راز چگونگی تشخیص گفتار هدف در مغز برای محققان حوزه پردازش گفتار هوشمند هویدا شد!

دانشمندان شواهد فیزیولوژیکی را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد یک سیستم تعدیل کننده عصبی neuromodulation (گروهی از نورون‌ها که عملکرد نورون‌های تخصصی‌تر را تنظیم می‌­کنند) بر پردازش اصوات در منطقه مهم شنوایی مغز تأثیر می‌­گذارد. یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل­کولین در فرایند تشخیص گفتار از سروصدا به هسته شنوایی مغز کمک می­‌کند.

نویسنده مقاله آقای مایکل برگر از دانشگاه لیگ پنسیلوانیا گفت: “در حالی که پیش از این مطالعات زیادی در مورد تاثیر این تعدیل‌­کننده­‌ها در بخش نئوکورتکس مغز، جایی که پیچیده‌ترین محاسبات مغز اتفاق می­‌افتد، انجام شده­ است، اما به ندرت بر روی لایه­‌های بنیادی‌­تر مغز مطالعه‌­ای انجام گرفته است”.

این مقاله که در ژورنال JNeurosci، ژورنال علم عصب­‌شناسی، منتشر شده است احتمالا توجه سایر دانشمندان را به این گروه از مدارهای مغزی جلب خواهد کرد. این بخش از مدارهای مغزی که پیش از این به عنوان مدارهای ساده در نظر گرفته می‌شدند، در واقع بسیار پیچیده هستند و مانند نواحی بالاتر مغز تحت تاثیر تعدیل کننده­‌ها قرار می‌­گیرند.

تیم تحقیقی با انجام آزمایش‌های الکتروفیزیولوژیکی و تحلیل داده‌ها نشان دادند که ورودی انتقال دهنده عصبی استیل­کولین، یک انتقال‌­دهنده عصبی فراگیر در مغز، بر رمزگذاری اطلاعات صوتی توسط هسته میانی بدنه شبه ذوزنقه (MNTB medial nucleus of the trapezoid body)، اصلی‌ترین منبع بازدارنده چندین هسته کلیدی در سیستم شنوایی تحتانی، تاثیر می‌­گذارد.

نورون‌های MNTB که پیش از این از نظر محاسباتی ساده تلقی می‌­شدند، توسط یک سیناپس تحریک کننده بزرگ هدایت می‌شوند و تحت تأثیر ورودی­‌های بازدارنده محلی قرار می‌گیرند. این تیم نشان دادند که علاوه بر این ورودی‌­ها، تعدیل کننده استیل­کولین، تفکیک اصوات هدف از محرک‌­های صوتی را بهبود می‌­بخشد، که این امر منجر به پردازش سیگنال‌های صوتی مهم، مانند گفتار می‌شود.

علاوه بر این، آن‌ها طرح­‌های تشریحی جدیدی که ورودی استیلکولین برای MNTB فراهم می­‌کند را توصیف کردند. دکتر برگر نورون­‌هایی که با هدف تشخیص منبع هر صوت، به هم متصل شده‌اند را مورد مطالعه قرار داد. او تعدیل کننده‌های عصبی را به عنوان مدارهای غیرتخصصی وسیعی که مدارهای تخصصی‌­­تر را تحت پوشش قرار می‌­دهند، توصیف کرد.

دکتر برگر در این رابطه می‌گوید: ” این تعدیل‌­کننده­‌ها به شما کمک می‌­کنند که در میان سر و صدا، سیگنال‌­های ضعیف را تشخیص دهید. درست مانند زمانی که به رادیو گوش می‌دهید و تغییر موقعیت آنتن رادیو به شما کمک می­‌کند امواج مزاحم را حذف کنید و به ایستگاه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید.” نویسندگان این مقاله نشان دادند که مدارهای تعدیل­‌کننده تاثیر به سزایی بر روی نورون‌هایی که محلی‌­سازی صدا را در سیستم شنوایی انجام می‌­دهند، می‌گذارند.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/J8gc2

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.