سگ راهنمای رباتیک برای کمک به افراد نابینا 

ایده اختراع سگ راهنمای رباتیک که به‌تازگی توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا ساخته‌شده است، از سگهای راهنمایی گرفته شد که برای کمک به انسان آموزش‌ دیده‌اند. این سگ‌ها که سال‌هاست از کمک‌های آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند انسان را برای حرکت در محیطی مشخص راهنمایی کنند. چنین حیواناتی ثابت کرده‌اند که دستیاران بی‌نظیری برای افراد نابینا هستند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند که به‌راحتی در محیط داخلی یا خارجی منزل، مسیر را پیدا نمایند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیش‌تری در رابطه با این ربات‌های خاص بدست آورید.

مزایای استفاده از سگ‌های رباتیک راهنما چیست؟

سگ راهنمای رباتیک میتواند به انسان‌های نابینا کمک کند تا بدون برخورد با اشیا، دیوارها و سایر موانع با خیالی آسوده در فضای داخلی خانه خود حرکت کنند.
Zhongyu Li، یکی از محققان گروه رباتیک UC Berkeley که مطالعاتی را بر روی این ربات‌ها انجام داده است به TechXplore گفت: «یک سگ راهنمای خوش رفتار باید انتخاب شود و سپس آموزش ببیند. همچنین، مهارت‌های یک سگ به نسل بعد انتقال نمی‌یابد؛ درنتیجه باید نسل‌های بعدی را نیز مجدداً آموزش دهیم که این مسئله به صرف زمان زیادی نیاز دارد. درحالی‌که الگوریتم‌های پیشرفته تعبیه‌شده بر روی یک سگ رباتیک راهنما می‌تواند به‌راحتی بر روی ربات‌های دیگر نیز پیاده‌سازی و اجرا شود».

سگ رباتیک راهنمای نابینایانربات‌های چهارپایی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند نسبت به گذشته پیچیده‌تر هستند. همچنین ساخت آن‌ها در ابعاد بزرگ‌تر به‌صرفه بوده و آسان‌تر است. ازآنجایی‌که سگ راهنمای رباتیک از نظر شکل و اندازه شبیه به سگ‌های عادی است، به‌راحتی توسط افراد و جامعه پذیرفته می‌شود. 

در مقاله دیگر با نام “هوش مصنوعی مایکروسافت برای کمک به نابینایان و معلولین ویلچرنشین” در فناوری تشخیص صدا و تشخیص اشیا صحبت کردم و گفتیم این فاناوری ها چگونه می‌تواند به افراد کم بینا یا افرادی که دارای بیماری‌های حرکتی هستند، کمک کند.

Mini Cheetah سگ راهنمای رباتیک 

لی، سازنده Mini Cheetah که به‌ عنوان سگ راهنمای رباتیک شناخته می‌شود، بیان می‌کند: «ما تصمیم گرفتیم که از رباتهای چهارپا بهعنوان سگ راهنما برای افراد کمبینا یا نابینا استفاده کنیم. بر همین اساس رباتی کوچک بنام Mini Cheetah را اختراع کردیم.» 

Mini Cheetah چه تجهیزاتی دارد؟ 

سگ راهنمای رباتیک Mini Cheetah که زندگی‌ را برای نابینایان آسان‌تر می‌کند، تجهیزات خاصی دارد که عبارتند از:

1. 2D LiDAR برای درک محیط

2. دوربین بر روی گیم‌بال برای ردیابی موقعیت انسان

3. افسار برای هدایت افراد

4. یک حس‌گر تعبیه‌شده بر روی افسار، باقابلیت اندازه‌گیری نیروهای وارده از طرف انسان

نحوه عملکرد سگ راهنمای رباتیک چگونه است؟

سگ رباتیک ساخته‌شده توسط لی و همکارانش، افساری باقابلیت انعطاف‌پذیری دارد. همین مسئله باعث شده تا ربات بتواند در مسیرهایی با پیچیدگی خاص به‌خوبی عمل کند و افراد را هدایت نماید.

لی بیان می‌کند: «اگر سگ راهنمای رباتیک وارد فضایی باریک شود، افسار منعطف خواهد شد؛ بدین ترتیب سگ راهنما قادر است بدون تاثیرگیری از وضعیت انسان، موقعیت خود و جهت حرکت را تغییر دهد؛ سپس افسار دوباره محکم می‌شود تا ربات بتواند انسان را با خود همراه کند.»

محققان دانشگاه کالیفرنیا آزمایشات شبیه‌سازی ویژه‌ای را با استفاده از سگ راهنما به انجام رسانده‌اند. در این آزمایش‌ها چشمان فردی را با چشم‌بند بستند تا سگ رباتیک وی را بدون برخورد با هرگونه مانعی هدایت کند و به مقصدی معین برساند. نتایج چنین آزمایشاتی بسیار امیدوارکننده بود؛ بنابراین نتیجه گرفته‌شد که حسگرهای تعبیه‌شده بر روی این ربات به‌قدری مؤثر هستند که می‌توانند نابینایان را در محیط داخلی منزل با موانع بسیار نیز هدایت نمایند. 

سگ راهنمای رباتیک

لی درباره ویژگی‌هایی که قرار است در آینده به این ربات اضافه شود، گفت: «تاکنون تیم ما موفق شده تا باتحقیقات و برنامه‌ریزی‌ها، افسار انعطاف‌پذیر را برای هدایت در مسیر باریک اختراع نماید؛ در آینده تصمیم داریم قابلیتی ایجاد کنیم که هدایت فرد نابینا در فضای باز را فراهم سازد. همچین به این افراد در عبور از تقاطع‌هایی دارای چراغ راهنمایی کمک کند». 

سگ‌ها یکی از حیوانات مورد علاقه محققان رباتیک و هوش مصنوعی است که در مقالات دیگر با نام‌های “استفاده از سگ رباتیک در کارخانه فورد” و “ساخت دستگاهی هوشمند که توان رقابت با حس بویایی سگ‌ها را دارد” به پیشرفت های علم رباتیک و هوش مصنوعی پرداختیم.

همان‌طور که با مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، پیشرفت در علم رباتیک می‌تواند بسیاری از ناتوانی‌ها را از بین ببرد و انسان‌ها را در رفع مشکلاتشان یاری رساند. سگ راهنمای رباتیک تنها نمونه کوچکی از ربات‌هایی است که سالانه برای کمک به انسان اختراع‌ می‌شود. محققان و مخترعان حوزه علم رباتیک همواره در تلاش هستند تا با ساخت ربات‌هایی کارآمد، مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف سازند. 

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب به اکثر سوالات شما در زمینه ربات‌ هدایت‌گر پاسخ دهیم. تجربیات و نظرات خود را در رابطه با این موضوع با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: techxplore

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/UR1sQ

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.