ده مورد از کاربردهای شگفت انگیز یادگیری عمیق

شاید تا به حال راجع به یادگیری عمیق شنیده باشید و تصور کرده باشید که بخشی از علوم داده است که مقداری ترسناک می‌باشد. اینجا سوالی پیش می‌آید که چطور می‌شود ماشینی ساخت که همانند انسان‌ها یاد بگیرد؟ یا سوالی که برای برخی بسیار ترسناک است و می‌پرسند این است که اصلا چرا نیاز داریم تا ماشینی بسازیم که شبیه انسان‌ها رفتار کند؟ برای این دسته از افرادی که با دید منفی به یادگیری عمیق و هوش مصنوعی نگاه می‌کنند، در این مقاله قصد داریم تا ده مثال از کاربردهای یادگیری عمیق بیاوریم تا روشن کنیم که چگونه این تکولوژی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا به ظرفیت کامل خود دست یابند.

یادگیری عمیق چیست؟

هم یادگیری ماشین و هم یادگیری عمیق هر دو زیر مجموعه‌ای از هوش مصنوعی هستند اما یادگیری عمیق به نوعی تکامل یافته یادگیری ماشین می‌باشد. در یادگیری ماشین ، الگوریتم‌های ایجاد شده توسط برنامه نویسان انسانی وظیفه تجزیه و یادگیری داده‌ها را دارند. آن‌ها بر اساس آنچه از داده‌ها یاد می‌گیرند تصمیم گیری می‌کنند. یادگیری عمیق از طریق یک شبکه عصبی مصنوعی آموزش می‌بیند که همانند مغز انسان عمل می‌کند و سیستم داده‌ها را در یک ساختار بسیار مشابه ذهن انسان، تجزیه و تحلیل می‌کند. سیستم‌های یادگیری عمیق برای آنکه بدانند با هر داده باید چه کاری باید انجام دهند نیازی به یک برنامه نویس ندارند و این کار با استفاده از داده‌های بسیار زیادی که جمع آوری می‌شوند امکان پذیر است.

در ادامه به تشریح ده کاربرد فوق‌العاده از یادگیری عمیق می‌پردازیم.

  1. تجربه مشتری

امروزه از یادگیری عمیق در بسیاری از مشاغل برای بهبود تجربه مشتری استفاده می‌شود. برای مثال سلف- سرویس‌های آنلاین و ایجاد گردش کار (workflow) از کاربردهای آن است. مدتی می‌شود که از یادگیری عمیق در چت بات‌ها استفاده می‌شود و انتظار داریم با بلوغ و رشد تکنولوژی یادگیری عمیق، از آن در بسیاری از کسب و کارها استفاده شود.

  1. ترجمه

با اینکه ترجمه ماشینی اتوماتیک چیز جدیدی نیست، اما یادگیری عمیق می‌توان در بهبود و پیشرفت آن به کمک شبکه‌های انباشته عصبی و ترجمه از تصاویر کمک شایانی داشته باشد.

  1. رنگی کردن تصاویر سیاه و سفید

رنگی کردن تصاویر سیاه و سفید قبلا به صورت دستی انجام می‌شد و زمان بسیار زیادی را از افراد می‌گرفت. امروزه این کار توسط برنامه‌های هوشمند و با استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق انجام می‌گیرد.

  1. شناسایی زبان

سیستم‌های دارای یادگیری عمیق به تازگی توانایی تشخیص لهجه‌های مختلف یک زبان را بدست آورده‌اند. یک سیستم هوشمند در ابتدا تشخیص می‌دهد فردی که در حال صحبت است برای مثال به زبان انگلیسی صحبت می‌کند و سپس الگوریتم‌های هوش مصنوعی آن تشخیص می‌دهند که فرد به چه لهجه‌ای سخن می‌گوید.

کاربرد چت بات در صنعت گردشگری

  1. اتومبیل‌های خودران

ماشین‌های خودران تنها از یک مدل هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند بلکه چندین مدل به طور همزمان در حال کار است تا یک ماشین بتواند بصورت خودکار در خیابان براند. برخی از مدل‌های یادگیری عمیق در شناسایی علائم راهنمایی، افراد و اشیاء موجود در خیابان و… به کار می‌روند.

  1. بینایی کامپیوتری

الگوریتم‌هایی یادگیری عمیق به تقلید از بینایی انسان به طبقه‌بندی تصاویر، تشخیص اشیاء، بازیابی تصویر و دسته‌بندی تصاویر می‌پردازند. یکی دیگر از کارهایی که یادگیری عمیق انجام می‌دهد آموزش ماشین‌ها برای خودکار کردن کارهایی است که نیاز به قدرت بصری انسان دارد.

  1. تولید متن

به کمک یادگیری عمیق سیستم‌های هوشمند می‌توانند نگارش، گرامر و سبک یک متن را آموزش ببینند و از مدل آموزش دیده استفاده کنند تا یک متن را بصورت خودکار تولید کنند که از لحاظ املا، دستور زبان، سبک متن و… مناسب و درست باشد.

  1. تولید کپشن برای تصاویر

یکی دیگر از توانایی‌های خارق‌العاده یادگیری عمیق آن است که می‌تواند عناصر و محتوای موجود در یک تصویر را تشخیص دهد و به تناسب آن یک کپشن برای تصویر تولید کند.

  1. جمع‌آوری اخبار بر اساس احساسات

هنگامی که نیاز دارید تا یکسری اخبار منفی را فیلتر کنید، یادگیری عمیق از طریق پردازش زبان طبیعی پیشرفته می‌تواند این کار را انجام دهد. جمع‌آوری کننده خبر با استفاده از این فناوری می‌تواند اخبار را بر اساس احساسات فیلتر کنند و به این ترتیب می‌توانید جریان‌های خبری ایجاد کنید.

  1. ربات‌های دارای یادگیری عمیق

سیستم‌های یادگیری عمیق می‌توانند توانایی‌های بسیار زیادی را برای ربات‌ها ایجاد کنند که در حالت پیشرفته می‌توانند باعث شوند که یک ربات تنها از روی مشاهده کارهایی که یک انسان انجام می‌دهد آموزش ببینند. درست مثل کاری که مغز انسان از تجربیاتی که بدست می‌آورد آموزش می‌بیند.

AI-brain-vs-robotic.png

سخن نهایی

انتظار می‌رود پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در سال‌های آینده سرعت بسیار بیشتری پیدا کند و با افزایش این سرعت برنامه‌ها و سیستم‌های پیشرفته و هوشمند خارق‌العاده‌ای را به بازار عرضه کنند. همه‌ی این‌ها زندگی انسان‌ها را دچار تحول بیشتری خواهد کرد و برای مواجهه با این تحول نیاز است که افراد به مطالعه و کسب آمادگی در استفاده از هوش مصنوعی بپردازند.

برای مطالعه بیشتر در حوزه هوش مصنوعی به بلاگ عامر اندیش مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/zuIga

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

تبدیل گفتار به نوشتار انگلیسی
مقالات

 تحصیل در رشته هوش مصنوعی

یکی از تمایلات بشر و نیازهایی که به دنبال پیشرفت‌های تکنولوژی و علمی پیش آمده است، هوشمند سازی است. به دنبال این نیاز از دهه

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.