شناسایی رهبرانی محبوب و تاثیر گذار برای انتشار اطلاعات و ارتقای بهداشت

همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد که یکی از مهمترین سلاح‌ها برای مبارزه با هر بیماری اطلاعات دقیق است و البته افراد قابل اعتمادی که در جامعه این اطلاعات را منتشر کنند. نحوه دستیابی به اطلاعات صحیح سوالی است که مدت‌هاست گریبان مسئولان بهداشت عمومی را گرفته است.

یکی از روش‌های معروف، عوامل تغییر همسالان نام دارد که حوزه عملی آن مربوط به استخدام رهبرانی محبوب در شبکه‌های اجتماعی برای ارتقا رفتارهای سالم و انتشار اطلاعات صحیح در مورد پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه راهنمایی‌های درست است. این استراتژی با نتایجی مثبت در برخی از جوامع که در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی هستند، به ویژه در میان جوانان بی خانمان، مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق اطلاعات منتشر شده احتمال مثبت بودن تست اچ آی وی در جوانانی که بی‌خانمان هستند 10 برابر بیشتر از جوانانی است که در خانه‌های پایدار زندگی می‌کنند. مددکاران اجتماعی و مسئولان بهداشت عمومی از استراتژی عوامل تغییر همسالان برای گسترش و بهبود رفتارهایی مانند استفاده از کاندوم و آزمایش منظم اچ آی وی در این جوامع استفاده کرده‌اند، اما میزان موفقیت تا حد زیادی به رهبران و افراد محبوب که تأثیر زیادی در جوامع خود دارند بستگی دارد. اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند.

برای نزدیک به دو دهه، دانشمندان کامپیوتر در حال بررسی چگونگی ارائه استراتژی‌هایی در یک شبکه اجتماعی برای به حداکثر رساندن انتشار اطلاعات صحیح بوده‌اند. اکنون محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان پالسون، با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند افرادی که بیشترین محبوبیت و توانایی را دارند شناسایی کند تا این افراد اطلاعات مربوط به پیشگیری از اچ آی وی را به طور پیوسته به همسالان خود انتقال دهند. در یک آزمایش میدانی که با بیش از 700 جوان بی‌خانمان انجام شد، محققان دریافتند که این سیستم رفتارهای کلیدی پر خطر که منجر به انتقال اچ آی وی در جامعه می‌شود را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نتیجه این تحقیقات در همایش پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) ارائه شد. گوردون مک کی، استاد علوم کامپیوتر در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد و نویسنده ارشد مقاله گفت : صرفا محبوب‌ترین افراد بیشترین ارتباط را در یک شبکه اجتماعی ندارند. ما به عنوان دانشمندان علوم کامپیوتری این توانایی را داریم تا یک رهبر را از کسی انتخاب کنیم که بیشترین ارتباط را با گروه‌های مختلف دارد.

این تیم تحقیقاتی با مددکاران اجتماعی در مراکز ترک اعتیاد جوانان بی‌سرپرست همکاری کرد، آنها مکان‌هایی که جوانان بی‌خانمان می‌توانند غذا ، لباس و آزمایش اچ آی وی دریافت کنند را مورد بررسی قرار دادند. این تیم همچنین بیش از 700 شرکت کننده را از سه مرکز ترک اعتیاد جذب کرد.

محققان با همکاری و اطلاعات بدست آمده از مددکاران اجتماعی و شرکت کنندگان شروع به ترسیم نقشه کردند و با اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی شرکت کنندگان و تلفیق آنها با الگوریتم برای یافتن رهبرانی با متنوع‌ترین دایره ارتباطات در میان گروه‌های مختلف استفاده کردند.

سپس تیم رهبران انتخاب شده را در زمینه بهداشت جنسی، پیشگیری از اچ آی وی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های رهبری و مراقبت از خود آموزش دادند. از این رهبران خواسته شد تا آزمایش منظم اچ آی وی و استفاده از کاندوم را از طریق برقراری ارتباط با کاربران اجتماعی در شبکه‌های مجازی منتشر کنند.

تیم تحقیق می‌گوید كه جوانان با اشتیاق بالا برای كمك به سیستم هوش مصنوعی كه CHANGE  نامیده می‌شود ثبت نام می‌كنند. محققان دریافتند که رفتارها در سیستم CHANGE که در آن محبوب ترین جوانان به عنوان رهبر فعالیت می‌کنند سریعتر از سایر گروه‌ها تغییر می‌کند. در نظرسنجی‌ها مشخص شد پیشرفت برای شرکت کنندگان در سیستم CHANGE یک ماهه اتفاق افتاده است، در حالی که پیشرفت در سایر گروه‌ها تا ماه سوم دیده نمی‌شود.

برایان وایلدر، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در SEAS و یکی از نویسندگان این مقاله گفت : سرعت ایجاد تغییرات در سیستم CHANGE واقعاً مهم است. اتخاذ سریع رفتارهای محافظتی به کاهش فوری انتقال اچ آی وی در یک جمعیت پرخطر کمک شایانی می‌کند. تا زمانی که یک فرایند سه ماهه انجام شود، بسیاری از جوانان مرکز را ترک خواهند کرد بنابراین شما باید بتوانید در مدت زمانی کوتاه به بیشترین تعداد افراد دسترسی پیدا کنید.

دکتر تامبه دیگر فرد درگیر در این مطالعه گفت : این اولین استفاده عمومی از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی درجهت ارتقای سلامتی است. ما امیدواریم که این پروژه بتواند درس‌هایی کلی در مورد چگونگی استفاده موفقیت‌آمیز از تحقیقات هوش مصنوعی برای اهداف اجتماعی ارائه دهد.

وایلدر گفت : این استراتژی می‌تواند برای انتشار اطلاعات در مورد تغذیه‌، سومصرف مواد و سایر بحران‌های بهداشت عمومی كه بر آسیب پذیرترین افراد جامعه تأثیر می‌گذارد استفاده شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/9p7Ev

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.