مزایای استفاده از فناوری تشخیص چهره در فروشگاه ها

تشخیص چهره در سال‌های اخیر به یکی از کاربردهای جذاب هوش مصنوعی تبدیل شده است که با کاربردهای فوق‌العاده‌اش بین کاربران بسیار محبوب شده است. شاید به استفاده از فناوری تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند و… عادت کرده باشید. ما در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از کاربردهای جذاب این فناوری برویم و ببینیم تشخیص چهره می‌تواند چه مزایایی برای فروشگاه‌ها به همراه داشته باشد.

تشخیص چهره چیست؟

فناوری تشخیص چهره یک تکنولوژی بیومتریک است که با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوهایی که از صورت یک فرد به دست می آورد، قادر است افراد را از یک دیگر تشخیص دهد و آن ها را شناسایی نماید و بتواند هویت افراد را تایید کند. در سال های اخیر از فناوری تشخیص چهره در بسیاری از زمینه های استفاده شده است مانند استفاده از این فناوری برای بازگشایی قفل صفحه گوشی های هوشمند تا کاربردهای بسیار مهم امنیتی در سازمان های مختلف. قابلیت استفاده در اهداف و زمینه های مختلف باعث شده که فناوری تشخیص چهره طیف وسیعی از کاربردها را داشته باشد و محبوبیت خاصی در بین سازمان ها، شرکت های مختلف و… بیاید.

تشخیص چهره یک فناوری است که با بررسی ویژگی‌های صورت یک فرد و استفاده از تایید بیومتریک، شناسایی را انجام می دهد. به طور کلی فناوری تشخیص چهره برای تشخیص دادن یک چهره از چهار سطح عبور می کند: تشخیص/ردیابی، تنظیم و تراز کردن، استخراج ویژگی ها و تطبیق و طبقه بندی ویژگی ها. در سطح اول یعنی تشخیص و ردیابی، فناوری تشخیص چهره، چهره فرد را شناسایی کرده و از بین تصاویر و یا فایل های ویدئویی که به آن داده شده ، چهره مورد نظر را ردیابی می کند. در سطح تنظیم و ترازیابی، این فناوری خطوط صورت فرد را در تصویر و یا فایل تصویری داده شده استخراج می نماید و جزئیات این خطوط را مشخص می کند.

در مرحله سوم و یا مرحله استخراج ویژگی، ویژگی های چهره فرد به صورت دقیق استخراج می شود. مانند اندازه لب، چشم، چانه، بینی و … . پس از این الگوریتم تشخیص چهره به سراغ سطح و مرحله نهایی می رود که در آن با استفاده از اطلاعات استخراج شده در مرحله بعد و تطابق دادن آن با اطلاعات موجود در دیتابیس خود و مقایسه آن ها، به تشخیص هویت یک فرد میپردازد و چهره او را تشخیص می دهد.

facial-recognitian-technology-matching.png

چرا باید از تشخیص چهره در فروشگاه‌ها استفاده کرد؟

شاید اینکه چرا از فناوری تشخیص چهره در فروشگاه‌ها استفاده کرد برای برخی سوال باشد و فکر کنند که فروشگاه‌ها خیلی به چنین فناوری پیشرفته‌ای نیاز نداشته باشند. اما این حوزه دقیقا یکی از بسترهایی است که فناوری تشخیص چهره می‌تواند متناسب با اندازه‌ی فروشگاه‌ها کاربردهای متفاوتی داشته باشد. در حقیقت استفاده از فناوری تشخیص چهره در فروشگاه‌ها می‌تواند باعث تحول در دنیای صنایع خرده‌فروشی شود.

مزایای استفاده از تشخیص چهره در فروشگاه‌ها

در بالا گفتیم که استفاده از فناوری تشخیص چهره در فروشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد تحول در صنعت خرده‌فروشی شود. در ادامه نگاهی به نمونه‌های استفاده از تشخیص چهره و مزایایی که این فناوری می‌تواند برای فروشگاه‌ها به همراه داشته باشد می‌اندازیم.

پرداخت آنی پول با چهره

یکی از مزایای این فناوری برای فروشگاه‌ها قابلیت پرداخت با استفاده از شناسایی چهره می‌باشد. در برخی از کشورهای پیشرفته همانند چین از تشخیص چهره در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود تا مشتریان بتوانند تنها از طریق نشان دادن چهره خود خرید خود را کامل کنند.

شناسایی مشتریان وفادار

معمولا هر فروشگاهی، چه بزرگ و چه کوچک، دارای مجموعه‌ای از مشتریان است که دفعات زیادی از آن‌ها خرید می‌کنند که به آن‌ها مشتریان وفادار گفته می‌شود. یکی از کاربردهای فناوری تشخیص چهره در فروشگاه‌ها می‌تواند آن باشد که به محض ورود یکی از مشتریان وفادار به فروشنده اطلاع دهد. علاوه بر آن می‌توان از این فناوری برای برنامه‌های بازاریابی مخصوص مشتریان وفادار، در فروشگاه‌های بزرگ، استفاده کرد و به آن‌ها پیشنهادهای ویژه ارائه داد.

فهم افعال مشتریان

فناوری تشخیص چهره می‌تواند علاوه بر شناسایی چهره و هویت افراد، به کمک هوش مصنوعی، افعال آن‌ها را نیز درک کند. بدین ترتیب می‌تواند متوجه رفتار مشتریان شود و در صورت مشاهده عملی از مشتری که برای آن جرم و … تعریف شده است به فروشنده هشدار دهد. این کاربرد به خصوص در فروشگاه‌های بسیار بزرگ اهمیت فراوانی دارد.

مزایای تشخیص چهره

امنیت

فناوری تشخیص چهره می‌تواند کمک بزرگی به امنیت یک فروشگاه بخصوص فروشگاه‌های بزرگ کند. این فناوری می‌تواند تمام مشتریانی که به یک فروشگاه مراجعه می‌کنند را زیر نظر بگیرد و رفتار آن‌ها را کنترل کند. علاوه بر آن می‌تواند چهره افراد را ضبط کرده تا در دفعات مراجعه بعدی آن را تشخیص دهد. این امر به شناسایی مشتریان مشکل‌آفرینی که به فروشگاه‌ها می‌آیند کمک می‌کند.

face_Recognition_will_be_your_ID

کنترل کارمندان

یکی دیگر از کاربردهای فناوری تشخیص چهره که به خصوص برای فروشگاه‌های هایپرمارکت و بزرگ کاربردی است، توانایی کنترل کارمندان می‌باشد. همانند آنچه که دربخش امنیت در بالا به آن اشاره شد، فناوری تشخیص چهره می‌تواند به کنترل کارمندان و عبور و مرورشان کمک کند. علاوه بر آن می‌تواند زمان ورود و خروج کارمندان را با دقت بسیار بالایی ثبت نماید.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/G9dP2

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

تکنولوژی تبدیل متن به گفتار چیست؟

تبدیل متن به گفتار یک تکنولوژی است که حروف و کلمات موجود در یک متن دیجیتال را بلند و برای کاربر می‌خواند. این تکنولوزی در

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.