استفاده از هوش مصنوعی در بازی

یکی از مقوله‌های جذاب دردنیای تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری و ویدئویی است. در دنیای امروز هوش مصنوعی جنبه‌های متنوعی از زندگی ما انسان‌ها را در بر گرفته و در بسیاری از حوزه‌ها ورود پیدا کرده است. یکی از این حوزه‌های جذاب بازی‌های کامپیوتری است که هوش مصنوعی با ورود به آن باعث افزایش پویایی و جذابیت آن شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی از چه زمانی در بازی ها به کار گرفته شد؟

استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها فارغ از سبک بازی است و تا حد زیادی تاثیر اساسی بر روی عملکرد کلی یک بازی کامپیوتری دارد. ورود هوش مصنوعی به حوزه بازی‌های کامپیوتری در ابتدا یک مسئله تحقیقاتی بود. بازی نیم یا Nim یکی از نخستین مثال‌های استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری است. در حدود 20 سال قبل از نیم نیز در بازی پویینگ یا Poing از هوش مصنوعی استفاده شده بود. بازی نیم در سال 1951 ساخته و در سال 1952 منتشر شده بود. سپس برای بازی چکرز نیز برنامه‌ای هوشمند نوشته شده بود که آن هم در بین دهه 50 و 60 میلادی توسعه یافت. این برنامه هوشمند می‌توانست توانایی‌های یک فرد آماتور را در بازی چکرز به چالش بکشد.

در ادامه راه خود هوش مصنوعی در دهه‌های بعدی به بازی‌هایی مانند شطرنح نیز وارد شد و در سال 1997 توانست استاد بزرگ شطرنج یعنی گری کاسپاروف را شکست دهد. این بازی شطرنج هوشمند که توسط شرکت IBM توسعه داده شده بود با شکست کاسپاروف توانست تکنولوژی هوش مصنوعی را بر سر زبان‌ها بیندازد و توجه تعداد زیادی از انسان‌ها را به خود جلب کند. از این زمان به بعد استفاده از هوش مصنوعی برای بیشتر کردن عملکردهای بازی‌ها، پویایی کاراکترها و تعاملی کردن روند گیم پلی بازی استفاده شد.

کاربرد هوش مصنوعی در ساخت بازی ها

استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از جمله کاربردهای این تکنولوژی در صنعت بازی سازی کنترل شخصیت‌های متفرقه در بازی یا همان NPC ها، راهیابی کاراکترها، هوشمند سازی و تعاملی کردن بازی‌های رقابتی و شوتر اول شخص یا FPS ها، ایجاد قابلیت شکار و در نهایت در زمینه مخفی کاری یا Stealth است. مقوله راهیابی کاربرد زیادی در بازی‌های استراتژیک دارد و الگوریتمی است که تعیین می‌کند کاراکترهای فرعی یک بازی که نقش سیاهی لشکر را دارند چگونه از یک نقطه به نقطه دیگری بروند. در بازی‌های شوتر اول شخص یا FPSها از هوش مصنوعی برای جایگزینی و رقابت با بازیکن‌های انسانی استفاده می‌شود.

قابلیت شکار نیز به نوعی قصد دارد تا بازی را به واقعیت نزدیک‌تر کند و در بازی‌های اکشن و رقابتی باعث می‌شود از روی ردهایی که بازیکن در بازی از خود به جا می‌گذارد و یا صداهایی که توسط آن شخصیت ایجاد می‌شود، کاراکترهای دشمن او بتوانند آن شخصیت را پیدا کنند. در برخی از بازی‌هایی که کاراکترها از هوش مصنوعی برخوردار هستند، از آنجایی که روند بازی را از قبل می‌دانند و آن را آموزش دیده‌اند و تمام حقه‌ها را می‌دانند در بازی تقلب می‌کنند و گاهی باعث می‌شوند تا بازیکن تحت هیچ شرایطی نتواند سطح یا مرحله‌ای از بازی را ببرد.

معرفی برخی از بازی‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند

برخی از بازی‌هایی که بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و کاراکترها و گیم پلی هوشمندی دارند عبارتند از:

  • The Last of Us
  • E.A.R
  • Halo Reach
  • StarCraft II
  • Arma 3
  • WarCraft
  • و…

هوش مصنوعی در این بازی‌ها جذابیت زیادی به آن‌ها بخشیده و باعث شده تا بازیکن احساسات و هیجانات واقعی را در بازی حس کند. هوش مصنوعی در بازی‌های ورزشی نیز همانند Need For Speed و FIFA استفاده می‌شود. در این نوع بازی‌ها نیز فضای رقابتی واقعی برای کاربر ایجاد می‌کند و فضای پویای بازی و عکس‌العمل‌های کاراکترهای متفرقه درون آن مطابق با نوع عملکردهای بازیکن‌ها تغییر می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌ها روز به روز در حال گسترش است و بیشتر می‌شود و در آینده نیز دنیای بازی‌ها و صنعت بازی سازی را متحول خواهد کرد. ما در این مقاله سعی کردیم که به طور خلاصه به کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه بپردازیم تا افراد درک بهتری از فضای بازی‌های هوشمند داشته باشند. برای مطالعه بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و کاربردهای آن می‌توانید به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/rtUq7

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

معاملات هوشمند
هوش مصنوعی

معاملات هوشمند به کمک هوش مصنوعی

معاملات هوشمند به کمک هوش مصنوعی معاملات در بازار بورس قبل از این همانند هنر بود اما امروزه کاملا متفاوت از گذشته است. هوش مصنوعی

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.