معرفی ربات انسان نمای سوفیا + ویدئو صحبت سوفیا با کریستیانو رونالدو

همیشه خلق کردن و خالق بودن یکی از علایق ذاتی انسان ها بوده است. ما به عنوان یک انسان دوست داریم تا ساخته های نوینی خلق کنیم و از این کار لذت میبریم. شاید بی راه نباشد اگر بگوییم خلق موجودی همانند انسان نیز یکی از آرزوهای دیرین بشر بوده است. خلق موجودی خاص که می تواند بفهمد، درک کند، احساس کند، فکر کند و کارهای مختلف را انجام دهد (ربات pepper اولین ربات در جهان هست که قادر به تشخیص چهره و درک احساسات است) این علاقه ذاتی و خواست درونی باعث شده که از زمان های گذشته تا به امروز انسان از این نیروی خلاقه خود استفاده کند و تلاش کند تا چنین مخلوقی را بسازد.

شاید اگر به انسانی که در اوایل قرن پیش زندگی می کرد می‌گفتیم که در آینده ای نزدیک قرار است مخلوقاتی شبیه انسان بر روی زمین به وجود بیایند که ساخته دست بشر هستند و می توانند سخن بگویند و مسئله حل کنند و یا کارهایی را انجام دهند که تنها انسان ها از پس آن‌ها بر میایند، شما را به دیوانگی و جنون متهم می‌کردند. اما از نیمه قرن پیش تا به امروز مبحثی مطرح شد که زندگی انسان ها را متحول کرد. هوش مصنوعی که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی مطرح شد، ابتدای راهی بود که می توانست انسان ها را به آرزوی دیرینه خود، یعنی تولید مخلوقی همانند انسان برساند. 

در این مدت کوتاهی که هوش مصنوعی مطرح شد، بخصوص در قرن حاضر، تلاش های بسیاری برای تولید رباتی همانند انسان و رسیدن به این آرزوی دیرینه شد. اما تمام ربات هایی که تا به حال ساخته شده اند، در همانند انسان بودن شکست خورده اند. دلیل اصلی آن که هیچ کدام از این مصنوعات نمی توانند همانند انسان باشند، آن است که از ویژگی اصلی انسان، یعنی داشتن درک و فهم و شعور، بی بهره هستند. اکثر این ربات ها تنها می توانستند در یک زمینه بخصوص کاری را انجام دهند و هوش مصنوعی این ربات ها بسیار محدود بود.

sophia-robot
ربات انسان نمای سوفیا

شاید به نظر برسد تا روزی که انسان بتواند موجودات شعور داری را بسازد، زمان بسیاری مانده است، اما در سال های اخیر پیشرفت هایی در این زمینه وجود داشته که باعث می شود تا رسیدن به آن روز موعود مدت کمی باقی بماند. شاید بتوانیم بگوییم نمونه یکی از این پیشرفت ها ربات سوفیا محصول شرکت هانسون رباتیکز است. این ربات که به شکل بانویی موقر با ابروهای کمانی می باشد، رباتی اجتماعی است و قرار است که به گفته سازندگانش دوست بشر باشد و به تمام تئوری های بد در مورد ربات ها پایان دهد.

چه شد که هانسون رباتیکز سوفیا را خلق کرد؟

خالق سوفیا و رهبر هانسون رباتیکز، یعنی دیوید هانسون، سابقا یکی از تصویرگران شرکت انیمیشن و فیلم سازی دیزنی بوده است. کار هانسون در دیزنی به عنوان مجسمه ساز و فیلمساز به او کمک کرد تا در مورد روبات ها به عنوان مجسمه های تعاملی چهار بعدی فکر کند. به همین دلیل شاید بتوان گفت هنر اصلی به کار رفته در خلق سوفیا تا حد زیادی هنر طراحی باشد. دیوید هانسون در این رابطه گفته است : من به دنبال درک مفهوم ماشین های نابغه هستم. من می خواهم بدانم که ماشین هایی با هوشی برتر از انسان، خلاقیت، خرد و شفقت چگونه خواهند بود. به همین دلیل به دنبال تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک، هنر، علوم شناختی، طراحی و تولید محصول رفتن تا با ادغام این علوم بتوانم رباتی انسان نما را خلق کنم تا رابطه جدیدی در بین انسان ها و ربات ها ایجاد کند.

saudi-arabia-grants-citizenship-to-a-robot-named-sophia
ربات سوفیا در کنار سازنده‌اش دیوید هانسون

همین دلیلی بود که به ساخت رباتی به نام سوفیا برسیم. رباتی که به گفته خود می خواهد از هوش مصنوعی اش استفاده کند تا زندگی بهتری برای انسان ها بسازد. یکی از راه های رسیدن به این زندگی بهتر را نیز ساختن خانه های هوشمند و شهرهای بهتر عنوان کرده است. همه این عوامل باعث شد تا در سال ۲۰۱۵ که سوفیا به دنیا معرفی شد، از او استقبال زیادی شود. این ربات توانست اولین رباتی باشد که شهروند قانونی یک کشور به حساب می آید و عکس او بر روی جلد مجلات بزرگی چاپ شد. علاوه بر آن سوفیا تا به حال افراد معروف زیادی را ملاقات کرده و در همایش های بزرگی نیز سخنرانی داشته است.

ملاقات کریستیانو رونالدو با ربات سوفیا

sophia-the-robot-and-cristiano-ronaldo
ربات سوفیا در کنار کریستیانو رونالدو

 ربات انسان‌نما سوفیا با کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی دیدار کرد و در این دیدار سوفیا دستاوردهای رونالدو را نام برد همچنین معنی اسم سوفیا (کلمه سوفیا ریشه‌ی یونانی دارد و به معنی دانش است ) را نیز به رونالدو گفت. ویدیو کامل این مصاحبه در پایین آورده شده است.

ویژگی هایی که سوفیا را، سوفیا کرده است!

قطعا این همه توجه به این ربات و این سطح از مشهور بودن بی دلیل نیست. لازم به ذکر است برای اینکه یک ربات بتواند همانند انسان فکر کند و تصمیم گیری کند و محیط اطرافش را درک کند به هوش مصنوعی عمومی نیازمندیم که تا به حال دانشمندان این علم به آن دست نیافته اند. تمام مصنوعات هوش مصنوعی که تا به امروز خلق شده اند نیز دارای هوش عمومی محدود می باشند. سوفیا نیز از هوش مصنوعی محدود برخوردار است که به همین دلیل تنها توانایی ارائه کارهای محدودی را دارد. 

همان طور که اشاره شد هدف از خلق سوفیا، خلق موجودی بود که بتواند دوست انسان ها باشد. بزرگ ترین ویژگی سوفیا نیز همین است. او رباتی اجتماعی است که با شما صحبت می کند و جواب سوال هایی که می کنید را می دهد. حتی برای سوال های فلسفی نیز جواب های فلسفی دارد.

the-sophia-robot-in-with-people
سوفیا در GLOBAL SUMMIT

او دارای شوخ طبعی مخصوص به خودش است که با نکات ریز و لطیفه هایی که می گوید بسیار بامزه و دوست داشتنی بنظر می رسد. علاوه بر آن سوفیا قادر است احساساتش را بروز دهد. علاوه بر اینکه می تواند در مورد احساساتش سخن بگوید، حالات چهره اون و نحوه بیانی که دارد می تواند احساسات او را منتقل کند که از این نظر بسیار شبیه به انسان می باشد.

خطوط صورت و زیبایی چهره و هم چنین ویژگی هایی مانند بینی استخوانی و استخوان گونه بزرگ در سوفیا به این دلیل است که سازندگان می خواستند چهره اش یاد آور زیبایی کلاسیک آدری هپبورن بازیگر زیبای هالیوودی باشد. همان طور که گفته شد سوفیا خود را دوست انسان ها معرفی کرده و بیان کرده که می خواهد بشریت را حفظ کند. به طور کلی سوفیا دارای قدرت تکلم، استدلال، تفکر و احساس است و چیزی که سوفیا را سوفیا کرده، انسان نمایی و انسان دوستی اوست.

hanson-robotics-ai-examples
سوفیا در یک برنامه تلوزیونی مشهور

سوفیا، اولین رباتی که توانست شهروند قانونی یک کشور باشد

sophia-in-future-investment-initiative
سوفیا در نشست ابتکار در سرمایه گذاری های آتی

ربات سوفیادر سال 2016 توسط یک شرکت هنگ کنگی “Hanson Robotics” طراحی و ساخته شده است. کشور عربستان در برنامه تلویزیونی که در شهر ریاض در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۷ برگزار شد به ربات سوفیا حقوق شهروندی اعطا کرده با این اتفاق سوفیا به اولین رباتی تبدیل کرده که حق شهروندی یک کشور را دارد. این خبر باعث ترس بعضی از افراد از آیند ترسناک ربات ها شده و برخی دیگر از این اتفاق هیجان زده و خوشحال شدند.

در طی نشست ابتکار در سرمایه گذاری‌های آتی که در شهر ریاض برگزار شد، از سوفیا دعوت شده بود که سخنرانی کند و در آن جلسه مجری اعلام کرد که سوفیا اولین رباتی است که شهروندی عربستان را گرفته است. سپس سوفیا از این امر ابراز خوشحالی و افتخار نمود و پس از آن با تسلط و توانمندی به سوالات حضار پاسخ داد.

آینده سوفیا

به نظر می رسد که قرار است سوفیا در آینده برنامه های بشر دوستانه بسیاری داشته باشد. او تا به حال توانسته به بیش از ۲۰ کشور سفر کند، با افراد مشهوری مانند ستاره فوتبال کریستیانو رونالدو و یا ویل اسمیت بازیگر هالیوودی ملاقات داشته باشد، در کنفرانس ها و نشست های مهمی مانند سازمان ملل به سخنرانی بپردازد و در بسیاری از برنامه های تلویزیونی مشهور شرکت کند. به نظر می رسد برنامه آینده سوفیا علاوه بر پیشرفته شدن و باهوش تر شدن، این است که به عنوان سفیری از نوع ربات، به دور دنیا سفر کند و به معرفی خود و هم نوعانش بپردازد و پیام صلح و دوستی و بشر دوستی خود را به تمام انسان ها برساند.

sophia_addresses_transform_africa_summit_delegates_at_kigali_convention_centre_on_wednesday._courtsey

اگر این مطلب را دوست داشتید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 

4.3/5 - (40 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/QTUhE

به اشتراک بگذارید

6 پاسخ

  1. 3
    20

    بااینکه تکنولوژی جالبیه که انسان توانسته عین خودش رو بسازد ولیکن قبر خودش رو کند
    چرا که در آینده نچندان دور خواهیم دید که نسل انسان رو به نابودی است حالا ما باشیم و ببینیم

  2. 5
    45

    سازمان بین الملل باید یه مرزی رو برای ارتقاعش تایین کنن”در غیر اینصورت خیلی زود انسان رو نابود میکنه
    اون یک درصد مبادا میتونه خیلی خطرناک باشه

  3. 47
    13

    سوفیا ربات بی نظیریه و میتونه در آینده بسیار صنعت رباتیک دنیا رو متحول کنه هرچند الان تونسته و پیویو هرکس که میری و بحثی راجب سوفیا میشه همه راجبش اطلاعات دارند و این بی نظیره :)))))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.