ارزش هوش مصنوعی در حوزه خدمات مالی

برای موسسات مالی ، بیماری Covid-19 به مشکلی مزمن تبدیل شده و سبب ایجاد مشکلات روزمره در کار آن‌ها شده است . در حال حاضر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تنها راه پایان دادن به مشکلات آن‌هاست که دستیابی به این مهم تصویب گسترده آن را می طلبد.

این بحران سازمان‌های مالی را ملزم کرده تا به صورت شبانه روزی به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهند . بنابراین بسیاری از شرکت‌ها با سرعت روزافزون در حال تغییر و تحول در رویکرد خود هستند اما باید اطمینان حاصل کنند که عملیات اصلی آن‌ها به درستی و به صورت پیوسته ادامه می‌یابد . این موضوع علاقه به راه حل های ارائه شده توسط هوش مصنوعی را برانگیخته است که نیاز به مداخله دستی در عملیات را کاهش می‌دهد، امنیت را به شکل قابل توجهی ارتقا می‌بخشد و زمان را برای ایجاد نوآوری آزاد می‌کند . با کاهش زمان بین تولید ایده و ارائه خدمات برای تجارت، هوش مصنوعی مزایای استراتژیک بلند مدت را برای سازمان ها نوید می‌دهد.

اکنون شاهد بانک‌هایی هستیم که در حال حرکت به سوی شرکت‌های دیجیتالی هستند،  شرکت‌هایی مشابه شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند توانایی‌هایی را برای تمرکز بی‌وقفه بر روی نیازهای مشتریان ایجاد کنند. بنابراین سوال این است که چگونه بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند و موارد اصلی استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه چیست؟

 

مزایای کسب و کار

بسیاری از شرکت‌های خدمات مالی پیش از همه‌گیری Covid-19، هوش مصنوعی را پذیرفته و به مزایای آن آگاه بودند. با این حال بسیاری از آن‌ها تشخیص درستی از عملکردهای اصلی که بیشترین بهره را از هوش مصنوعی را خواهد داشت، نداشتند و همین عامل سبب می‌شد این فناوری همیشه بازده مورد انتظار را نداشته باشد. اما این رویه قرار است در ماه‌های آینده تغییر کند.

افزایش استفاده از هوش مصنوعی در مرکز توجهات برای یافتن راه حلی برای بهبودی اقتصادی از COVID-19 خواهد بود و با همه‌گیری کاملا مشخص شده که هوش مصنوعی باید در کدام نقاط و برای چه منظور استفاده شود. این استفاده از گستردگی زیادی برخوردار است و می‌تواند از اطلاع‌رسانی، تصمیمات کلان شرکتی و جلوگیری از تقلب تا بهبود تجربه مشتری از طریق تعاملات بدون اشکال و خطاهای انسانی و به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت روزانه باشد.

برخی از فرآیندهای مالی که می توانند توسط هوش مصنوعی بهبود یابند عبارتند از:

 

پردازش اسناد به کمک اتوماسیون هوشمند

فرآیند اتوماسیون به صورت هوشمند و رباتیک عملکردهای مختلف را بهینه کرده و راندمان را ارتقا خواهد داد و به آسانی موجب افزایش کارآیی شده و با بالا بردن سرعت انجام کار همراه با دقت زیاد، عملیات‌های مالی را بهبود می‌بخشد که در نهایت منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد شد. یکی از مواردی که بعد از همه‌گیری مورد توجه قرار گرفته سیستم  e-KYC (یا شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی) است. این سیستم یک فرآیند کاملا آنلاین و بدون کاغذ است که هزینه اجرای پروتکل‌های اداری جهت تأیید هویت مشتری و اخذ امضاها را کاهش می‌دهد.

این اقدامات تکراری و پیش پا افتاده در گذشته با دشواری‌های قابل ملاحظه‌ای همراه بود که برای پیگیری فرایندهای ساده‌ای مانند نحوه رسیدگی به اسناد، پرداخت وام و بازپرداخت آن و همچنین گزارش‌های نظارتی حظور مشتری لازم بود. اما امسال سازمان‌ها از سیستم عامل‌های اتوماسیون هوشمند استقبال کرده و به کمک این سیستم‌ها می‌توانند داده‌های بدون ساختار از جمله متون، تصاویر، اسناد اسکن شده (دست نویس و الکترونیکی)، فاکس و محتوای وب را تجزیه و تحلیل و مدیریت کنند. این سیستم‌ها که با موتور NLP (پردازش زبان طبیعی) کار می‌کنند می‌توانند داده‌های گمشده‌، دیده نشده و خارج از فرم مصوب را شناسایی کنند و می‌توان با اطمینان اذعان داشت که دقت سیستم‌های یاد شده تقریباً کامل بوده و قابلیت اطمینان بالاتری دارند. با این ویژگی ها از زمان متوسط مورد نیاز برای بررسی کاسته می‌شود و شرکت‌ها از طریق ارائه خدمات روان‌تر و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتری از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار می‌شوند.

پشتیبانی کارآمد و کامل از مشتری

دستیاران مجازی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند می‌توانند با حظور حداقلی کارمندان به نیازهای مشتری پاسخ دهند. این یک روش ساده برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. انرژی صرف شده برای پاسخ به درخواست‌های عمومی مشتریان کاهش می‌یابد و تیم‌ها را برای تمرکز بر روی پروژه‌های بلند مدت آزاد می‌کند که سبب ایجاد نوآوری در سراسر کسب و کار می‌شود.

همه ما با چت‌بات‌ها در سایت‌های مربوط به تجارت الکترونیکی آشنا هستیم. استفده از راه حل‌های این‌چنینی به طور روزافزون در صنعت خدمات مالی رایج شده است. اکنون سازمان‌هایی مانند JP Morgan از این ربات‌ها برای ساده سازی روال خدمات رسانی در دفتر کار خود و تقویت پشتیبانی از مشتری استفاده می‌کنند. این سیستم عامل‌ها شامل COIN که مخفف (Intelligence contract) است توسط شبکه خصوصی بانک کار می‌کنند. COIN علاوه بر ایجاد پاسخ مناسب به سوالات کلی، وظیفه قانونی بایگانی به طور خودکار را بر عهده دارد و اسناد را بررسی می‌کند، به درخواست‌های اصلی مانند بازنشانی رمز عبور رسیدگی کرده و ابزارهای جدیدی را برای بانکداران و مشتریان با مهارتی مثال زدنی و همراه با خطای انسانی بسیار کم ایجاد می‌کند.

تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک

همواره برآورد میزان اعتبار تا حد زیادی بر اساس احتمال بازپرداخت وام توسط اشخاص یا مشاغل بوده است. تعیین میزان اعتبار در فرآیندهای مدیریت ریسک در کلیه سازمان‌های وام دهنده نقش بسزایی دارد. حتی با وجود داده‌های بی‌عیب و نقص نیز ارزیابی این فرایند سخت و دشوار است، زیرا برخی از افراد و سازمان‌ها در مورد توانایی‌های خود برای بازپرداخت وام‌هایی که دریافت می‌کنند صادق نیستند.

برای مقابله با این مشکل‌، شرکت‌هایی مانند Lenddo و ZestFinance از هوش مصنوعی برای ارزیابی ریسک و تعیین اعتبار یک فرد استفاده می‌کنند. همچنین دفاتر اعتبارسنجی مانند Equifax از هوش مصنوعی و داده‌های پیشرفته و ابزار تحلیلی خاصی برای تجزیه و تحلیل منابع جایگزین قابل دریافت از مشتری به جهت تعیین میزان ریسک و کسب بینش از وضعیت مشتری در این فرآیندها استفاده می‌کند.

وام دهندگان از داده‌های محدودی مانند حقوق سالانه و امتیازات اعتباری برای این فرآیند استفاده می‌کنند اما با این حال و به لطف هوش مصنوعی، حالا سازمان‌ها می‌توانند سوابق تراکنش‌ها و ردپای مالی دیجیتال فرد را برای تعیین میزان ریسک در نظر بگیرند. علاوه بر مجموعه داده‌های سنتی، تجزیه و تحلیل این داده‌های جایگزین در تعیین اعتبار افراد به ویژه افراد بدون سوابق دریافت وام یا افراد با تاریخچه اعتبار مجهول بسیار مفید است.

امروز زمان پذیرش هوش مصنوعی است

شیوه تعامل مشتریان و مشاغل با یکدیگر به شکلی غیرقابل بازگشت تغییر کرده است و این تغییرات در صنعت مالی هم وجود دارد. قبل از همه‌گیری ویروس Covid-19، موسسات مالی در حال آزمایش هوش مصنوعی در مقیاس محدود بودند و عمدتاً به آن به عنوان تمرین و تلاش برای همگام شدن با تکنولوژی نگاه می‌کردند. همه‌گیری گسترده‌ای که امسال اتفاق افتاد نیاز به نوآوری واقعی و افزایش انعطاف‌پذیری در سایه هوش مصنوعی را برای همگان مخصوصا صنایع مالی یادآور شد.

بانک‌ها و موسسات مالی اکنون از قابلیت‌های کلیدی و مزایای بیشمار هوش مصنوعی مطلع هستند که شامل کارایی و راندمان بیشتر در کارهای دفتری و پیشرفت‌های چشمگیر در جذب مشتری و بسیاری مزایای دیگر می‌باشد. فرآیند تحولی که قبل از همه‌گیری Covid-19 در مراحل ابتدایی بود و همیشه با شوخی با آن برخورد می‌شد، امروزه تسریع شده و در حال تبدیل شدن به یک رویکرد استاندارد است. علاوه بر این، سازمان‌های مالی که اکنون هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند و اجرای کامل آن را در اولویت قرار می‌دهند، در بهترین حالت از مزایای آن در آینده بهره‌مند خواهند شد.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/32BLH

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

تبدیل صدا به متن پروژه آپولو 11

فناوری تشخیص صدا و پردازش گفتار در Behavox

Behavox توانایی منحصر به فرد خود در آنالیز داده‌های ارتباطی بدون کیفیت را نشان داد. Behavox، تنها پلتفرم عملیاتی داده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.