هوش مصنوعی چه کاربردهایی در صنعت خدمات مالی دارد؟

این روزها کاربرد هوش مصنوعی در صنایع خیلی باب شده‌­است. ادعای هوش­ مصنوعی مبنی بر این­که ماشین‌ها می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند که شبیه انسان‌ها فکر و عمل کنند و به طور مداوم یاد بگیرند و از آن دانش برای حل مشکلات پیچیده‌تر استفاده کنند، اثبات شد‌ه‌­است و این فن‌آوری به خوبی در مسیر پذیرش قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از شرکت‌­ها به دلیل هزینه‌­های زیاد پیاده‌سازی سیستم‌­های هوش مصنوعی در به کارگیری این فناوری کند عمل کرده‌­اند، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق به سرعت در صنعت خدمات مالی حضور یافته­‌اند. مشاوران مالی که در حال حاضر تحت‌تاثیر تغییرات این صنعت قرار گرفته‌اند اگر از این نوآوری جدید چشم‌پوشی کنند از رقبای خود عقب می‌­افتند.

در حال حاضر در ایالات‌متحده بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار تحت مدیریت Robo-advisorها (ربات‌هایی که نقش مشاور مالی دارند) است و مطالعات مختلف پیش‌بینی می‌کنند که این میزان در آینده رشد فزاینده­‌ای خواهد داشت. حتی پیش‌بینی شده­‌است که Robo-advisorها به شدت نیاز به مشاوران سنتی را کاهش داده یا از بین می‌­برند. Robo-advisorها تاکنون از تمام قابلیت­‌های هوش­ مصنوعی در اجرای خود استفاده نکرده­‌اند. در حقیقت اکثر آن‌ها فقط استراتژی‌­های پورتفولیو را که با برخی از نسخه‌­های تئوری پورتفولیوی مدرن (MPT) متناسب است و پورتفولیو نمایه­‌سازی شده غیرفعال را بهینه می­‌کنند، به صورت خودکار درآورده­‌اند.

این کاربرد هوش مصنوعی بیشتر در وال ­استریت رایج است که در آن تاجران حرفه‌ای برای مدل‌سازی اقتصاد و بازار و پیش‌بینی آن‌چه که در کوتاه‌مدت رخ خواهد داد، از فناوری­‌های هوش­ مصنوعی استفاده می‌کنند. اگر تاجر وال استریت نیستید باز هم می‌­توانید راه­‌هایی برای بهره­‌مندی از مزایای هوش مصنوعی در انتخاب سهام یا زمان­‌بندی بازار پیدا کنید اما این مزایا از طریق تمام Robo-advisor به دست نخواهد آمد. در عوض صندوق تبادل تجاری (Exchange Traded Fund-ETF) از تکنیک‌های حرفه‌ای هوش مصنوعی استفاده کرده و به سرمایه­‌گذاران عادی اجازه می‌دهد تا از طریق سهام ETF خود، استراتژی مورد نظر خود را خریداری کنند.

“ETFهای مصنوعی” ETFهای هوشمندی هستند که توسط برنامه­‌های رایانه‌­ای انتخاب و مدیریت می‌­شوند. این برنامه­‌های رایانه­‌ای از قوانین تعیین‌­شده پیروی می­‌کنند و صندوق را برای پیدا کردن بهترین اجراکنندگان، تجزیه و تحلیل می‌کنند. از سال 2017 چندین ETF هوشمند مصنوعی مختلف آغاز به کار کرده‌اند و نسبت به بقیه بازار سرمایه به خوبی عمل کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند تعداد قابل توجهی از سهام را تجزیه و تحلیل کنند و به همین دلیل کارآمدتر از ETF های هوشمند تحت مدیریت سنتی هستند.

خیلی زود است که بگوییم صندوق­‌های تجاری که از هوش­ مصنوعی استفاده­ می‌کنند در دراز مدت بازار را در دست خواهند گرفت. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد امکاناتی که هوش­ مصنوعی برای وال استریت و صنعت مشاوره مالی ایجاد خواهد کرد، وجود دارد. بسیاری بر این باورند که گام بعدی هوش مصنوعی تسهیل مدیریت روابط مشاوران با مشتری است و فقط تصمیم‌­گیری تجاری نیست. در حالی که امروزه بسیاری از برنامه‌های برنامه‌ریزی مالی این توانایی‌ها را ارائه می‌دهند، رشد هوش مصنوعی تنها به گسترش قدرت تجزیه و تحلیل و پیش بینی نرم افزار کمک خواهد کرد. این امر توسط قابلیت‌های یادگیری عمیق هوش مصنوعی افزایش می‌یابد و در نتیجه مشاوران را از انجام کارهای تکراری نظارتی و اداری که در حال حاضر بخش قابل توجهی از زمان آنها را اشغال کرده، بی‌­نیاز می‌کند. به طورمثال، یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند برای نظارت بر پورتفولیوی مشتری و ارسال یک سیگنال به مشاور در زمانی که اعتبارات خارج از پارامترهای خاص افت می‌کنند، راه‌اندازی شود.

اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند برخی نقش‌های مشاوران انسانی و یا پرسنل پشتیبانی را حذف کند، اما قابلیت‌های تحلیلی هوش مصنوعی احتمالا منجر به رشد نقش‌های تخصصی و تفسیری بیشتری خواهد شد. بکارگیری هوش مصنوعی باعث می‌­شود که مشاور وقت بیشتری برای افزایش ارتباط رو در رو با مشتری داشته باشد. اما بعید به نظر می‌­رسد که مشاوران اجازه دهند سیستم­‌هایشان مستقیماً داده­‌های مشتری را تجزیه تحلیل کنند بدون اینکه برخی از این نتایج را خودشان بررسی کنند.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از سوالات مشتریان شما سوالاتی باشند که توسط یک دستیار هوش ­مصنوعی با توجه به پارامترهایی که شما تنظیم کرده‌اید قابل پاسخگویی باشند. این دستیار مجازی می‌تواند تجزیه و تحلیل سوال مشتری را انجام دهد و گزینه‌­های پیشنهادی آماده برای بحث و بررسی را در اختیار شما قرار بدهد. این سیستم می‌تواند طوری تنظیم ­شود که به طور مداوم وضعیت مالی مشتری شما را تجزیه تحلیل کند و گزینه‌هایی برای پیشرفت وضعیت مشتری به شما پیشنهاد بدهد.

در حالی که هوش­ مصنوعی و فن‌آوری‌های مرتبط جای مشاوران مالی انسانی را نگرفته‌­اند و بعید به نظر می­رسد که این کار را انجام دهند، هوش­ مصنوعی توانایی‌­های تحلیلی مشاور را افزایش می‌­دهد و تعدادی از کارهای پیش­ پا افتاده دفتر را به طور خودکار انجام می‌­دهد و هزینه­‌های هیات‌مدیره را کاهش می­‌دهد. هوش مصنوعی و سایر فناوری‌­ها ابزارهایی هستند که اگر  مشاوران می‌­خواهند به پیشرفت خود ادامه دهند باید به طور مداوم از آن‌ها استفاده کنند و آن‌ها را در برنامه‌های خود بگنجانند.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/8uXkR

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی

اتحاد هوش مصنوعی و هوش هیجانی هم هوش مصنوعی (AI) و هم هوش هیجانی (EI) نقش مهمی در امنیت بازی می‌کنند. ولی دو گزارش اخیر

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.