پنج چالش مهم هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی این پتاسیل را دارد که کاملا شیوه عملکرد و کارآیی مشاغل گوناگون از جمله خدمات مشتری، بازاریابی و شغل‌های مربوط به امور مالی را تغییر داده و از نو طراحی کند. شرکت‌هایی همچون عامراندیش در زمینه توسعه و گسترش هوش مصنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما راه‌حل‌های مدرن مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود تجارت و کسب‌وکارتان ارائه دهند. ولی هوش‌مصنوعی، همچون دیگر فناوری‌های نوظهور با چالش‌هایی روبه‌رو است.

چالش هوش‌مصنوعی که در ادامه برایتان آورده‌ایم، در نتیجه نظرسنجی که توسط که توسط گروه مشاوره بوستون MIT انجام شده، آشکار شده است و تا حدودی نیز قابل بسط به مشکلات موجود در حوزه هوش مصنوعی در ایران است. در این نظرسنجی 85% از مدیران معتقدند که هوش مصنوعی تجارت و کسب‌وکارهای آنان را متحول ساخته ولی با این وجود، تنها 20% از شرکت‌ها هستند که از این فناوری به نوعی استفاده می‌کنند و تنها 5% از آنان هستند که به صورت گسترده‌ای از آن استفاده می‌نمایند. متاسفانه به دلیل چالش‌های پیش رو، پذیرش این فناوری توسط شرکت‌ها بسیار کم است. در زیر قصد داریم تا شما را با 5 چالش اصلی این فناوری در ایران آشنا گردانیم.

پنج چالش هوش‌مصنوعی

1- عدم سازمان‌دهی و رهبری مناسب و کارآمد

سلسله مراتب شرکت‌ها می‌تواند کاملا پیچیده باشد. مدیران و رهبران بخش‌های مختلف شرکت‌ها باید همگی در صفحه‌ای یکسان و در یک راستا برای تصمیم‌گیری‌های متقابل به منظور بهبود تجارت و کسب‌وکارشان باشند. این بخش‌ها و مدیرانشان باید همگی با هم و در یک زمان و با سطح تلاشی یکسان، از هوش مصنوعی در تجارت خود استفاده نمایند. عدم سازمان‌بندی مناسب و رهبری موثر و کارآمد این بخش‌ها، می‌تواند منجر به مسئولیت‌هایی ناواضح و تداخلی شوند که در نهایت مانع از سرمایه‌گذاری‌ کامل شرکت در زمینه هوش مصنوعی می‌شود. برای تصویب و اتخاذ استفاده از هوش مصنوعی به طور گسترده در شرکت‌ها، باید تمامی بخش‌های مختلف شرکت کاملا هماهنگ با یکدیگر قدم بردارند.

2- دیگر چالش هوش‌مصنوعی در ایران، عدم انتخاب مشکلات اصلی برای حل شدن

متاسفانه، بیشتر تیم‌های آنالیزی یا بسیاری از تیم‌های آنالیزی پراکنده شرکت‌ها بر روی شمار زیادی از پروژه‌های کوچک‌تری متمرکزند که در حاشیه هسته اصلی تجارت قرار دارند. در نتیجه، کار در زمینه اصلی، به منظور دستیابی به اتوماسیون کارآمد مورد نیاز توسط هسته اصلی تجارت را به کل نادیده می‌گیرند. برای حل این مشکل، شما باید قادر به تعیین اولویت‌های کاری خود و تمرکز بر آنان باشید تا با استفاده از راه‌حل‌های قدرتمند هوش مصنوعی، یکی یکی آنان را از پیش پای خود بردارید. برای مثال، بخش‌هایی از کسب‌وکار شما درآمد قابل توجهی ایجاد می‌کند که در آنها فرایند اتوماسیون‌سازی و هوش‌مصنوعی می‌تواند سبب بهبود چشم‌گیر سود و یا کاهش درصد خطاها شود.

3- افراد حرفه‌ای بی‌تجربه و بدون آموزش

در بسیاری از شرکت‌ها، نیروی انسانی مسلط بر هوش‌مصنوعی بسیار کم است. و این مهم، یکی از اصلی‌ترین چالش هوش‌مصنوعی در ایران و جهان است. باید بدانید که در یک نظرسنجی انجام‌شده توسط شرکت PwC’s Digital IQ، تنها 20% از مدیران‌ اجرایی گفته‌اند که سازمان‌های آنان توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای رسیدن به قله موفقیت با کمک هوش مصنوعی را دارد. این کمبود تجربه و پتانسیل مورد نیاز یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارها برای افزایش بهره‌وری تجارت خود با استفاده از هوش مصنوعی است. بسیاری از سازمان‌ها از محدودیت‌های خود آگاه هستند و در عین حال، بیش از 20% از آنان نیز بر این باور غلط هستند که متخصصان و کارشناسان فناوری اطلاعاتشان، تخصص و مهارت‌های لازم برای مدیریت هوش مصنوعی را دارند. تقاضا برای مهارت‌های یادگیری ماشین روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود، ولی متاسفانه عدم دسترسی به آموزش‌های صحیح و درست در این زمینه، جدی‌ترین چالش هوش‌مصنوعی را ایجاد کرده است. در چنین سناریویی‌ که استعداد هوش مصنوعی واقعا کمیاب است ولی تقاضا برای آن بالاست، بیشتر شرکت‌ها در حال جست‌وجوی این فناوری‌ و نوآوری‌های وابسته بدان از طریق منبع‌های دست سوم و شخص ثالت مانند آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، هکاتون‌ها (رویدای است که در آن برنامه‌نویسان و دیگر افراد مرتبط گردهم جمع می‌شوند تا در توسعه پروژه نرم‌افزاری و یا گاها سخت‌افزاری بایکدیگر همگاری کنند) و غیره هستند.

4- داده‌های غیرقابل دسترس و عدم محافظت از حریم شخصی

به منظور آموزش الگوریتم یادگیری ماشین، شما نیاز به مجموعه بزرگ و تمیزی از داده‌ها با کمترین میزان تبعیض و تعصب نیاز دارید. بیشتر این داده‌ها برای استفاده در دسترس نیستند زیرا یک فرم ساختاربندی‌شده‌ای ندارند؛ و همین امر، مهم‌ترین چالش هوش‌مصنوعی را ایجاد کرده است. باید بدانید که این داده‌ها حاوی اطلاعات حساس و مهمی‌اند که متاسفانه در سیستم پردازش کاملا متفاوتی وجود دارند. در نتیجه، بیشتر شرکت‌ها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در تولید زیرساخت‌های موثر و کارآمد برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های تولیدی و استخدام استعدادهایی دارند که قادر به رمزنگاری این اطلاعات باشند تا آنان را به اطلاعاتی قابل‌استفاده و پرسود تبدیل نمایند.

5- فاکتور اعتماد و باورپذیری، دیگر چالش هوش‌مصنوعی

توضیح الگوریتم یادگیری عمیق به شکل ساده برای شخصی که برنامه‌نویس یا مهندس رایانه نیست، کاری بسیار سخت و مشکل است. با چنین پیچیدگی، کسانی که تمایل به بهره‌ جستن حداکثری از فرصت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی دارند، رفته‌رفته ناپدید می‌شوند. بیشتر شرکت‌هایی که از تحولات دیجیتالی عقب هستند، مجبور به ایجاد یک انقلابی بزرگ در زیرساخت‌های خود هستند تا بتوانند به شکل معنا‌داری از توانایی‌های هوش مصنوعی جهت اهداف خود استفاده نمایند. متاسفانه، بیشتر کارآفرینان و موسس شرکت‌ها، فاقد درجه‌ای از انعطاف‌پذیری، منابع و شجاعت لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد نیاز یادگیری ماشین بدون هیچ گارانتی هستند.

سخن آخر

در بالا به 5 تا از بزرگ‌ترین چالش‌ هوش‌مصنوعی در ایران پرداخته شده است. اگر خواهان استفاده موثر و کارآمد از ابزارهای پرقدرت هوش مصنوعی موجود در بازار هستید، چاره‌ای جز غلبه بر این موانع و چالش‌ها را نخواهید داشت. ولی این چالش‌ها، نمی‌توانند مانعی بر سر راه هوش مصنوعی و جلوگیری از تغییر و تحولی باشند که توسط آن انجام می‌پذیرد. تغییر و تحولی که به عملکرد شرکت‌ها، شکلی کاملا جدید و تازه‌ای می‌بخشد.

در صورت نیاز برای استفاده و کنترل مزایای بی‌شمار فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد راه‌حلی که موجب به افزایش بهره‌وری شرکت شما شود، باید با یک شرکت مجرب در زمینه هوش مصنوعی، همچون عامراندیش تماس بگیرید.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/JLGzx

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

موارد کاربرد تشخیص چهره
هوش مصنوعی

تکنولوژی تشخیص احساسات از روی چهره چیست؟

تشخیص چهره یکی از تکنولوژی‌های جذابی است که در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است. این تکنولوژی کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از این

چت بات FAQ
مقالات

پاسخ به سوالات متداول (FAQ) به کمک چت بات

سوالات متداول یا Frequently Asked Questions به سوالات پر تکراری گفته می‌شود که مشتریان مختلف در مورد محصول یا خدمات از شما می‌پرسند. برخی از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.