استفاده از فناوری تشخیص چهره در مدارس چین

مدارس چین به تازگی از فناوری تشخیص چهره برای نظارت بر میزان شراکت دانش آموزان در کلاس، استفاده می‌کنند. در این مدارس تمام حرکات مردمک چشم دانش آموزان در کلاس کنترل و نظارت می شود و از این طریق میزان توجه آن ها به کلاس مشخص می شود. این کار با استفاده از سه دوربینی که در بالای تخته کلاس قرار گرفته است، انجام می شود.
استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره در چین کاربرد گسترده ای دارد و چین به یکی از پیشتازان استفاده از تشخیص چهره در کنترل جامعه تبدیل شده است. این کشور چند سالی است که از دوربین های دارای قابلیت تشخیص چهره برای شناسایی و کنترل شهروندان در سطح کشور استفاده می کند. اما این بار پای این تکنولوژی به مدارس باز شده است.

face-detection-in-schools-in-china.jpg
با توجه به سخنان دانش آموزان، نصب این سیستم باعث شده تا تغییراتی بسیاری در رفتار و میزان توجه آن ها در مدرسه و کلاس درس ایجاد شود. یکی از دانش آموزان می گوید: ” قبلا وقتی که به درسی علاقه نداشتم، سر کلاس تنبل می شدم و گاهی هم در کلاس چرت می زدم و یا یواشکی کتاب دیگری که علاقه داشتم را مطالعه می کردم. اما از زمانی که دوربین های هوشمند در کلاس نصب شده اند، تمام حواسم را به درس معطوف می کنم. احساس می کنم با وجود این دوربین ها یک جفت چشم مرا زیر نظر گرفته اند.”
این سیستم توانایی شناسایی حالت های صورت دانش آموزان را دارد و این اطلاعات به یک کامپیوتر فرستاده می شود تا با پردازش آن متوجه نشان دهد که در هر لحظه دانش آموزان واقعا در حال لذت بردن از درس هستند یا این که حواس آن ها از درس پرت شده است.
این کامپیوتر می تواند هفت احساس مختلف را در دانش آموزان تشخیص دهد که شامل حالت خنثی، شاد، ناراحت، نا امید، خشمگین، ترسیده و شگفت زده می باشد. سیستم پس از اینکه تشخیص داد که فکر دیگری حواس دانش آموزی را از درس پرت نموده است، با ارسال یک پیام به معلم، او را از این امر مطلع می کند.


با این که شهروندان چینی تا حدودی به این کنترل شدن ها عادت دارند، برخی از آن ها در شبکه های اجتماعی از راه اندازی چنین سیستم هایی در مدارس ابراز ناخشنودی کردند. اما مسئولان و مدیران مدارس معتقدند استفاده از این تکنولوژی باعث بهبود استاندارد های آموزشی و کیفیت تدریس خواهد شد. به گفته مسئولین از این سیستم ها برای ضبط حرکات دانش آموزان استفاده می شود نه فیلم برداری از آن ها. این حرکات ضبط شده تحلیل و بررسی می شوند و با توجه به این که هر دانش آموز چه میزان به درس توجه داشته است نمره دهی می شود.
تا به حال از دوربین های شناسایی چهره در دانشگاه ها برای تشخیص میزان علاقه دانشجویان به مبحث تدریس شده در کلاس استفاده شده است. هم چنین در چین فناوری تشخیص چهره کاربردهای دیگری نیز دارد، که شامل استفاده در ورودی دانشگاه ها و سازمان ها و شرکت ها برای ثبت ورود و خروج دانشجویان و کارمندان، دریافت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز و یا خرید با استفاده از شناسایی چهره در فروشگاه ها، می شد.

using-ocr-in-classrooms-in-china.png
برخی از گروه های مدافع حقوق بشر از افزایش استفاده از این فناوری ابراز نگرانی کردند. آن ها معتقدند استفاده از فناوری شناسایی و تشخیص چهره به صورت گسترده موجب می شود تا صاحبین قدرت از این حجم بزرگ اطلاعات شهروندان در جهت منفی استفاده نمایند. اما مسئولان معتقدند که پیاده سازی فناوری های پیشرفته عامل مهمی برای رشد و سنگ بنای برنامه هایی برای ایجاد یک جامعه مدرن برای نسل آینده است.

اگر این مقاله برای شما جالب بود، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/Eel7V

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.