تکنولوژی تشخیص احساسات از روی چهره چیست؟

تشخیص چهره یکی از تکنولوژی‌های جذابی است که در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است. این تکنولوژی کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از این کاربردها تشخیص احساسات از روی چهره می‌باشد. در واقع تکنولوژی تشخیص چهره به کمک حالات صورت، که در علوم رفتاری بررسی شده است، کمک می‌گیرد تا احساسات یک فرد را تشخیص دهد. در مقاله امروز قصد داریم در مورد این تکنولوژی بیشتر صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آیا تشخیص احساسات از روی چهره امکان پذیر است؟‌

اگر تا به حال در مورد زبان بدن مطالعاتی داشته‌اید، می‌دانید که یکی از روش‌های تشخیص احساسات افراد از طریق زبان چهره و بیان احساسات از طریق حالات چهره می‌باشد. در بسیاری از دوره‌ها و کتاب‌هایی که به آموزش زبان بدن می‌پردازند، به توجه به حالت‌ها و ریزحالت‌های چهره برای تشخیص و پی بردن به احساسات افراد اشاره شده است. این آموزش‌ها فارغ از ملیت و جنسیت افراد می‌باشد. یعنی تفاوتی ندارد که یک فرد چه ملیتی داشته باشد و یا چه جنسیتی داشته باشد، افراد برای ابراز احساسات از حالات مشترک استفاده می‌کنند. پس با شناخت دقیق این حالات مشترک می‌توان به احساسات هر فرد پی برد.

گفته می‌شود اولین فردی که به صورت مدون و ساختارمند حالات صورت انسان‌ها و تاثیر احساسات در این حالات را بررسی کرد، چارلز داروین بود. او نه تنها به این اعتقاد داشت که حالات چهره انسان‌ها در هنگام تجربیات احساسی مختلف مشترک است، بلکه بر این باور بود که بسیاری از پستانداران و حیوانات نیز در هنگام تجربه هیجانات و احساسات مختلف حالات چهره مشابهی را از خود نشان می‌دهند. برای مثال بروز احساسی مانند خشم در چهره ما و چهره حیواناتی مانند میمون و گربه تا حدی یکسان می‌باشد و ما اینگونه است که می‌توانیم احساس آن‌ها را متوجه شویم.

البته تنها داروین نبود که به این مسئله پرداخت. پال اکمن و ماتسوموتو نیز کتاب‌های فراوانی در زمینه تشخیص احساسات و زبان بدن نوشتند. پل اکمن، به جای اینکه شباهت‌های حالات انسان و جیوانات را بررسی کند، به دنبا اطمینان یافتن از این مسئله بود که به وجود آمدن حالات و علائم چهره در انسان‌ها غریزی می‌باشد، به گونه‌ای که انگار افراد به صورت ژنتیکی برای این حالت‌ها کدگزاری شده‌اند. امروزه این مسئله پذیرفته شده است که ابراز احساسات و حالات انسان‌ها به گونه‌ای غریزی می‌باشد. حتی فردی که نابینا به دنیا آمده و تا به حال بروز لبخند یا خشم و یا سایر احساسات را در انسان‌های دیگر ندیده است، به هنگام ابراز احساسات همان حالات مشترک را نشان می‌دهد.

با تکیه بر غریزی بودن حالت‌های چهره در زمان تجربه احساسات مختلف، می‌توان این حالات را مطالعه نمود و از آن‌ها برای تشخیص احساسات افراد در مواقع مختلف استفاده کرد. با پیشرفت تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی، آموزش این اطلاعات به سیستم‌های هوش مصنوعی و تشخیص احساسات افراد به یک ترند جذاب تبدیل شده است.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند احساسات را تشخیص دهد؟

همان طور که در بالا نیز به طور مفصل به این مسئله پرداخته شد، حالات چهره انسان‌ها در هنگام تجربه یک احساس و بروز آن به صورت غریزی مشترک است. تا به امروز نیز مطالعات بسیاری در مورد زبان بدن و تشخیص احساسات و افکار افراد از طریق مشاهده حالات افراد انجام شده است. یک سیستم هوش مصنوعی نیز می‌تواند هر اطلاعات و داده را آموزش ببیند و بر اساس آن آموزش فعالیتی را انجام دهد. در مورد تشخیص احساسات نیز همین طور است.

customer-service_customer-experience_happy_rating_strategy_tablet_reviews_by-ipopba-getty-100806901-large-min.jpg

همان گونه که قبلا در مورد تشخیص چهره و چگونگی آن صحبت کردیم، یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند احساسات و حالات و نشانه‌های یک احساس را در افراد تشخیص داده و از این طریق به احساسات افراد مختلف پی ببرد. یعنی می‌تواند نمودهای احساسی در رفتارهای فرد را مطالعه کرده و در صورت مشاهده آن نمودها در یک فرد آن‌ها را تشخیص دهد. تشخیص احساسات توسط هوش مصنوعی به مراتب اتوماتیک وار تر و با سرعت بیشتری نسبت به انسان‌ها صورت می‌گیرد و یک سیستم هوش مصنوعی در لحظه می‌تواند احساسات فرد را با توجه به نشانه‌های موجود تشخیص دهد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/3QVa8

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.