هوش مصنوعی در موزیک و ایجاد ژانر جدید در این صنعت

هوش مصنوعی در موزیک و انقلابی که به کار گیری آن در این صنعت به وجود آورده و به وجود خواهد آورد، موضوع امروز مقاله ماست. بی‌شک شما از آینده‌ای این صنعت شگفت‌زده خواهید شد. پس با عامر اندیش همراه باشید تا در مورد انقلابی AI در صنعت موسیقی بیشتر آشنا شوید.

هوش مصنوعی در موزیک

فضایی را تصور کنید که در رخت‌خواب خود دراز کشیده‌اید، درحالی‌که بیرون باران می‌آید و شما کتاب مورد علاقه خود را در آغوش گرفته و به موزیک دلخواهتان گوش فرا می‌دهید. این احتمال وجود دارد که موسیقی که در حال گوش دادن به آن هستید، توصیه برنامه پخش موسیقیتان باشد که دقیقا متناسب با حال و هوای بیرون و فعالیتی است (کتاب خواندن) که در حال انجام دادن آن هستید.

در حالی‎که کمپانیهای بزرگ فناوری موسیقی مانند Tencent از Joox، QQ Music، KKBox و غیره از گزاره‌های ارزشی متفاوتی مانند ارائه بی‌شمار موسیقی منطقه‌ای و یا مدل‌های مختلف کسب و کار ب حمایت می کنند، اما به نظر می‌رسد علی‌رغم تمام این تفاوت‌ها، همگی آنان هدف مشابهی را دنبال می‌کنند و آن چیزی نیست جز اعمال AI (هوش مصنوعی) در صنعت موسیقی.

اعمال هوش مصنوعی در موزیک

در سال‌های اخیر، اهمیت و محبوبیت AI در موسیقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. استفاده وسیع از AI در هسته برنامه‌های پخش موسیقی به دلایلی وابسته است که برخی از آن‌ها بسیار روشن و واضح‌اند و برخی دیگر خیر. این دلایل به قرار زیر هستند:

هوش مصنوعی در صنعت موسیقی باعث افزایش تجربه شنوندگان از طریق پلی‌لیست شخصی (Personalozed Playlist) می‌شود:

در گذشته:

هر هنرمند شخصیت خود را از طریق موزیکش ارائه می‌داد. به صورتی که برخی از مردمان عاشق طبیعت جاز لوییس آرمسترانگ شده بودند، برخی دیگر، هنگامی‌که الویس پریسلی یکی از آهنگ‌های عاشقانه خود را بیرون می‌داد، از خود بی‌خود می‌شدند، برخی نیز عاشق گوش دادن به آهنگ‌های راک گروه Beatlets با صدای بسیار بلند بودند و در نهایت عده‌ای دیگر نیز عاشق گوش فرادادن به گروه Doors بودند در حالی‌که به آرامی همراه با آهنگ‌ خود را به این سو و آن سو حرکت می‌دادند.

انقلاب هوش مصنوعی در موزیک
انقلاب هوش مصنوعی در موزیک

شرایط کنونی:

کمپانی‌های اپلیکیشن‌های پخش موسیقی مانند QQ، KuGou از هوش مصنوعی برای آنالیز الویت‌های شنوندگان استفاده می‌کنند و براساس آن و سلیقه شخصی این افراد، موسیقی‌های مورد علاقه‌شان را پیشنهاد می‌کنند.

برنامه‌های پخش موسیقی با کمک (AI) و براساس موتورهای توصیه‌کننده (recommendation engine) تاریخچه موسیقی‌های افراد برای دادن بهترین و دقیق‌ترین پیشنهاد، آنالیز و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

آینده:

درحالی‌که امروزه کاربرد AI در موسیقی، برای پیشنهاد نزدیک‌ترین آهنگ مطابق با  سلیقه شخصی افراد است، اما این احتمال قوی وجود دارد که در آینده صنعت پخش موزیک با استفاده از AI سعی در ارائه موزیک بایومتریک و فیزیولوژیکی با استفاده از پارامترهایی مانند اندازه‌گیری ضربان قلب، میزان سطح استرس، سیگنال‌های عصبی و غیره کند.

تصور کنید که در یک مترو کاملا شلوغ هستید. عجله دیگر افراد برای رسیدن به موقع به مقصدهای خود باعث عصبی شدن شما می‌شود. در این حالت، وسیله‌ی ریز و نازکی در زیر گوش‌ شما قرار داده شده، میزان استرس و ناراحتی شما را اندازه می‌گیرد و براساس آن موزیک ملایم و آرام‌بخشی از خواننده مورد علاقه‌تان پخش می‌نماید.

بازخورد اتوماتیک و خودکار این دستگاه‌های هوشمند مشخص می‌کند که چگونه یک موسیقی ملایم و آرام می‌تواند در سلامت جسم و روانتان موثر واقع شود.

این احتمال وجود دارد که AI در موسیقی قادر باشد تا با استفاده از ملودی آهنگ، ژانر آن، کیفیت تن موزیک، ریتم هارمونی و غیره سلامت جسم و روان شما را تضمین کرده و منجر به بهبودی چشم‌گیری در سلامت روان شما شود.

در حقیقت این رویکرد، می‌تواند موج بعدی شخصی‌سازی موسیقی در AI به شمار آید.

انقلاب هوش مصنوعی در موزیک
انقلاب هوش مصنوعی در موزیک

هوش مصنوعی در موزیک یعنی قدرت بی‌نهایت شما در انتخاب موسیقی مورد علاقه‌تان  :

در گذشته:

برای گوش دادن به موسیقی در خانه، شنودگان تنها می‌توانستد ‌برچسب‌های ضبط شده واینال 12 اینچی را خریداری کنند که هر طرف آن قادر به پخش تنها 22 دقیقه موسیقی بود. واینال‌ها بسیار گران بودند. بنابراین شنوندگان تنها خوانندگان محلی و موسیقی سنتی خود را می‌‌شناختند.

با تجاری ‎سازی گسترده رادیو به منظور اهداف پخش رسانه‌ای، هنرمندان شروع به ضبط آهنگ‌های کوتاهتر 3 تا 7 دقیقه‌ای نمودند که به راحتی و از طریق رادیو در دسترس همگان قرار می‌گرفت.

پس از آن دوره‌ای از آلبوم‌های ضبط شده به صورت CD و DVD روانه بازار شد.

فراگیر شدن اینترنت نقطه عطفی در صنعت موسیقی بود وقتی اپل در اوایل 2000، با تجاری‌سازی آهنگ‌ها (پرداخت برای هر آهنگ) این امکان را فراهم نمود تا شنوندگان بدون هیچ محدودیتی هر آهنگی که دوست دارند، دانلود نمایند.

شرایط کنونی:

امروزه، با استفاده از AI در موسیقی و اپلیکیشن‌های پخش موسیقی دیگر نیازی نیست همچون گذشته برای هر آهنگ هزینه‌ای پرداخت شود. به جای آن، اپلیکیشن‌ها، از شنوندگان درخواست پرداخت هزینه‌هایی ماهانه یا سالانه برای پخش آهنگ‌های بی‌شمار از هنرمندان مختلف می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که اپلیکیشن‌های پخش موزیک، روزانه، 20.000 آهنگ جدید در پلتفرم‌های خود بارگزاری می‌کنند.

شرکت‌های پخش موسیقی با استفاده از موتورهای فیلترینگ (filtering engines)، هزارن هزار آهنگ جدید و تازه بارگزاری شده در پلتفرم خود را اسکن کرده تا یک پلی‌لیست بهتر برای شنوندگان خود بسازد و همچنین آهنگ‌هایی نزدیک به سلیقه آنان را پیشنهاد دهد. این مهم، شنوندگان را از جست‌وجو در میان هزاران هزار آهنگ برای یافتن آهنگ مورد علاقه خود، بی‌نیاز می‌کند‌.

به علاوه، موتورهای فیلترینگ تنها ژانرهای خاصی را شخصی‌سازی نمی‌کنند، بلکه تعریف تازه‌ای به مفهوم “ژانر” می‌بخشند. این تعریف تازه با استفاده از ایجاد یک پلی‌لیست (Playlist) جدید تحت عنوان “آهنگ‌های خوب” ممکن می‌باشد.

انقلاب هوش مصنوعی در موزیک
انقلاب هوش مصنوعی در موزیک

آینده هوش مصنوعی در موزیک:

در آینده افراد دیگر به موسیقی گوش فرا نمی‌دهند بلکه آن را با تک تک وجودشان لمس می‌کنند. با استفاده از پیشرفت‌های چشمگیر AI در موسیقی و  فناوری واقعیت مجازی، شنوندگان امکان مشاهده موزیسین‌های مورد علاقه خود را دارند که به طور اختصاصی برای آنان اجرا می‌کنند. این فناوری از طریق شبیه‌سازی‌های عصبی- الکتریکی ممکن خواهد شد که در آن افراد موزیک را در تمامی استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مغز خود احساس می‌کنند. حتی ممکن است آنان به کمک همین شبیه‌سازی‌ها قادر به درک احساس و عواطف هنرمندی باشند که در لحظه برای آنان اجرا می‌کند.

هوش مصنوعی در موزیک باعث خلاقیت هنرمندان و نوازندگان می‌شود:

گذشته:

نوازندگان،گروه‌های موسیقی و هنرمندان همواره محبوب همه مردمان جهان بوده‌اند. طرفدارانشان علاقه‌مند به تماشای فرایند خلاقیتیشان در راهی که در پیش گرفتند، بودند. آهنگ‌ها، ترانه‌های گاها عجیب ولی دلنشین، و در نهایت اجرای آنان برای تمامی افراد در تمامی جهان بدون توجه به ملیت، زبان، مذهب همواره مورد احترام طرفداران بوده است.

الکل، مدیتیشن، انزواهای غیرمعمول، عشق، مردم، اعتراض، فقر و بسیاری از موارد این چنین، موضوعات پیرامون هنرمندان‌اند که همواره مردم به دانستن آنان علاقه‌مندند. برای مثال، روند خلاقانه ادیت پیاف، این نوازنده شهیر فرانسوی که آهنگ‌هایش در زمان انقلاب فرانسه نمایانگر بازگرداندن شادی، مثبت‌نگری و امید به فرانسویان بود، نه تنها مورد علاقه تک‌تک فرانسه زبانان بلکه مورد علاقه دیگر مردمان جهان با ملیت‌های مختلف بود.

شرایط اکنونی:

امروزه فرایند خلاقانه مبتنی بر داده و اطلاعات و همچنین AI در موسیقی است.

نوازندگان امروز تمایل دارند تا در مورد اولویت‌ها و علاقه مردمان توسط داده‌هایی که منابع مختلف و شرکت‌های اپلیکیشن‌های پخش موزیک در اختیارشان قرار می‌دهند، تحقیق نمانید تا متوجه شوند که چه دسته از موسیقی‌هایی کجا، کدام منطقه، در میان کدام مذاهب، سنین، زن یا مرد و غیره بیشتر یا کمتر به فروش می‌رسد.

دیگر اپلیکیشن‌های AI در صنعت موسیقی، تسلط صوتی (audio mastering) است. به عنوان مثال می‌توان از شرکت کانادایی Lander در این زمینه یاد کرد. این شرکت به نوازندگان کمک می‌کند تا با صرف زمان و هزینه کمتر (نصف زمان و هزینه جاری)، کیفیت صدای موزیک خود را درست برابر با کیفیت موزیک ضبط شده در استودیوهای حرفه‌ای بالا برند. چنین اپلیکیشن‌هایی با آنالیز، تجزیه و تحلیل آهنگ‌ها و از طریق اسکن در میان انبوهی از آهنگ‌های مشابه، پیشنهادهایی سریع برای بهبود کیفیت صدا، یونیک و یکتا ساختن آهنگ و اضافه کردن علایق فردی به آن، ارایه می‌دهند.

انقلاب هوش مصنوعی در موزیک
انقلاب هوش مصنوعی در موزیک

آینده AI در موزیک:

پیشرفت هوش مصنوعی در ایجاد موسیقی مبتنی بر بایومترک، بر خلاقیت نوازندگان تاثیرهای شگرفی خواهد داشت. ممکن است در آینده تنها نوازندگانی که دانشی عمیق در زمینه علوم اعصاب، روانشناسی و دانش پایه هوش مصنوعی داشته باشد مجال فعالیت یابند. زیرا مجبور به راائه موسیقی هستند که همه این موارد را در خود جای داده باشد.

ممکن است سرانجام، هوش مصنوعی، موسیقی خاص خود را تولید نماید:

بسیاری از شرکت‌های غول در زمینه موسیقی بر این باورند در آینده‌ای نه چندان دور، AI  در موسیقی جایگاه ویژه‌ای پیدا خواهد کرد و این فناوری موسیقی خود را به جهانیان ارایه خواهد داد.

هوش مصنوعی با آنالیز ضربان قلب، EQ و غیره و هم‌چنین با در نظر گرفتن ژانر و سبک دلخواه شنونده، برای هر شخص و متناسب با حالات روحی، روانی و جسمی وی موسیقی جدیدی تولید خواهد کرد.

زمانی را تصور نمایید که هر فرد به موسیقی مخصوص به خود که تنها برای وی تولید شده، گوش فرا خواهد داد.

صرف‌نظر از آنکه در آینده چه رخ می‌دهد، اما یک چیز مورد یقین است، شیوه شنیدن به موسیقی و نحوه ساخت آن به سرعت در حال تغییر است. با پیشرفت AI در موسیقی ، تغییرات چشم‌گیری در این صنعت شاهد خواهیم بود.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/EJfcP

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

استفاده از تشخیص چهره در بانکداری
مقالات

مزایای استفاده از تشخیص چهره در بانکداری

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی که ظرفیت‌های بسیاری نیز دارد، پردازش تصویر می‌باشد. پردازش تصویر نیز دارای زیربخش‌های مختلفی است که تشخیص چهره یکی

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.