آیا اپل در حال ساخت یک اتومبیل برقی خودران با همکاری هیوندای است؟

سال‌ها شایعاتی در مورد برنامه‌های کمپانی اپل برای تولید یک ماشین الکتریکی خودران وجود داشت. تیم کوک، مدیرعامل اپل گفته که صنعت خودرو در نقطه عطف قرار دارد. اما تاکنون کسانی که به ماشین‌های خودران اپل امیدوار بودند نیز ناامید شده‌اند. سهام شرکت خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی پس از اینکه نماینده این شرکت گفت که این خودروساز در حال انجام مذاکرات مقدماتی با اپل برای مشارکت در ساخت یک ماشین الکتریکی است به شدت افزایش یافت.

اخیرا سهام هیوندای تا 20٪ افزایش یافت و 8 میلیارد دلار به ارزش سهام این شرکت در بازار سهام افزوده شد و بزرگ‌ترین جهش یک روزه سهام یک کمپانی را از سال 1988 تاکنون رقم زد. اما در عرض چند ساعت شرکت هیوندای از این اظهار نظر خود عقب‌نشینی کرد و به خبرنگاران گفت که نماینده این شرکت سخنان نادرستی بیان کرده و در اصل تعدادی از شرکای گمنام اپل در مورد همکاری در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی با این شرکت تماس برقرار کرده‌اند.

بلومبرگ گزارش داد که حرکت کمپانی هیوندای ممکن است هرگونه رابطه‌ای را که می‌خواسته با اپل برقرار کند به خطر بیندازد و خاطرنشان کرد که این غول فناوری مستقر در کالیفرنیا، تمایل زیادی به محرمانه بودن محصولات و مشارکت‌های خود دارد. اپل تاکنون از اظهار نظر در مورد گزارش هیوندای خودداری کرده است. درست باشد یا خیر، اظهارات هیوندای بعد از تقریبا یک دهه شایعات و گزارش‌های مکرر، صرفا یک گزارش مجدد در مورد بلند پروازی‌های اپل در بخش خودرو است.

 

اما آیا واقعا اپل در حال ساخت ماشین خودران است؟

در اوایل سال 2015، روزنامه‌نگاران به استخدام ده‌ها مهندس و مدیر حوزه خودروی با تجربه در اپل شدند. همچنين اپل مهندساني را كه به تسلا برای ساخت خودروی الکتریکی كمك كرده بودند به سوي خود جذب کرد، که بیش از 1000 نفر را شامل می‌شد که در نهایت در رسانه‌ها فاش شد اپل پروژه‌ای تحت عنوان تایتان در دست ساخت دارد.

برای اپل اتومبیل الکتریکی چیزی بیش از ساخت یک نرم‌افزار برای هدایت چهار چرخ نبود و شامل سرگرمی‌های روان، نقشه‌های پیچیده، نرم‌افزار مسیریابی و دستیارهای دیجیتال و به زودی هوش مصنوعی برای هدایت خودکار است.

اپل قبلاً در بیشتر این دامنه‌ها تخصص داشت و با جایگزینی روز افزون موتورهای الکتریکی به جای موتور‌های احتراق داخلی، این صنعت برای تولید کننده‌های جدید جذاب به نظر می‌رسید، به خصوص اپل با سابقه ثابت شده در زمینه طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار کاربر پسند برای ایجاد محصولات جذاب برای مصرف کننده، نظرش به این حوزه جلب شد.

اما پس از آن، در سال 2016، اخبار بلومبرگ گزارش داد که این شرکت به طرز چشمگیری جاه‌طلبی‌های خود در زمینه خودروی الکتریکی را کاهش داده و صدها قطعه که برای این پروژه تهیه کرده بود را از بین می‌برد. اپل به جای تلاش برای ساخت وسیله نقلیه خود كه ​​برخی آن را (iCar) لقب داده بودند، به ساخت نرم‌افزاری كه تولیدکننده‌های دیگر برای ساخت اتومبیل هوشمند به آن نیاز دارند تمركز و این شرکت طراحی و تولید فیزیکی خودرو را به رقبای خود واگذار كرد.

گزارشات حاکی از آن بود که پروژه تیتان با اختلافات داخلی و نظرات مدیریتی متفاوت درمورد اینکه دقیقاً چه نوع خودرویی را باید تولید کنند و شرکت باید تا چه حد رانندگی را به سمت خودکار شدن سوق دهد مواجه شده است. برخی دیگر گفتند که اپل برای تسلط بر زنجیره‌های تأمین پیچیده و طولانی مورد نیاز برای تولید خودرو با مشکل مواجه شده است.

همچنین گفته شد که Luca Maestri، مدیر مالی ارشد اپل، به این پروژه تمایل ندارد. Maestri در گذشته یکی از مدیران قدیمی جنرال موتورز بود و همیشه گفته که تمایلی برای بازگشت به تجارت اتومبیل ندارد، چرا که بخش اتومبیل سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد و مدل اقتصادی اپل بسیار پرسودتر از سوددهی بخش اتومبیل است.

 

شایعات و سواستفاده‌ها

در طی چهار سال گذشته، دائماً شایعاتی درباره جاه طلبی‌های اپل در زمینه ساخت خودرو مطرح بوده و برخی منابع بارها مدعی شدند که فقط یک ماه یا چند هفته دیگر تا اعلام رسمی شرکت اپل برای رونمایی از خودروهای خودرانش زمان باقی مانده است. اما اپل تاکنون هیچ اطلاعی از پروژه‌های خود ارائه نداده است.

پس از گزارش رویترز، با استناد به منابع ناشناس، شایعاتی بار دیگر آغاز شد که اپل قصد دارد تا سال 2024 خودروی الکتریکی و خودران خود را با برندی خاص تولید کند و این خودرو از فناوری پیشرفته باتری اپل بهره میبرد. حتی برخی اظهار داشتند که اپل تهدیدی جدی برای قیمت سهام شرکت تسلا محسوب می‌شود.

اما مارک گورمن گزارشگر بلومبرگ با ریختن آب سرد بر روی بحث شایعات پیرامون پروژه iCar، اوایل ماه جاری نوشت که منابع ناشناس در شرکت جزئیات پروژه را به او گفته‌اند و این پروژه تحت نظارت یک تیم کوچک فقط در مراحل مقدماتی است و ساخت هر وسیله نقلیه خودمختار توسط اپل حداقل تا نیم دهه آینده ممکن نیست.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/JSvnH

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.