاحات هواپیمایی و استحکام بالا نسبت به سطح زیاد سر و صدای پس‌زمینه است. این سیستم‌ها به طور مستقل از سیستم‌های مبتنی بر ابر کار می‌کنند و از مدل‌های اختصاصی زبان برای سناریوی کابین خلبان استفاده می‌کنند. به گفته راینن، همه الگوریتم‌های اساسی سیستم گفتگو پیاده‌سازی و آزمایش شده‌اند: از واحد درک زبان طبیعی که درخواست‌های طبیعی را درک می‌کند گرفته تا هسته گفتگو که جریان مکالمه را کنترل می‌نماید. راینن خاطرنشان كرد:”تاكید ویژه‌ای بر توانایی دستیار صوتی در استفاده از داده‌های متنی شده است که آنان را با کارآیی بالاتر و استرس پایین‌تر تبدیل ساخته است.” وی همچنین این‌گونه ادامه داد که:”این فناوری را می‌توان در یک جمله اینگونه توضیح داد، کارآیی بالاتر و استرس پایین‌تر.”

راینن در ادامه سخنانش به این نکته پرداخت که: “VOICI دو شرکت کوچک و متوسط (SME) و موسسات تحقیقاتی را شامل می‌شود که بر روی پروژه پردازش متن در کابین هواپیما به صورت تنگاتنگی با یکدیگر همکاری می‌کنند و این همکاری در کنسرسیوم منجر به آفرینش نوآوری و ایجاد شغل می‌شود.”

سخن آخر

این یکی از کاربرهای بی‌شمار پردازش متن در صنعت است. به عبارتی دیگر، تمامی گفتمان‌های صورت‌گرفته در کابین پرواز، به صورت متن پردازش و ذخیره می‌شود. اینجاست که می‌توان به اهمیت فناوری‌های پردازش متن و محصولات وابسته با آن، مانند فارس‌آوا  پی برد. این محصول، همانند رقبای قدر خارجی خود، قادر به ضبط صدای گوینده و تشخیص گفتار وی حتی در پس‌زمینه‌های پرهیاهو و پرسروصدا است و می‌تواند واژه به واژه صحبت‌ها گوینده را به متن تبدیل سازد. فارس‌آوا علاوه بر زبان فارسی، از زبان انگلیسی نیز قویا پشتیبانی می‌کند.

 

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/MqEZu

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی هم هوش مصنوعی (AI) و هم هوش هیجانی (EI) نقش مهمی در امنیت بازی می‌کنند. ولی دو گزارش اخیر

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.