دوربین تشخیص چهره و نکاتی که باید در مورد آن بدانید!

فناوری تشخیص چهره در بسیاری از زمینه‌ها کاربردهای زیادی دارد. در چند سال گذشته استفاده از این فناوری اهمیت زیادی پیدا کرده است. استفاده از دوربین تشخیص چهره برای کمک گرفتن از این فناوری دارای نکاتی است که قبل از خرید و راه اندازی باید به آن توجه کرد. در این مقاله قصد داریم این نکات را بررسی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

تشخیص چهره چیست؟

تشخیص چهره یا همان Face Detection تکنولوژی است که به کمک ویژگی‌های بیومتریک چهره هر فرد و به کمک یکسری فاکتورها و الگوریتم‌ها، قادر است هویت و چهره یک فرد را تشخیص دهد. یک سیستم تشخیص چهره به کمک الگوریتم‌های هوشمندش محتوای تصویری یک دوربین مدار بسته یا سایر محتواهای ویدئویی را بررسی کرده و مواردی مانند چهره افراد، حرکت آن‌ها، عبور و مرور، شمارش افراد، عبور از محدوده به خصوص و … را تشخیص می‌دهد. برای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره باید از دوربین‌های مخصوصی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد.

سیستم تشخیص چهره دوربین مدار بسته چگونه عمل می‌کند؟‌

یک دوربین مدار بسته برای تشخیص چهره از نرم افزارهای هوشمند کمک می‌گیرد. این نرم افزارها برای شناسایی یک چهره از الگوریتم‌های هوشمند استفاده می‌کنند که مشخصات ظاهری هر فرد را بررسی کرده و به کمک ویژگی‌های بیومتریک موجود در صورت یک فرد، مانند فاصله چشم‌ها، فرم ابروها، ارتفاع پیشانی و… را اندازه گیری کرده و از این طریق الگوی چهره یک فرد را بدست آورده و چهره و هویت او را ثبت می‌کند. پس از بررسی‌های نهایی و آموزش این چهره ها به سیستم، دوربین مدار بسته صورت فرد را در هر حالتی با دقت بالایی تشخیص خواهد داد.

آیا تشخیص چهره از روی عکس امکان پذیر است؟

 

مزایای استفاده از دوربین تشخیص چهره

دوربین‌های دارای قابلیت تشخیص چهره معمولا کاربرد امنیتی دارند و برای کنترل و نظارت بر امنیت و حفاظت از یک محیط در برابر عواملی ماند جرم و تخلف و … استفاده می‌شوند. استفاده از این دوربین‌ها در بسیاری از موارد نیز کاربردی باز دارنده دارد. یکی از کاربردهای مهم سیستم‌های نظارت تصویری مانند دوربین‌های تشخیص چهره پیشگیری از وقوع جرم و جنایت است. با تشخیص چهره به موقع افراد در زمان ارتکاب به جرم در مکان‌های جرم خیز و خطرناک و نظارت بر آن‌ها می‌توان از بروز حوادث ناگوار و جرم و تخلفات سنگین جلوگیری نمود.

علاوه بر آن چه که گفته شد از دوربین‌های تشخیص چهره می‌توان برای جمع‌آوری مدارک تصویری و اطلاعات برای ارائه به مراجع قضایی استفاده نمود. این دوربین‌ها قادرند چهره افراد و هویت آن‌ها را در هنگام انجام جرم و یا یک تخلف تشخیص داده و ثبت نمایند و از این اطلاعات می‌توان به عنوان مدرک در بررسی‌های قضایی استفاده نمود. کاربرد دیگر این دوربین‌ها برای ثبت چهره افراد در محل‌های پر رفت و آمد است. این دوربین‌ها می‌توانند در لحظه چهره تمامی افراد حاضر در محل را تشخیص داده و ثبت کنند. از این کاربرد می‌توان برای تشخیص بخصوص استفاده نمود. هم چنین از این کاربرد می‌توان برای کنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد در یک محیط شلوغ مانند نمایشگاه، اداره و … استفاده کرد.

کاربردهای پردازش تصویر

برای انتخاب دوربین تشخیص چهره باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مولفه‌های مهم برای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، انتخاب دوربین مدار بسته مناسبی است که بتواند تمام نیازهای سیستم را پوشش دهد و عملکرد مناسبی داشته باشد. زیرا برای تشخیص چهره و شناسایی آن، باید ابتدا چهره فرد توسط دوربین مدار بسته ثبت شود و سپس بر روی آن آنالیز و تجزیه و تحلیل انجام شود. برای انتخاب دوربین مدار بسته مناسب نیز باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. مهم‌ترین این موارد وضوح تصویر و شدت نور مورد نیاز دوربین برای تشخیص چهره است. بر اساس مسافت و میدان دید مورد نیاز می‌توان از دوربین‌های با قدرت وضوح متفاوت استفاده کرد. برای شدت نور نیز بسته به میزان نور موجود در محیط می‌توان از دوربین‌هایی استفاده نمود که توانایی کنترل شدت نور ورودی به لنز را دارند.

به طور کلی برای انتخاب دوربین تشخیص چهره مناسب باید به سه عامل محل نصب دوربین، شدت نور مورد نیاز و وضوح تصویر توجه کنید. توجه به برند شرکتی که دوربین را تولید کرده و کیفیت دوربین‌های تولیدی آن شرکت نیز می‌تواند در انتخاب یک دوربین مناسب تاثیر گذار باشد پس سعی کنید همواره از برندهای معتبر استفاده کنید. نصب دوربین‌های تشخیص چهره هم دارای قواعد و شرایط به خصوصی است که در هنگام نصب نیز باید به آن‌ها توجه شود، عواملی مانند ارتفاع دوربین، محل نصب دوربین و… که در هر دوربین بنا بر هدف استفاده از آن تفاوت پیدا می‌کند.

 

4/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/ZqCzf

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

پردازش تصویر
پردازش تصویر

اهمیت پردازش تصویر

انجام برخی از عملیات بر روی یک تصویر، اتخاذ یک تصویر پیشرفته، یا استخراج اطلاعات مفید از تصویر را پردازش تصویر گویند. تکنیک‌های پردازش تصویر

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.