سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

همه ی ما به تدریج در دنیای دیجیتال به استفاده روزمره از هوش مصنوعی در زندگی، بدون اینکه متوجه باشیم، عادت کرده ایم. از دستیارهای هوشمند (همانند سیری و دستیار گوگل) گرفته تا الگوریتم هایی که در اپلیکیشن هایی که با آن ها کار میکنیم
پیشنهادات مختلفی به ما ارائه می دهند و ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت و حل تسک های سخت تری می باشد. با وجود همه ی این پیشرفت ها، بشر هنوز نتوانسته است به نوعی از هوش مصنوعی دست یابد که برتر از هو ش انسانی باشد. این نوع از هوش مصنوعی که از آن به عنوان سوپر هوش مصنوعی یاد می شود، از دو نوع دیگر از هوش مصنوعی (یعنی هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی عمومی) توانا تر خواهد بود و به سطحی از آگاهی خواهد رسید که هوش انسان نیز از داشتن آن عاجز است.

سوپر هوش مصنوعی به چه معنا است؟

سوپر هوش مصنوعی در واقع عبارتی است که به زمانی اشاره می کند که ماشین ها دارای هوش فرا بشری خواهند شد و در آن زمان یک ربات قادر خواهد بود که هوش انسانی را کنار بزند. “هوش مصنوعی” در واقع به توانایی ماشین ها به دنبال تقلید از روش فکر کردن انسان می باشد در حالی که “سوپر هوش مصنوعی” سطحی از هوش مصنوعی است که می تواند به راحتی هوش انسانی را کنار بزند و به سطحی بالاتر برسد. در حقیقت ادعا می شود که با دست یافتن به هوش مصنوعی توانایی درک و فهم ماشین ها از سطح انسان عبور خواهد کرد.

بیشتر متخصصان معتقدند که هنوز هیچ جامعه انسانی به سوپر هوش مصنوعی دست نیافته است. تلاش های مهندسان و دانشمندان علم هوش مصنوعی تا به حال برای رسیدن به نقطه ای بود که بتوان آن را هوش مصنوعی کامل نام نهاد، و در این نقطه ماشین ها به توانایی تفکر و سطح آگاهی مشابه به انسان می رسند. با این که پیشرفت هایی در این زمینه وجود داشته است (برای مثال ابر کامپیوتر IBM Watson که توانست در برنامه تلویزیونی Jeopardy که یک مسابقه پرسش و پاسخ بود افراد انسانی شرکت کننده در مسابقه را شکست دهد)، هیچ ماشینی تا به حال به سطحی از درک و شعور و وسعت دانش یک انسان بالغ نرسیده اند. آزمون تورینگ، که در چند دهه قبل بنا نهاده شد، هنوز هم برای این که بفهمیم یک ماشین تا چه حد در گفتار و تفکر به انسان شبیه است استفاده می شود و هنوز هیچ نوع از هوش مصنوعی و ماشین و سیستمی نتوانسته است این آزمون را پشت سر بگذارد.

hand-wrestling-between-human-and-robot

هرچند نظریه هایی وجود دارند که بیان می کنند که رسیدن به سوپر هوش مصنوعی از آن چه در ذهن افراد است زودتر اتفاق خواهد افتاد اما باز هم راه طولانی تا رسیدن به ماشین هایی با ذهنی فرا انسانی وجود دارد. با استفاده از نمونه های مانند قانون مور، که تراکم فزاینده ترانزیستور ها را پیش بینی می کند، و با اشاره به مسائلی مانند تکینگی و رشد چشم گیر و استثنائی فناوری، متخصصان اعتقاد دارند که انسان ها قادر به دستیابی به هوش مصنوعی کامل در آینده ای نزدیک خواهند بود و پس از آن سوپر هوش مصنوعی نیز خلق خواهد شد و بدین صورت در قرن بیست و یک می توانیم شاهد ظهور سوپر هوش مصنوعی باشیم.

رسیدن به سوپر هوش مصنوعی، آنچه انسان آن را می خواهد

به هر حال پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده سوپر هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد بود، اما سوال اصلی این است که آیا مردم حاضرند تا آن را توسعه دهند و به زندگی خود راه دهند؟ جواب این سوال به طور قطع بله خواهد بود. با سرمایه گذاری ها و پیشرفت هایی که در زمینه فناوری شده است، شرکت های مدعی فناوری خواهان پیشرفت روز افزون و تولید محصولات بی همتا و سود آور خواهند بود. محصولاتی که هیچ یک از هم رقیبانشان آن را ارائه نداده باشد. پس قطعا کمپانی های بزرگ به دنیال خلق چنین محصول قدرتمندی خواهند بود و چه بسا سرمایه گذاری هایی بر روی دستیابی به آن انجام شده است.

در مقابل مردم نیز خواهان کامپیوترها و سیستم ها و برنامه های پیشرفته تر خواهند بود و تمام این پیشرفت ها تکنولوژی را در راه رسیدن به یک سیستم پیشرفته و متعالی قرار خواهد داد.

a-robot-thinking

بر فرض اینکه روزی انسان ها توانستند به سوپر هوش مصنوعی دست یابند، سوال این است که آیا باید از آن روز بترسیم؟ جواب این سوال تا حد زیادی به طرز تفکر و خوش بینی و یا بد بین بودن شما بر می گردد. تصور کنید که برای اداره جامعه به یک نیروی پیشرفته با ذهنی بسیار خارق العاده دسترسی داشته باشیم. نیرویی که می تواند برای حل مشکل ها و پر کردن خلاء های موجود راه حل های پیشرفته و متنوعی ارائه دهد و خیلی از کارهای دیگری که از توان بشر خارج است انجام دهد. آیا این به خودی خود ترسناک خواهد بود؟

 

اگر محتوا برای شما جالب بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

3.9/5 - (11 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/MhPhL

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

محصولات هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی

محصولات هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی بیش از نیم قرن است که پا به دنیای ما گذاشته است. هدف از ایجاد هوش مصنوعی نیز راحت‌تر کردن زندگی انسان و

اتاق چینی
مقالات

اتاق چینی چیست؟

اتاق چینی (به انگلیسی: Chinese Room)‏ یک استدلال معروف در هوش مصنوعی است که در ایران آن را با نام‌های زیر شناخته می‌شود: استدلال اتاق

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.