استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر در بسیاری از حوزه‌ها برای افزایش بهره‌وری و بازدهی به کار گرفته شده است. هوش مصنوعی روش‌های سنتی کارها را به روشی کارآمدتر و بهتر تبدیل می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی باعث می‌شود تا تا بهره‌وری افزایش پیدا کند و تاثیرات منفی محیطی را تا حد زیادی کاهش دهد. در کشورهای پیشرفته از هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی در سطح وسیعی استفاده می‌شود تا تغییرات زیادی در فرآیند تولید محصولات ایجاد کنند و آن را بسیار کارآمدتر کنند. استفاده از هوش مصنوعی باعث تغییر در نحوه تولید مواد غذایی ما انسان‌ها شده است و استفاده از آن باعث شده تا تولید گازهای گلخانه‌ای تا 20% کاهش پیدا کند. کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه هم چنین به کنترل و مدیریت هرگونه شرایط طبیعی و محیطی ناخوشایند کمک می‌کند.

امروزه اکثر استارتاپ‌های هوش مصنوعی که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند رویکردی برای افزایش کارآرایی روش‌ها و میزان تولید محصولات کشاورزی دارند. طبق مطالعات انجام شده در بازار آمریکا گزارش شده است که به کار بردن هوش مصنوعی در کشاورزی باعث افزایش اندازه بازار این حوزه در حد 1550 میلیون دلار تا پایان سال 2025 خواهد شد. بکار گرفتن هوش مصنوعی به تشخیص و یا پیش بینی آفات و مشکلات محصولات و هم چنین پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و می‌تواند به این مشکلات پاسخ هوشمندانه‌ای ارائه دهد. مشاغل موجود در زمینه کشاورزی به کمک هوش مصنوعی به پردازش داده‌های بدست آمده برای کاهش نتیجه‌های ناخواسته و منفی فعالیت می‌کنند.

کشاورزی هوشمند چیست؟

اصطلاح کشاورزی هوشمند (Smart agriculture) به استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا، حسگرها (sensor)، سیستم های مکان یابی، روبات‌ها و هوش مصنوعی با هدف مدیریت مزرعه برای افزایش کیفیت و کمیت محصولات همچنین بهینه سازی کارایی نیروی انسانی مورد استفاده در مزارعه گفته می‌شود. کشاورزی هوشمند می‌تواند در زمینه‌های کشت، آبیاری محصولات، سم پاشی و برداشت محصول به کشاورز کمک کند.
کشاورزی هوشمند چیست؟

کشاورزی هوشمند چگونه کار می کند؟

کشاورزی هوشمند از طریق سنسورها می‌توانند رطوبت خاک و هوا، سطح آب، نور خورشید و غیره را اندازه گیری کند و با استفاده از هوش مصنوعی و این اطلاعات به کشاورزان کمک کند تا بهترین زمان برای آبیاری را پیدا کنند تا در منابع آبی خود صرفه جویی کند، همچنین با آنالیز مواد مغذی خاک (ازت، فسفر، پتاسیم) میتواند باعث افزایش کیفیت محصولات شود.

آینده کشاورزی در اختیار هوش مصنوعی

پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال 2050 میلادی به 10 میلیارد نفر برسد و به دلیل افزایش جمعیت، زمین‌های کشاورزی تبدیل به خانه و جاده خواهند شد همچنین با افزایش جمعیت میزان غذای مورد نیاز برای جهان نیز 50 درصد رشد می‌کند، این در حالی است که حدود 37.7 درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می شود ولی در ایران با وجود مشکل کم آبی نمی‌توان بیش از 10 درصد زمین‌ها را به زیر کشت برد. تنها راه برای مقابله با این چالش، استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی است که میتواند میزان بهره وری و تولید محصولات را افزایش دهد.

آینده کشاورزی

مزایای به کارگیری هوش مصنوعی در کشاورزی

استفاده از هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا از طریق داده‌های به دست آمده در مورد دما، بارش، سرعت باد و تابش خورشید و  تحلیل چنین داده‌هایی در طول زمان و مقایسه آن‌ها اطلاعات با ارزشی را برای رسیدن به نتایج مطلوب ارائه می‌دهد. یکی از نکات بسیار ارزشمند استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی آن است که بکارگیریش باعث از بین رفتن شغل کشاورزان و فعالان انسانی این حوزه نخواهد شد بلکه به افزایش بهره‌وری و بهبود روند کارهای آن‌ها کمک خواهد کرد.

هوش مصنوعی در کشاورزی

  • هوش مصنوعی روش‌های کارآمدتری برای تولید، برداشت و فروش محصولات ضروری بازار فراهم می‌کند.
  • استفاده از هوش مصنوعی به خصوص در بررسی محصولات معیوب و بهبود پتانسیل برای تولید محصولات سالم زراعی کمک می‌کند.
  • به کارگیری هوش مصنوعی مشاغل مبتنی بر کشاورزی را تقویت کرده و آن‌ها را کارآمدتر می‌کند.
  • هوش مصنوعی در برنامه هایی مانند تنظیم خودکار دستگاه‌ها برای پیش‌بینی هوا و بیماری محصولات یا شناسایی آفات کمک می‌کند.
  • هوش مصنوعی می تواند شیوه‌های مدیریت پروسه تولید محصولات را بهبود ببخشد و به بسیاری از مشاغل حوزه فناوری کمک می کند تا بر روی الگوریتم‌هایی که در کشاورزی مفید هستند سرمایه گذاری کنند.
  • راه حل‌های هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که چالش‌هایی که کشاورزان با آن درگیر هستند، از جمله تغییرات آب و هوایی ، آلودگی آفات و علف‌های هرز که باعث کاهش بازدهی می‌شود را حل کنند.

تاثیر هوش مصنوعی در کشاورزی

فناوری هوش مصنوعی در صدد اصلاح مشکلات در این حوزه و تولید اقدامات خاصی برای حل و غلبه بر آن‌ها است. هوش مصنوعی به پایش اطلاعات برای یافتن سریع راه حل‌های کارآمد کمک می‌کند. در ادامه می‌خواهیم ببینیم که هوش مصنوعی چگونه با حداقل هزینه‌های محیطی به رسیدن به نتایجی مطلوب کمک می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بیماری محصول و یا آفت را با دقت 98% تشخیص داد. هم چنین هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا با تنظیم نور به منظور تسریع در تولید محصول و سبزیجات، زمان بهره بردای را هم کنترل کنند.

پیش بینی آب و هوا به کمک داده‌ها

هوش مصنوعی با استفاده از روش‌های پیچیده و هم چنین داده‌های آب و هوایی به کشاورز کمک می‌کند تا در مورد شرایط آب و هوایی و محیطی به روز باشد. این اطلاعات به کشاورزان کمک می‌کند تا بازدهی و سود داشته باشند بدون این که ریسک و خطر محیطی سلامت محصولاتشان را تهدید کند. تجزیه و تحلیل داده‌های تولید شده به کشاورز کمک می‌کند تا با استفاده از توانایی درک و یادگیری هوش مصنوعی، احتیاط لازم را انجام دهد و با اجرای آن تصمیم گیری هوشمندانه و به موقع داشته باشد.

نظارت بر سلامت محصولات زراعی و خاک

استفاده از هوش مصنوعی روشی کارآمد برای کنترل و نظارت بر شناسایی نقایص و کمبودهای مواد مغذی موجود در خاک است. با کمک پردازش تصویر، هوش مصنوعی نقص‌های احتمالی را از طریق عکس‌های ضبط شده توسط دوربین شناسایی می‌کند. هوش مصنوعی از یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل الگوهای گیاهی در کشاورزی کمک می‌گیرد. چنین برنامه‌های کاربردی با هوش مصنوعی به درک مشکلات خاک ، آفات گیاهی و بیماری‌ها کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی در کشاورزی

کاهش مصرف آفت کش‌ها و سموم

کشاورزان می‌توانند از هوش مصنوعی، رباتیک و یادگیری ماشین برای مدیریت علف‌های هرز و آفت‌ها و… استفاده کنند. با کمک هوش مصنوعی، داده‌هایی برای کنترل و نظارت بر وضعیت علف‌های هرز جمع آوری می‌شود که به کشاورزان کمک می‌کند تا فقط در جایی که علف‌های هرز موجود هستند، مواد شیمیایی و سم‌ها را استفاده کنند. این روش به طور مستقیم استفاده از سمپاشی‌های شیمیایی در تمام زمینه ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه از این طریق هوش مصنوعی میزان مصرف سموم را در مزارع و به طور نسبی حجم مواد شیمیایی معمولا بر روی محصولات اسپری می‌شوند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ربات‌های کشاورزی دارای هوش مصنوعی

ربات‌های کشاورزی دارای هوش مصنوعی قادر به یافتن راه‌هایی کارآمدتر برای محافظت از محصولات زراعی در برابر علف‌های هرز هستند. علاوه بر آن این ربات‌ها به غلبه بر چالش کارگری نیز کمک می‌کنند. ربات‌های هوش مصنوعی در زمینه کشاورزی می‌توانند محصولات زراعی را با حجم بالاتر و سرعت بیشتری نسبت به کارگران انسانی برداشت کنند و به کمک بینایی کامپیوتری به نظارت بر علف‌های هرز و سم‌پاشی آن‌ها کمک می‌کنند. در کل استفاده از هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا روشهای کارآمدتری را برای محافظت از محصولات زراعی خود در برابر علف‌های هرز داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و کاربردهای آن به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که به مدیریت نوین مزرعه با استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا، رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصولات و بهینه سازی نیروی انسانی مورد نیاز می‌پردازد.

از کاربرد های هوش مصنوعی می‌توان به تولید محصولات سالم، کنترل آفات، نظارت بر خاک و شرایط رشد گیهان و پیش بینی آب و هوا به کمک داده‌ها اشاره کرد.

هوش مصنوعی یک فناوری نوظهور در زمینه کشاورزی است، این فناوری تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی را به سمت هوشمند سازی سوق داده است.

3.4/5 - (7 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/TZuLu

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.