چرا برای برچسب گذاری تصاویر باید هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

تا به حال از مزایای استفاده از فناوری پردازش تصویر در کسب و کارهای مختلف و کاربردهای آن صحبت کرده‌ایم. اما امروز قصد داریم تا به یک موضوع به خصوص و کاربردی جذاب این فناوری یعنی برچسب گذاری تصاویر بپردازیم. امروز در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا باید برای برچسب گذاری تصاویر از هوش مصنوعی استفاده کرد.

برچسب گذاری تصاویر به کمک هوش مصنوعی چیست؟

همان‌گونه که در چند مقاله قبلی اشاره کردیم، هوش مصنوعی در فناوری پردازش تصاویر کاربردهای متعددی دارد. همانند تشخیص اشیاء یا object detection، تقسیم بندی تصاویر یا image segmentation، شرح تصاویر یا image captioning و… . برچسب گذاری تصاویر یا image tagging نیز یکی از کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در پردازش تصاویر است.

برچسب گذاری تصاویر چیست؟

برچسب گذاری تصاویر یا Image tagging همان طور که از نام آن پیداست عملیات برچسب زدن یا کلید واژه نویسی یک تصویر بر اساس محتوای موجود در یک تصویر است. فناوری برچسب گذاری تصاویر به کمک هوش مصنوعی به طور خودکار عملیات برچسب زدن تصاویر را هم زمان با پردازش محتوای تصویر انجام می‌دهد. به کمک این فناوری می‌توان تصاویر مربوط در اینترنت و یا یک آرشیو شامل محتوای تصویری را از طریق کلمات کلیدی مربوط به آن تصاویر دسته بندی و هم چنین جست و جو نمود.

استفاده از هوش مصنوعی در برچسب گذاری تصاویر

به طور کلی همان گونه که در مقالات قبلی هم گفتیم، استفاده از هوش مصنوعی در هر مسئله ای قرار است باعث افزایش کیفیت و دقت و سرعت شود و هم چنین انجام کارها را آسان‌تر نماید. استفاده از هوش مصنوعی در تگ گذاری تصاویر نیز به همین سبب است. زیرا که باعث می‌شود این عملیات با دقیت و سرعت بالاتری انجام شود و هم چنین میزان خطا در انجام کار تا حد زیادی کاهش یابد. در ادامه به نمونه‌هایی از کاربردهای استفاده از برچسب گذاری تصاویر هوشمند می‌پردازیم.

برچسب گذاری تصاویر به کمک هوش مصنوعی

  • دسته بندی آرشیوهای تصویری بر اساس محتوای آن‌ها

این مورد برای افراد و یا سازمان‌ها و یا صاحبان کسب و کاری که دارای آرشیوهای تصویری بزرگی می‌باشند بسیار مفید است. به کمک برچسب گذاری تصاویر با هوش مصنوعی می‌تواند فایل‌های تصویری را بر اساس محتوای آن‌ها دسته بندی (classification) نمود تا در صورت نیاز بتوان به راحتی آن‌ها را جست و جو نمود.

  • جست‌وجوی موضوعی محتواهای تصویری

به طور کلی موتورهای جست‌وجوی تصاویر همانند گوگل، بینگ و … از فناوری تگ گذاری تصاویر به صورت هوشمند استفاده می‌کنند تا حجم زیادی از داده‌های خود را مدیریت و دسته بندی نمایند. کاربران نیز از این طریق می‌توانند به راحتی به جست و جوی محتوای تصاویر بپردازند و به نتیجه مورد نظر خود برسند.

  • کاربرد تگ گذاری تصاویر در صنعت تبلیغات

یکی دیگر از کاربردهای جذاب برچسب گذاری تصاویر استفاده از آن در صنعت تبلیغات می‌باشد. با استفاده از این فناوری می‌توان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و… بر اساس برچسب‌های تصاویر به علایق و سلیقه کاربران رسید و بر اساس این اطلاعات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی دقیق‌تری را برنامه ریزی و اجرا نمود.

  • افزایش سرعت، دقت و صحت در برچسب گذاری

به طور کلی اگر ما عملیات برچسب گذاری تصاویر را به کمک هوش مصنوعی انجام ندهیم، باید از نیروی انسانی برای این کار کمک بگیریم که این امر باعث می‌شود که هم سرعت کار تا حد زیادی پایین باشد و هم با خطا و کم دقتی نیروی انسانی مواجه شویم. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان این عملیات را با درصد خطای بسیار پایین و دقت بالا و همچنین سرعتی فوق العاده انجام داد.

علاوه بر آن در چند سال اخیر میزان تولید محتوای تصویری و ویدئویی در بستر اینترنت بسیار زیاد شده است. به همین دلیل نیاز به روش‌هایی که بتوان با دقت و سرعت بالا این حجم از محتوای تصویری را تحلیل کرد و برچسب گذاری نمود بسیار بالا رفته است. همان طور که در موارد قبلی نیز اشاره شد مراکزی که عملیات پایش محتوای فضای مجازی همانند اینستاگرام و یوتیوب را انجام می‌دهند و یا دیتاسنترهایی که برای آپلود تصاویر و یا ویدئوها استفاده می شوند و … همگی نیاز دارند تا عملیات برچسب گذاری تصاویر بر اساس محتوایشان را با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام دهند که این مسئله از حوزه توانایی نیروی انسانی خارج است و برای انجان باید از هوش مصنوعی کمک گرفت.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/aJlzQ

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

تشخیص سرطان ریه با هوش مصنوعی
مقالات

تشخیص سرطان ریه با هوش مصنوعی

دانشمندان زمانی که تصاویر قدیمی سی تی اسکن قفسه سینه افرادی را که بعداً به سرطان ریه مبتلا شده بودند را به یک سیستم هوش

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.