هوش مصنوعی عمومی Artificial General Intelligence چیست؟

یک هوش مصنوعی عمومی در واقع ماشینی است که می تواند دنیای اطراف خود را همانند یک انسان درک کند و دارای ظرفیت و گنجایش مشابه برای انجام تسک ها و کارهای مختلف می باشد. در حال حاضر هوش مصنوعی عمومی وجود ندارد اما می توانیم رد پای آن را در داستان های تخیلی از قرن پیش مشاهده کنیم و در فیلم های مانند 2001:اودیسه فضایی ببینیم..

داستان های تخیلی و فیلم هایی که راجب هوش مصنوعی وجود دارند به طور گسترده ای با آن چه در واقعیت وجود دارد متفاوت هستند، البته بیشتر آن ها علاقه دارند تا ذهن ها را به سمت تصور نابجا در مورد ماشین های هوشمندی که قرار است انسان ها را ریشه کن کنند و یا به بردگی بکشند، ببرند. در چنین داستان هایی ، هوش مصنوعی عمومی اغلب به شکل موجودی بی تفاوت نسبت به درد و رنج انسان یا حتی کسی که خواهان نابودی بشر هستند تصویر می شوند.

در مقابل چنین تصوری، رمان ها و داستان هایی نیز وجود دارند که هوش مصنوعی عمومی را به عنوان متولیان خیر و خوبی نمایش می دهند که جوامع را با عدالت اداره می کنند و رنج ها را از بین می برند و آن را تبدیل به جایی می کنند که ساکنانش می توانند با شور و شوق و با یک سرعت نفس گیر به پیشرفت خود ادامه دهند.

این که این تصورات تا چه میزان نزدیک به هوش مصنوعی عمومی است و یا چه میزان با دنیای واقعی ارتباط دارد، به دلیل اینکه هنوز نتوانسته ایم به چنین چیزی به طور کامل دست پیدا کنیم در هاله ای از ابهام وجود دارد و هیچ کس نمی تواند به قطعیت بگوید خوب است یا بد. اما در هر صورت علم در دنیا دارد به سمتی می رود که روزی یک ماشین بتواند همانند انسان فکر کند و تصمیم بگیرد و عمل کند.

یک هوش مصنوعی عمومی چه کاری می تواند انجام دهد؟

از نظر تئوری یک هوش مصنوعی عمومی می تواند تمام کارهایی که یک انسان انجام می دهد را به طور کامل اجرا کند همین طور بسیاری از کارهایی که انسان از پس آن ها بر نمی آید. می توان گفت هوش مصنوعی عمومی حداقل می تواند همانند انسان عمل کند، تفکر و استدلال انعطاف پذیرداشته باشد و کارهای محاسباتی انجام دهد.

باید بدانیم که با این سطح از آگاهی و دانش یک ماشین یا دستگاه می تواند هر تسک و کاری که بر انسان محول می شود را به شیوه آن انجام دهد و با گذشت زمان نیز هوش مصنوعی می تواند تمام نقش های مختلف انسان را به راحتی اجرا کند. در ابتدای این راه ممکن است نیرو کار انسانی ارزان تر از نیرو کار هوش مصنوعی باشد و یا ممکن است نیرو انسانی و هوش مصنوعی در کنار یک دیگر کار کنند اما کم کم با پیشرفت هوش مصنوعی، هوش مصنوعی نیروی کار انسانی را به کنار می راند.

این خاتمه دادن به نیاز حضور نیروی انسانی هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی در زندگی اجتماعی و سایر وجوح زندگی انسان ها خواهد داشت و باید از این نظر از ابتدا برای آن تفکر شود تا باعث به وجود آمدن معضل نشود.

امروزه که بحث ها در زمینه هوش مصنوعی عمومی و محدود و کاربرد های آن بالا گرفته است برخی خواستار جدی شدن مبحث معرفی درآمد عمومی جهانی (UBI) هستند. بر طبق این مبحث دولت ها موظف خواهند بود تا به طور مستمر به شهروندان حقوق بدهند.

گذشته از تاثیرات منفی ای که تصور می شود هوش مصنوعی عمومی به همراه داشته باشد، ظهور این نوع هوش مصنوعی می تواند بسیار مفید باشد. تصور کنید که جمعیتی از دانش با بهترین و درخشان ترین ذهن ها به توسعه فن آوری و تولید بپردازند و در چنین شرایطی بسیاری از مشکل هایی که در حال حاضر انسان با آن ها دست و پنجه نرم می کند، مانند تغییرات شدید آب و هوایی، رفع خواهد شد.

در سطح عادی، چنین سیستم هایی می توانند کارهای عادی تر و روزمره را انجام دهند، از کارهای ساده مانند رانندگی اتومبیل تا کارهایی مانند تشخیص پزشکی و عمل جراحی را انجام دهد و در بخش های مهم مربوط به مال و جان انسان ها بسیار مفید باشد.

آیا هوش مصنوعی عمومی می تواند به هوش ابر انسانی برسد؟

بله، چنین هوشی نه تنها از توانایی های کلی انسانی برخوردار است بلکه می تواند تمام مزایایی که کامپیوتر و ماشین ها نسبت به انسان دارد را در بهترین سطح دارا باشند.

چه زمانی انسان ها به هوش مصنوعی عمومی دست پیدا می کنند؟

با توجه به اینکه از چه کسی چنین سوالی می پرسید پاسخ سوالتان از 11 سال دیگر تا هیچ زمانی متفاوت خواهد بود. یکی از دلایل آن است که چنین سیستمی به سختی قابل پیاده سازی می باشد. امروزه بیشتر سیستم های مبنی بر هوش مصنوعی به صورت خدمات آنلاین هستند و سیستم هایی می باشند که می توانند زبان را بشناسند، گفتار را بفهمند و تشخیص چهره و عکس و فیلم  داشته باشید و بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند. این پیشرفت های ساده در هوش مصنوعی و کمک هایی که به توسعه و پیشرفت می کنند می تواند چشم انداز مثبتی از هوش مصنوعی عمومی را در اختیار بشریت قرار دهند.

با این حال سیستم های هوش مصنوعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند بسیار ساده و تک محوری هستند و تنها می توانند از پس یک تسک محول شده بر آیند که این کار نیز پس از آموزش های گسترده قابل اجراست و برای کار دیگری نمی توان از آن ها استفاده کرد. ماهیت این نوع از هوش مصنوعی (هوش مصنوعی عمومی) در واقع هوشی است که بتواند هر تسکی که به آن محول می شود را انجام دهد و در واقع هوش مصنوعی محدود پله ای کوچک برای رسیدن به آن است.

منبع: zdnet.com

اگر به این مطلب علاقه داشتید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/V3XLJ

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

اهمیت چت بات های هوشمند برای کسب و کارها
چت بات

چت انگلیسی آنلاین به کمک چت بات هوشمند

در این مقاله می‌خواهیم مزایای استفاده از چت بات هوشمند به زبان انگلیسی و برخورداری از چت انگلیسی آنلاین بر روی وب‌سایت ررا بررسی کنیم.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.