مزایای استفاده از تشخیص چهره در بانکداری

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی که ظرفیت‌های بسیاری نیز دارد، پردازش تصویر می‌باشد. پردازش تصویر نیز دارای زیربخش‌های مختلفی است که تشخیص چهره یکی از آن‌ها می‌باشد. در این حوزه نیز استفاده از تشخیص چهره در بانکداری را می‌توان یکی از کاربردهای نوظهور که تحولاتی انقلابی را در شیوه‌ی بانکداری ایجاد کند، دانست. در این مقاله می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که فناوری تشخیص چهره چه تاثیراتی در بانکداری دارد.

تشخیص چهره چست؟

فناوری تشخیص چهره یک تکنولوژی بیومتریک است که با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوهایی که از صورت یک فرد به دست می آورد، قادر است افراد را از یک دیگر تشخیص دهد و آن ها را شناسایی نماید و بتواند هویت افراد را تایید کند. در سال های اخیر از فناوری تشخیص چهره در بسیاری از زمینه های استفاده شده است مانند استفاده از این فناوری برای بازگشایی قفل صفحه گوشی های هوشمند تا کاربردهای بسیار مهم امنیتی در سازمان های مختلف. قابلیت استفاده در اهداف و زمینه های مختلف باعث شده که فناوری تشخیص چهره طیف وسیعی از کاربردها را داشته باشد و محبوبیت خاصی در بین سازمان ها، شرکت های مختلف و… بیاید.

تشخیص چهره یک فناوری است که با بررسی ویژگی‌های صورت یک فرد و استفاده از تایید بیومتریک، شناسایی را انجام می دهد. به طور کلی فناوری تشخیص چهره برای تشخیص دادن یک چهره از چهار سطح عبور می کند: تشخیص/ردیابی، تنظیم و تراز کردن، استخراج ویژگی ها و تطبیق و طبقه بندی ویژگی ها. در سطح اول یعنی تشخیص و ردیابی، فناوری تشخیص چهره، چهره فرد را شناسایی کرده و از بین تصاویر و یا فایل های ویدئویی که به آن داده شده ، چهره مورد نظر را ردیابی می کند. در سطح تنظیم و ترازیابی، این فناوری خطوط صورت فرد را در تصویر و یا فایل تصویری داده شده استخراج می نماید و جزئیات این خطوط را مشخص می کند.

در مرحله سوم و یا مرحله استخراج ویژگی، ویژگی های چهره فرد به صورت دقیق استخراج می شود. مانند اندازه لب، چشم، چانه، بینی و … . پس از این الگوریتم تشخیص چهره به سراغ سطح و مرحله نهایی می رود که در آن با استفاده از اطلاعات استخراج شده در مرحله بعد و تطابق دادن آن با اطلاعات موجود در دیتابیس خود و مقایسه آن ها، به تشخیص هویت یک فرد میپردازد و چهره او را تشخیص می دهد.

facial-recognitian-technology-matching.png

چرا باید از تشخیص چهره در بانکداری استفاده کنیم؟

شاید بتوان گفت یکی از کسب و کارهایی که روزانه با افراد زیادی سروکار دارند بانک‌ها هستند. کنترل عبور و مرور این افراد و همچنین اطمینان یافتن از امنیت بانک و خطر آفرین نبودن مراجعه کنندگان یکی از چالش‌‌های مهم در بانک‌ها می‌باشد. استفاده از روش‌های سنتی همانند نگهبان و … شاید در هنگام حادثه تاثیر گذار باشد اما نمی‌تواند به کنترل شرایط کلی کمک چندانی بکند. برای اینکه بتوان به درستی شرایط را کنترل نمود سیستمی نیاز است که بتواند تمامی افراد را کنترل کند و اعمال آن‌ها را تجریه و تحلیل نماید.

چنین قابلیتی تنها از فناوری‌های نوینی همانند هوش مصنوعی بر می‌آید تا در زمانی کوتاه بتواند چنین کاری را در مقیاس بزرگ انجام دهد. تشخیص چهره که یکی از کاربردهای هوش مصنوعی می‌باشد، به خوبی می‌تواند افراد را کنترل کند و هویت آن‌ها را تشخیص دهد و اعمالشان را تشخیص دهد و حتی از طریق آنالیز به احساسات افراد پی ببرد. این دلیلی است که کسب و کارهای بانکداری و خدمات اینچنینی به هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره نیاز دارند.

مزایای استفاده از تشخیص چهره در بانکداری چیست؟

بانک‌ها و یا زیر مجموعه آن‌ها در صورتی که از فناوری تشخیص چهره استفاده کنند از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:

امنیت

یکی از مهم‌ترین مزایای فناوری تشخیص چهره امنیت است. سیستم هوش مصنوعی می‌توان تمام افرادی که در یک بانک رفت و آمد می‌کنند را زیر نظر بگیرد و اعمال و رفتار آن‌ها را کنترل کند. همچنین این فناوری قادر است عبور و مرور افراد را کنترل کند و در صورتی که به بخش ممنوعه‌ای نزدیک شدند هشدار دهد.

شناخت مشتریان

یکی از کاربردهای فناوری تشخیص چهره شناخت مشتریان است. این فناوری قادر است مشتریانی را که قبلا نیز به بانک مراجعه نموده‌اند را تشخیص دهد و تمامی اطلاعات مربوط به مراجعات گذشته افراد را نیز نشان دهد. این فناوری همچنین قادر است افراد جدید را به دیتابیس خود اضافه کند تا در مراجعات بعدی آن‌ها را نیز بشناسد.

فهم اعمال و احساسات افراد

این کاربرد یکی از مسائل مهم در حفظ امنیت بانک‌ها می‌باشد. فناوری تشخیص چهره با کمک از هوش مصنوعی و داده‌هایی که به او آموزش داده شده است، می‌توان اعمال و رفتار افراد را درک کند و آن‌ها را آنالیز کند. همچنین این فناوری می‌تواند با تجزیه و تحلیل حرکات و رفتارهای افراد و بسیاری از فاکتورهای دیگر به احساسات آن‌ها پی ببرد که این امر در حفظ امنیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

تاییدیه بیومتریک

یکی از مزایای استفاده از تشخیص چهره می‌تواند استفاده از تاییدیه‌های بیومتریک برای فرآیندهایی مانند باز کردن حساب، برداشت از حساب و بسیاری از خدمات بانکداری دیگر باشد. تاییدیه بیومتریک به این صورت است از ویژگی‌های چهره هر فرد که مشخصه‌هایی برای شناخت هویت او می‎باشد برای تایید هر فرآیندی، به جای امضا یا اثر انگشت او، استفاده نمود.

facial-recognitian-technology-skaning-man-iloveimg-compressed1.gif

کنترل کارمندان

یکی دیگر از کاربردهای تشخیص چهره استفاده از آن برای کنترل ساعت ورود و خروج کارمندان و همچنین کنترل رفت و آمدشان در بخش‌های مختلف و اعمال افراد می‌باشد. این کاربرد می‌تواند برای مدیران بانک‌ها بسیار کمک کننده باشد و به افزایش بهره‌وری و راندمان کارمندان در ساعات کاری بانک‌ها کمک کند.

 

قابلیت‌ها و توانایی‌های نرم افزارهای تشخیص چهره به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از مجموعه ای کامل از آنالایزرهای هوشمند
  • قابلیت ترکیب آنالایزرهای دلخواه
  • مبتنی بر جدیدترین تکنیک های یادگیری عمیق
  • ارائه سرویس ها و آنالایزرها در قالب یک فریم ورک نرم افزاری پیشرفته
  • قابلیت تحلیل نتایج آنالایزرها بصورت جداگانه و ترکیبی
  • قابلیت پردازش فایل های ویدیویی حجیم
  • قابلیت پردازش آنلاین و آفلاین
  • پردازش آنلاین ویدیوهای چندین دوربین مختلف به صورت همزمان
  • امکان مدیریت و گزارش گیری کامل از همه پردازش ها
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • قابلیت بهینه سازی الگوریتم های یادگیری ماشین مبتنی بر شرایط بومی کشور
  • دقت و سرعت بالا
  • قابل شخصی سازی براساس نیاز سازمان ها
  • نصب و راه اندازی درون سازمانی
  • قابلیت افزودن آنالایزرهای جدید برای طیف وسیعی از نیازها و درخواست ها
  • ایجاد قابلیت استفاده از محصول تحت پلت فرم های مختلف

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/KMqj8

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

آموزش هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای
اخبار هوش مصنوعی

آموزش هوش مصنوعی به کمک بازی‌های رایانه‌ای!

آموزش هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای: چگونه نقش‌آفرینی یک اژدها در یک بازی کامیپوتری، می‌تواند منجر به بهبود چشم‌گیری در عملکرد هوش مصنوعی گردد ترکیب

آیا می توان از هوشتل به عنوان منشی تلفنی استفاده کرد؟
مقالات

اهمیت هوش مصنوعی در چیست؟

اهمیت هوش مصنوعی در چیست؟ هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) مبنایی است برای تقلید رایانه و یا ماشین‌ها از فرآیندهای هوش انسانی که از طریق ایجاد

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.