ردیابی با پردازش تصویر

یکی از کاربردهای جالب تکنولوژی هوش مصنوعی پردازش تصویر است که شاید یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌هایش ردیابی با پردازش تصویر باشد. شاید بارها در فیلم‌های اکشن و ماجراجویانه دیده باشید که ردیابی یک فرد خلافکار را به کمک یکسری نرم‌افزارهای پیچیده انجام می‌دهند، خوب بهتر است بدانید که این نرم‌افزار پیچیده همان پردازش تصویر می‌باشد. در مقاله امروز قصد داریم تا در مورد کاربردهای پردازش تصویر بیشتر صحبت کنیم و ببینیم که ردیابی با پردازش تصویر چگونه انجام می‌شود.

پردازش تصویر چیست؟

پردازش تصویر به عنوان زیر مجموعه ای از پردازش سیگنال دیجیتال می باشد که دارای کاربرد ها و مزایای مختلفی در حوزه‌های متفاوت است. پردازش دیجیتال در حقیقت همان پردازش تصویر دیجیتالی است که به کمک دانش کامپیوتر، برنامه نویسی و هوش مصنوعی قابل اجرا است. پردازش تصویر یکی از کاربرد ها و زیر مجموعه های هوش مصنوعی است که همان طور که از نام آن پیداست بر روی تصاویر دیجیتالی پردازش انجام می‌دهد و بر اساس آموزش‌های از پیش تعیین شده خروجی معینی را به همراه اطلاعات بخصوصی به نمایش می‌گذارد. امروزه کاربردهای فناوری پردازش تصویر به صورت متنوع در زمینه‌های فنی، صنعتی، علمی، امنیتی، پزشکی و … باعث شده که بسیار مورد توجه و استفاده افراد و کسب‌وکارهای مختلف واقع شود.

معرفی زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی

در پردازش تصویر، ورودی شامل محتوایی تصویری است که با انجام یک‌سری عملیات بر روی آن، خروجی داریم که شامل مجموعه‌ای از نشان‌های ویژه یا متغیر‌های مربوط به تصویر می‌باشد. این خروجی‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • نمایش و چاپ تصویر
  • ویرایش تصویر
  • بهبود تصویر
  • کشف و تشخیص یک ویژگی خاص در تصویر
  • فشرده سازی تصویر.
  • و…

ردیابی به کمک پردازش تصویر چگونه انجام می‌شود؟

یک سیستم پردازش تصویر پس از این که برای تشخیص یک شیء یا یک فرد آموزش دید، می‌تواند آن شیء یا فرد را هرجای دیگری هم که دید شناسایی کند. اساس ردیابی با پردازش تصویر هم بر این مسئله استوار است. یک سیستم پردازش تصویر قوی می‌تواند محتوا و داده‌های تصویری در دوربین‌های مداربسته را پردازش کند و در صورت وجود فرد یا شیء مورد نظرش در تصویر آن را تشخیص دهد و همچنین می‌تواند او را در تصاویر مختلف ردیابی کند و حتی با توجه به داده‌های زمانی متوجه شود که در هر زمانی در کجا حضور داشته است.

ردیابی به کمک پردازش تصویر چه کاربردهایی دارد؟

بزرگترین کاربرد ردیابی به کمک پردازش تصویر، همان طور که از نام آن پیدا است، ردیابی و دنبال کردن و تشخیص اشیاء و افراد مورد نظر در تصاویر یا ویدئوهای موجود می‌باشد. برای مثال این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای زیر را داشته باشد:

ردیابی خلافکاران

برای یافتن خلافکاران و ردیابی آن‌ها از روی تصاویر موجود در دوربین‌های مداربسته سطح شهر، می‌توان از فناوری پردازش تصویر کمک گرفت. به کمک این تکنولوژی می‌توان مکانی که فرد در آن حضور یافته و زمانی که آن‌جا بوده را بدست آورد و از این طریق می‌توان یک خلافکار و یا مجرم را به طور کامل ردیابی کرد.

ردیابی اشیا

اگر به دنبال یک شیء خاص در مجموعه تصاویر و یا داده‌های تصویری می‌گردید، تکنولوژی پردازش تصویر می‌تواند به خوبی برای این کار به شما کمک کند.این کاربرد همچنین می‌تواند به بازاریاب‌ها برای پیدا کردن تصاویری که یک شیء به خصوص در آن‌ها وجود دارد کمک کند.

امنیت منطقه ممنوعه

یکی دیگر از کاربردهای این تکنولوژی می‌تواند ردیابی هر نوع حرکت، تشخیص نزدیک شدن هر شیء یا فردی به یک منطقه محافظت شده و یا ممنوعه باشد.

تشخیص حرکات افراد

یکی دیگر از کاربردهایی که این تکنولوژی می‌تواند داشته باشد زیر نظر گرفتن افراد و تشخیص حرکات و رفتارهای آن‌ها است. به این ترتیب می‌تواند کمک کند تا قبل از وقوع یک جرم یا خلاف، جلوی آن گرفته شود تا میزان پیشگیری از ارتکاب به جرم تا حد زیادی افزایش یابد.

 

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/4B8qj

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

دستیار هوشمند الکسا

معرفی دستیار هوشمند الکسا

الکسا یک دستیار مجازی است که با صدا کنترل می‌شود و توسط شرکت آمازون ساخته شده است. این دستیار هوشمند می‌تواند کنترل خانه هوشمند شما

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.