یادگیری ماشین چیست؟ | الگوریتم‌های ماشین لرنینگ چه کاربردی دارند؟

یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ (Machine Learning) یکی از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است که به سیستم‌ها این امکان را می دهد تا به صورت خودکار یادگیری و پیشرفت داشته باشند بدون اینکه به برنامه نویسی صریحی برای آن داشته باشند. تمرکز اصلی یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه‌های رایانه ای است که بتوانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند و از آن برای یادگیری خود استفاده کنند. فرآیند یادگیری با مشاهدات یا داده‌ها آغاز می‌شود، مانند مثال‌ها، تجارب مستقیم و یا دستور العمل‌ها، تا به یک الگو در داده‌ها برسند و بر اساس این مثال‌هایی که ارائه می دهیم، تصمیمات بهتری بگیرند. هدف اصلی آن است که به کامپیوتر این اجازه را بدهیم که بدون دخالت و کمک انسان به طور اتوماتیک یادگیری داشته باشند و بتوانند اقدامات خود را بر مطابق با آن تنظیم کنند.

یادگیری ماشین چیست

مفهوم ساده یادگیری ماشین

الگوریتم‌های بسیار مختلفی برای یادگیری ماشین وجود دارد و هر روزه صدها الگوریتم جدید نیز تولید می شوند، و به طور معمول توسط سبک یادگیری (learning style) (مانند یادگیری نظارت شده، یادگیری بدون نظارت، یادگیری نیمه نظارت) و یا با توجه به شباهتشان در فرم و عملکرد ( مانند طبقه بندی، برگشت، درخت تصمیم گیری، دسته کردن، یادگیری عمیق و…) گروه بندی می شوند. صرف نظر از سبک یادگیری یا عملکرد، تمام الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به شرح زیر هستند:

  • نمایش: مجموعه ای از طبقه بندی کننده‌ها یا زبانی که کامیوتر آن را می فهمد.
  • ارزشیابی:  همچنین معروف به عملکرد هدف/نمره دهی.
  • بهینه سازی: روش جست و جو؛ اغلب طبقه بندی کننده ای با بالاترین امتیاز.

 هدف اساسی الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تعمیم یادگیری‌ها به فراتر از نمونه‌های آموزش داده شده است، یعنی تفسیر موفقیت آمیز داده‌ها.

 

الگوریتم یادگیری ماشین

برخی از روش‌های یادگیری ماشین

الگوریتم‌های یادگیری ماشین عمدتا در دو نوع نظارت شده و نظارت نشده دسته بندی می شوند.

  • الگوریتم یادگیری ماشین نظارت شده می تواند از آن چه که در گذشته آموخته اند و همچنین داده‌های جدید برچسب گذاری شده، برای پیشبینی آینده استفاده کند. این کار از آنالیز مجموعه داده‌های آموزشی شروع می شود، الگوریتم یادگیری یک عملکرد استنباطی تولید می کند تا پیش بینی‌های مربوط به مقادیر خروجی را انجام دهد. این نوع سیستم قادر است پس از آموزش‌های کافی برای هر داده جدیدی هدف مشخص کند. این الگوریتم یادگیری همچنین می تواند خروجی اش را با خروجی درست و از قبل تعیین شده مقایسه کند و خطاهای موجود را بیابد تا بر اساس آن مدل را اصلاح کند.
    • در مقابل، زمانی از الگوریتم‌های یادگیری ماشین بدون نظارت استفاده می شود که اطلاعات مورد نیاز برای آموزش نه طبقه بندی شده باشد و نه برچسب زده باشد. یادگیری بدون نظارت چگونگی اینکه سیستم می تواند توصیف ساختار پنهان از داده‌های بدون برچسب استنباط کنند، مطالعه می کند. این نوع سیستم خروجی مناسب را مشخص نمی کند و تنها می تواند داده‌ها را کاوش کند و از داده‌های برچسب زده نشده ساختارهای پنهان را استنتاج می کند.
    • الگوریتم یادگیری ماشین نیمه نظارت شده بین دو نوع قبلی قرار دارد. این سیستم از هر دو نوع داده برچسب زده شده و برچسب نزده شده برای آموزش استفاده می کند. سیستم‌هایی که از این روش استفاده می کنند، می توانند دقت یادگیری را تا میزان قابل توجهی بهبود ببخشند. معمولا زمانی این نوع یادگیری را انتخاب می کنیم که داده‌های برچسب زده شده بدست آمده  نیاز به منابع ماهر و مرتبط برای آموزش و یادگیری دارند. در غیر این صورت، دستیابی به داده‌های دارای برچسب معمولاً نیازی به منابع اضافی ندارد.
    • الگوریتم‌های یادگیری ماشین تقویت کننده روشی هستند که به وسیله اقدامات با محیط خود در تعامل هستند و خطاها و پاداش‌ها را کشف می کنند. آزمایش، جست و جوی خطاها و  پاداش‌های تاخیری مهم ترین ویژگی‌های یادگیری تقویتی هستند. این نوع یادگیری به ماشین‌ها و عوامل نرم افزار اجازه می دهد تا به طور خودکار، برای به حداکثر رساندن عملکرد خود، رفتار ایده آل خود را مشخص کنند. این سیستم از بازخورد پاداش ساده استفاده می کند تا ببیند کدام عمل بهتر بهتر است و این امر به عنوان سیگنال تقویت شناخته شده است.

یادگیری ماشین آنالیز مقادیر انبوهی از داده‌ها را امکان پذیر می کند. این یادگیری در شناسایی فرصت‌های سودآور و یا خطرناک معمولا نتایج سریعتر و دقیق تری ارائه می کند اما برای آموزش آن ممکن است به زمان و منابع اضافی نیاز داشته باشیم.  تلفیقی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی می تواند در پردازش حجم زیادی از اطلاعات موثر باشد.

چرا یادگیری ماشین و دانستن در مورد آن اهمیت دارد؟

یادگیری ماشین نه تنها یک تکنولوژی جدید و کاربردی است بلکه قرار است در آینده نزدیک تغییرات بسیار زیادی را در دنیا ایجاد کند و تاثیرات عمیقی در دنیا و بخصوص حوزه اقتصاد و کسب و کارها خواهد داشت. در ادامه برخی از اطلاعات مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی آورده شده تا میزان اهمیت آن بیشتر درک شود.

  • مجموع اختراعات ثبت شده در زمینه یادگیری ماشین از سال 2013 تا سال 2017 میلادی دارای نرخ رشد سالانه ترکیبی 34% بوده است و این مسئله باعث شده که این حوزه به رتبه سوم در ثبت اختراع تبدیل شود.
  • سازمان International Data Corporation (IDC) پیش‌بینی می‌کند که میزان سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از حدود 12 بیلیون دلار در سال 2017 به حدود 57.6 بیلیون دلار تا سال 2021 برسد.

در برنامه‌ AHL Dimension programme  گزارش شد که یک صندوق پوشش ریسک با دارایی 5.1 میلیارد دلار بخشی از مدیریت سرمایه خود را به هوش مصنوعی سپرد. الگوریتنم‌های یادگیری هوش مصنوعی تا پایات سال 2015 بیش از نیمی از سود صندوق را به خود اختصاص داده بودند و این مسئله در حال بود که میزان دارایی که به هوش مصنوعی تخصیص داده شده بود بسیار کمتر از سایر بخش‌ها بود.

با افزایش اهمیت کلان داده‌ها و پیچیده شدن فرآیند تجزیه و تحلیل آن‌ها، یادگیری ماشین به یک روش اصلی برای رسیدگی به مسائل مربوط به کلان داده‌ها، تبدیل شده است. در این مواقع یادگیری ماشین می‌تواند به کارهای زیر رسیدگی کند:

  • امور مالی، محاسبات، نمره‌دهی اعتبارات و تجارت الگوریتمی
  • پردازش تصویر، بینایی کامپیوتری، تشخیص چهره، تشخیص حرکت و تشخیص شیء
  • زیست شناسی محاسباتی، تشخیص تومورهای سرطانی، تعیین توالی DNA، کشف دارو و حتی موارد مخدر
  • تولید انرژی، پیش‌بینی قیمت بازار
  • ساخت خودرو، حوزه هوافضا
  • پردازش زبان طبیعی، برنامه‌های تشخیص و شناسایی صدا و زبان
  • و غیره

به همین دلیل یادگیری ماشینی به دلیل آوردهایی که برای سرمایه‌گذاران دارد و همچنین تحولاتی که در سایر حوزه‌ها می‌تواند ایجاد کند به یک موضوع داغ تبدیل شده است. این مسئله باعث شده در سراسر جهان بسیاری از افراد خواستار تحصیل در رشته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین شوند. همچنین برای افرادی که تخصصی در حوزه هوش مصنوعی ندارند، مطالعه در مورد هوش مصنوعی و توانایی‌های آن به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است زیرا که در آینده‌ای نزدیک یادگیری ماشین با بسیاری از حوزه‌ها و فرآیندهای آن ادغام می‌شود و به همین دلیل افرادی که می‌خواهند پیشرو باشند باید در مورد آن از قبل بدانند.

یادگیری ماشین چه کار می‌کند؟

یادگیری ماشین یا همان Machine Learning توانایی یادگیری مستقل را برای ماشین‌ها ایجاد می‌کند. یعنی به عبارتی یک ماشین می‌تواند از تجربیات، مشاهدات و الگوهایی که بر اساس یک مجموعه داده تجزیه و تحلیل می‌کند، آموزش ببیند. نکته مهم آن است که برای این کار لازم نیست به صورت اختصاصی برنامه ریزی شده باشد.

زمانی که برای برنامه خاصی کد نویسی می‌کنیم، در حقیقت داریم مجموعه شخصی از دستورها را برای سیستم ایجاد می‌کنیم تا با پیروی از آن‌ها بتواند به نتیجه مورد نظر برسد. در حالی که در یادگیری ماشین، ما مجموعه‌ای از داده‌ها را وارد می‌کنیم تا از این طریق دستگاه بتواند با شناسابب و تجزیه الگوهای موجود در داده‌ها یادگیری داشته باشد و بر اساس این یادگیری بتواند از مشاهدات و اطلاعات خود نتیجه بگیرد و تصمیم گیری داشته باشد.

همه‌ی این‌ها در نهایت باعث می‌شود که یک سیستم هوشمند و دارای قدرت تفکر تولید شود که می‌تواند کارهای بسیار زیادی را انجام دهد. کارهایی که یادگیری ماشین می‌تواند انجام دهد بسیار متنوع است. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه وجود دارند و باعث شگفت زدگی شما می‌شوند، از یادگیری ماشین نشات می‌گیرند. مانند سیستم‌های تشخیص چهره و هویت افراد، دستیارهای شخصی صوتی معروفی مانند الکسا، ماشین‌های خودران تسلا و… همه و همه این‌ها از نیرویی به نام یادگیری ماشین قدرت می‌گیرند.

یادگیری ماشین، همان طور که در بالا اشاره شد، به طور کلی از دو تکنیک استفاده می‌کند: یادگیری نظارت شده، که یک مدل را بر روی داده‌های ورودی و خروجی شناخته شده آموزش می‌دهد تا بتواند خروجی‌های آینده را پیش‌بینی کند و دیگری یادگیری بدون نظارت، که الگوهای داده‌های مخفی یا ساختارهای ذاتی را در داده‌های ورودی پیدا می‌کند. در نهایت با کمک این دو تکنیک تمام آن کاربردهایی را که به آن اشاره کردیم انجام می‌دهد.

چه زمانی به سراغ یادگیری ماشین می‌رویم؟

در حقیقت زمانی به سراغ یادگیری ماشین می‌رویم که به یک کار و یا مشکل پیچیده‌ای بر بخوریم که نتوان آن را با روش‌های معمول و سنتی حل کرد. یا آنکه با حجم داده‌ها و متغیرهای زیادی روبه‌رو هستیم که پردازش و محاسبه آن‌ها برای نیروی انسانی و به کمک روش‌های سنتی امکان پذیر نیست و حتی فرمول یا معادلاتی را نداریم که به حل آن‌ها کمک کند. به طور کلی اگر به موارد زیر برخوردید، و یا حتی در بسیاری ازموارد دیگر، می‌توانید به سراغ یادگیری ماشین بروید:

  • قوانین و معادلات که برای انسان بسیار پیچیده هستند، مانند تشخیص چهره و تشخیص گفتار.
  • انجام یک کار که دائما در حال تغییر است، مانند تشخیص کلاهبرداری از سوابق معاملات.
  • کاری که ماهیت داده‌های آن در حال تغییر است و برنامه نیز باید مطابق با این داده‌ها سازگار شود، مانند تجارت خودکار، پیش‌بینی تقاضای انرژی و پیش‌بینی روند خرید.
  • و…

تاریخچه یادگیری ماشین

یادگیری ماشین پدیده‌ای نیست که اخیرا به وجود آمده باشد. در واقع شبکه‌های عصبی برای اولین بار به عنوان یک مفهوم در یک مقاله تحقیقاتی در سال 1943 معرفی شد. اگرچه در روزهای ابتدایی پیشرفت در یادگیری ماشین به دلیل هزینه بالای محاسبات تا حدی کند بود که این حوزه را فقط در دسترس موسسات دانشگاهی بزرگ یا شرکت‌های چند ملیتی قرار می داد. همچنین این مسئله وجود داشت که تهیه داده‌های مورد نیاز برای آموزش سیستم‌ها بسیار دشوار بود. امام امروزه با ظهور اینترنت بسیاری از مشکلات بر سر راه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از بین رفته و با پیشرفت سخت افزارها هزینه‌های تهیه سخت افزارهای مورد نیاز برای پیاده سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کاهش یافت که همین مسئله باعث پیشرفت بیشتر این حوزه در سال‌های اخیر شد.

در تصویر زیر می‌توانید خط زمانی یادگیری ماشین را در طول تاریخ مشاهده کنید.

تاریخچه یادگیری ماشین 

تفاوت‌های بین سه مفهوم هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادکیری عمیق سه مبحث مرتبط با یکدیگر هستند که برخی آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. نمودار زیر تفاوت این سه مفهوم را به خوبی نشان می‌دهد.

 

تفاوت هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق
تفاوت بین هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق چیست؟

امیدواریم که این نمودار بتواند هر گونه شک و شبهه و درک اشتباهی را رفع کند و به خوبی تفاوت این سه مفهوم و توانایی‌های هر کدام را به شما بگوید.

فرآیندهای یادگیری ماشین

در ادامه می‌خواهیم فرآیندهای یادگیری ماشین را تجزیه و تحلیل کنیم تا بتوانیم جزئیات آن را درک کنیم.

جمع آوری و تهیه داده

اولین قدن در فرآیند یادگیری ماشین این است که ما دانش و داده مورد نیاز را برای یک ماشین تهیه کنیم. این داده‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند و یک گروه برای آموزش سیستم استفاده می‌شوند و گروه دیگر برای آزمایش سیستم. توجه داشته باشید که ما برای مثال می‌خواهیم نرم‌افزاری بسازیم که بتواند یک فرد را به به محض اینکه در تصویر دید شناسایی کند. برای این کار در ابتدا با جمع آوری داده‌ها یعنی بعنوان مثال عکس‌های افراد، شروع می‌کنیم.

علاوه بر آن باید به این مسئله توجه داشته باشیم که داده‌های انتخابی نماینده کل جمعیت باشند، بعنی در همان مثال تصویر اگر عکس‌هایی که برای آموزش انتخاب می‌کنیم افراد بین 20 تا 40 سال هستند، سیستم فقط توانایی شناخت افرادی با این میزان سن را دارد و اگر تصویری از کودکی به او نشان داده شود دچار مشکل می‌شود. داده‌ها معمولا به میزان 80/20 و یا 70/30 تقسیم می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که مدل پس از آموزش کافی می‌تواند بعدا آزمایش شود.

انتخاب و آموزش یک مدل

دومین مرحله و قدم بعدی در اصول یادگیری ماشین انتخاب یک مدل و آموزش آن است. ما انواع مختلفی از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشین داریم که قبلا ایجاد و اصلاح شده‌اند تا بتوانند نوع خاصی از مسئله و یا مشکل را حل کنند. بنابراین، بسته به نیاز و مناسب بودن مدل برای حل مسئله مورد نظر، مدلی را انتخاب کنیم و آموزش دهیم.

ارزیابی یک مدل

یک ماشین الگوها و خصوصیات مختلفی را از داده‌هایی که به آن آموزش داده شده است یاد می‌گیرد و خود را برای تصمیم‌گیری‌هایی در زمینه‌های مختلف مانند شناسایی، طبقه بندی یا پیش بینی داده‌های جدید آموزش می‌دهد. برای بررسی دقیق اینکه ماشین چگونه قادر به اتخاذ این تصمیمات است، پیش بینی‌ها را بر روی داده‌های آموزش داده شده، آزمایش می‌کنند.

برای این کار ابتدا بر روی داده‌های آموزش داده شده کار می‌کنیم و پس از آموزش مدل به اندازه کافی، از آن برای آزمایش بر اساس داده‌ها استفاده می‌کنیم تا بفهمیم برای مثال سیستم چه مقدار در تشخیص چهره موفق عمل می‌کند و چه میزان دقت دارد.

تنظیم و پیش‌بینی ابر پارامترها

در اصطلاحات مربوط به یادگیری ماشین، هایپر پارامترها، پارامترهایی هستند که توسط خود مدل نمی‌توانند تخمین زده شوند، اما ما هنوز نیاز داریم تا آن‌ها را بررسی کنیم، زیرا که نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد مدل دارند.

اگر بخواهیم تعریفی سنتی ارائه دهیم، هایپر پارامترها در یادگیری ماشین، پارامترهایی هستند که باید توسط کاربر برای اجرای الگوریتم، مشخص شوند. پارامترهای کلاسیک به وسیله  داده‌ها آموزش داده می‌شوند، در حالی که هایپر پارامترها ممکن است از داده‌ها یاد بگیرند یا نه. به عنوان مثال در یک درخت تصمیم گیری که در تصویر زیر نشان داده شده است، هایپر پارامترها عبارتند از:

  1. تعداد گره‌های برگ
  2. عمق درخت
  3. حداقل نمونه مورد نیاز برای تقسیم گره

 

یک مدل می‌تواند تعداد زیادی هایپر پارامتر داشته باشد و فرآیند انتخاب بهترین ترکیب ممکن از بین هایپر پارامترها تنظیم (یا tuning) هایپر پارامتر نام دارد. برخی از روش‌های اساسی برای تنظیم هایپر پارامترها شامل جستجوی شبکه، جستجو تصادفی یا بهینه سازی مبتنی بر گرادیان است. اگر بخواهیم بیش از این روی اصول اولیه یادگیری ماشین تمرکز کنیم ممکن است اصل مطلب از دست برود و مبحث از موضوع اصلی خارج شود اما برای درک کلی فرآیند یادگیری ماشین تا همین میزان کافی است.

پس از اتمام فرآیند بهینه سازی‌هایپر پارامترها، می توان گفت که مدل یادگیری ماشین ساخته شده است و بسته به میزان موفقیت آن یا به طور دقیق، توانایی پیش بینی آن، می توانیم آن را در دنیای واقعی اجرا و پیاده سازی کنیم. بنابراین، با کمک روش‌هایی که گفته شد، می توانیم یک الگوریتم یادگیری ماشین بسازیم.

زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

برای برنامه‌نویسی در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین یکی از مسائل مهم انتخاب زبان برنامه نویسی است. برای کسانی که می‌خواهند تازه وارد دنیای هوش مصنوعی شوند، انتخاب زبان برنامه‌نویسی چالشی است که یقینا با آن رو به رو خواهند شد. این چالش از آن جایی که هوش مصنوعی علمی کامپیوتری است و زبان برنامه نویسی در کامپیوتر اهمیت بسیاری دارد تا حدی قابل درک است. اما باید به این امر توجه کرد که مسئله اصلی در هوش مصنوعی ریاضی و توانایی حل مسئله می‌باشد. قدرت ریاضی شما در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تا حد زیادی تعیین کننده است و باید برای آن بیشتر وقت بگذارید و نگران باشید و تعیین نوع زبان برنامه نویسی اولویت‌های بعدی شما خواهد بود. اما به طور کلی معروف‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پایتون، C++، Java، LISP، Prolog می‌باشد.

کاربردهای یادگیری ماشین

ما تا به اینجای مقاله بیشتر راجع به چیستی و اصول یادگیری ماشین فرآیندها و مفاهیم آن صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم به کاربردهای هوش مصنوعی و حوزه‌های مختلفی که از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌شود بپردازیم.

کاربردهای یادگیری ماشین

شناسایی و پردازش تصاویر

یکی از کاربردهای رایج یادگیری ماشین شناسایی تصویر است. موقعیت‌های بسیاری برای دسته‌بندی اشیاء در تصاویر دیجیتالی وجود دارد و برای این کار می‌توان از یادگیری ماشین استفاده کرد. برای مثال در تصاویر سیاه و سفید هر پیکسل به عنوان یک واحد اندازه گیری استفاده می‌شود. در تصاویر رنگی نیز هر پیکسل یک واحد اندازه گیری برای شدت سه رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده می‌شود.

از یادگیری ماشین نیز می‌توان در شناسایی چهره در پردازش تصویر نیز استفاده کرد. در یک دیتابیس برای هر فرد یک دسته بندی جدا جود دارد و الگوریتم‌های یادگیری ماشین با توجه به این تصاویر به تشخیص هویت می‌پردازند. از یادگیری ماشین هم چنین در تشخیص دست خط در نوشته های معمولی یا نسخ خطی چاپ شده نیز استفاده می‌شود.

شناسایی گفتار

یکی دیگر از کاربردهای یادگیری ماشین تبدیل گفتار به متن می‌باشد. این مسئله به شناسایی گفتار کامپیوتری با شناسایی گفتار اتوماتیک نیز معروف است. به کمک شناسایی گفتار یک نرم افزار می‌تواند کلمات موجود در یک گفتار را تشخیص دهد و آن را به یک فایل متنی تبدیل کند. واحد اندازه گیری در اینجا می‌تواند زنجیره ای از اعداد باشد که نماد سیگنال‌های گفتار می‌باشند. همچنین می توانیم سیگنال گفتار را با شدت در باندهای مختلف فرکانس زمانی تقسیم کنیم. شناسایی گفتار می‌تواند در برنامه‌هایی کاربرد داشته باشد که رابط تعاملی صوتی دارند و یا قابلیت جستجی صوتی و… دارند.

تشخیص بیماری

از یادگیری ماشین می‌توان در تکنیک‌ها و ابزارهایی که برای تشخیص بیماری‌ها کاربرد دارند استفاده کرد. از این تکنولوژی می‌توان برای تجزیه و تحلیل پارامترهای بالینی و ترکیب آن‌ها برای پیش‌بینی آگاهی از پیشرفت بیماری، استخراج اطلاعات پزشکی، تحقیقات برای رسیدن به نتیجه، برنامه ریزی درمانی و نظارت بر بیمار استفاده کرد. این موارد از کاربردهای موفق استفاده از متدهای یادگیری ماشین می‌باشد. استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین همچنین می‌تواند به ادغام سیستم‌های کامپیوتری و بخش‌های مراقبت بهداشتی نیز کمک کند.

تحلیل آماری

در امور اقتصادی یکی از مسائل مهم بدست آوردن استراتژی‌های کوتاه مدت برای خرید و فروش اوراق بهادار می‌باشد. برای بدست آوردن این استراتژی‌ها کاربر از الگوریتم‌های معاملاتی برای خرید و فروش اوراق بهادار بر اساس عواملی مانند همبستگی های تاریخی و متغیرهای عمومی اقتصادی متمرکز استفاده می‌کند. یادگیری ماشین می‌تواند برای بدست آوردن این الگوریتم‌های استراتژی کوتاه مدت بسیار کاربردی باشد.

انجمن‌های یادگیری

منظور از انجمن‌های یادگیری روند توسعه بینش بین محصولات مختلف می‌باشد. یعنی به عنوان مثال اینکه بفهمیم چگونه محصولات غیر مرتبط می‌توانند با یکدیگر مرتبط باشند. یکی از کاربردهای یادگیری ماشین، مطالعه ارتباط بین کالاهایی است که مردم خریداری می‌کنند. اگر شخصی محصولی را خریداری کند، به او محصولات مشابه نشان داده می‌شود زیرا بین این دو محصول رابطه وجود دارد. زمانی که محصول جدیدی در بازار عرضه می‌شود، برای افزایش فروش می‌تواند از این طریق با محصولات قدیمی همراه می شود.

دسته بندی

منظور از دسته بندی قرار دادن هر فرد، شیء و… در دسته‌های مختلف تحت مطالعه می‌باشد. دسته بندی به تجزیه و تحلیل اندازه گیری‌های یک شی کمک می کند تا دسته ای را که به آن تعلق دارد را شناسایی کنیم. برای ایجاد یک رابطه کارآمد، تحلیلگران از داده‌ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، قبل از اینکه یک بانک تصمیم به توزیع وام بگیرد، مشتریان دارای توانایی بازپرداخت وام را ارزیابی می‌کند. بانک در حقیقت با در نظر گرفتن عواملی مانند درآمد مشتری، پس انداز و سابقه مالی و… این کار را انجام می‌دهد. این اطلاعات از تجزیه و تحلیل و دسته بندی داده‌های گذشته در مورد وام بدست می‌آید.

پیش بینی

یادگیری ماشین می‌تواند در سیستم‌های پیش‌بینی کاربرد داشته باشد. برای مثال با توجه به چیزی که در بالا برای ارائه وام در بانک گفته شد، برای محاسبه احتمال خطای سیستم نیاز به طبقه بندی داده‌های موجود در گروه‌های مختلف دارد. این مجموعه به کمک قوانین تعیین شده توسط تحلیلگران تعریف می‌شود. پس از طبقه بندی، می‌توان احتمال خطا را باز هم به کمک یادگیری ماشین محاسبه کرد. این محاسبات می‌تواند در همه بخش‌ها برای اهداف متنوع استفاده شود. پیش بینی یکی از بهترین کاربردهای یادگیری ماشین است.

استخراج

یکی از کاربردهای بسیار خوب یادگیری ماشین استخراج اطلاعات می‌باشد. در این جا یادگیری ماشین به فرآیند استخراج اطلاعات ساختاری از داده های بدون ساختار کمک می‌کند. به عنوان مثال یادگیری ماشین به استخراج اطلاعات مورد نظر در بین صفحات وب، مقالات، وبلاگ‌ها، گزارش های تجاری و ایمیل می‌پردازد. بانک اطلاعاتی یا همان دیتابیس رابطه‌ی خروجی تولید شده را با استخراج اطلاعات حفظ می‌کند. فرآیند استخراج توسط یادگیری ماشین مجموعه ای از اسناد را به عنوان ورودی می گیرد و داده‌های ساختارمند را از آن بیرون می‌کشد.

رگرسیون

می‌توان از یادگیری ماشین هم چنین برای رگرسیون نیز استفاده کرد. در رگرسیون می توان از اصل یادگیری ماشین برای بهینه سازی پارامترها استفاده کرد. همچنین می‌توان برای کاهش خطای تقریبی و محاسبه نزدیک‌ترین نتیجه ممکن از یادگیری ماشین استفاده کرد. همچنین می‌توان برای بهینه سازی عملکرد نیز از یادگیری ماشین استفاده کنیم و می توان برای تغییر ورودی‌ها تا رسیدن به نزدیکترین نتیجه ممکن یادگیری ماشین را به کار گرفت.

سرویس‌های مالی

یادگیری ماشین ظرفیت‌های زیادی برای به کارگیری در حوزه مالی و بانکی دارد. با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌توان خدمات مالی محبوبی را ارائه داد. یادگیری ماشین می‌تواند به بانک‌ها و موسسات مالی کمک کند تا تصمیمات دقیق‌تری بگیرند، به ارائه خدمات مالی کمک کند تا بسته شدن یک حساب را قبل از وقوع تشخیص دهند، الگوی هزینه مشتریان را پیگیری کنند، تجزیه و تحلیل بازار را انجام دهند، ردیابی الگوهای هزینه را به ماشین‌های هوشمند آموزش دهند و در نهایت الگوریتم‌های یادگیری ماشین می توانند گرایش‌ها و ترندهای پیش رو را به راحتی شناسایی کنند و در زمان واقعی واکنش نشان دهند.

برخی از کاربردهای جالب یادگیری ماشین که شما را شگفت زده خواهد کرد!

حالا می‌خواهیم به برخی از کاربردهای شگفت انگیز یادگیری ماشین بپردازیم که باعث تعجب شما خواهند شد و برای آن‌ها مثال‌های عینی بیاوریم.

ایجاد الگوریتم هایی که می توانند آثار هنری را تجزیه و تحلیل کنند

محققان آزمایشگاه هنر و هوش مصنوعی در دانشگاه راتگرز می خواستند ببینند كه آیا الگوریتم رایانه ای می تواند نقاشی‌ها را براساس سبک، ژانر و هنرمندان آن آثار به آسانی تشخیص بدهد و آن‌ها را طبقه بندی كند. این محققان کار را با شناسایی  و آموش ویژگی‌های بصری برای طبقه بندی سبک نقاشی به هوش مصنوعی کردند. الگوریتم های توسعه یافته یادگیری ماشین و هوش مصنوعی آن‌ها سبک‌های نقاشی را در بانک اطلاعاتی با دقت 60٪ طبقه بندی کرده و از انسان‌های معمولی غیر متخصص نیز در تشخیص و دسته بندی آثار فراتر رفت و بهتر عمل کرد.

محققان فرض كردند كه از ويژگي‌هاي بصري براي طبقه بندي سبك (یعنی يك مسئله با يادگيري نظارت شده) نيز مي توان براي تعيين تأثيرات هنري هم استفاده كرد (يك مسئله یادگیری بدون نظارت). آن‌ها در ادامه برای شناسایی اشیاء خاصی از الگوریتم های طبقه بندی شده و آموزش داده شده بر روی تصاویری که در Google بود، استفاده کردند. آن‌ها این الگوریتم ها را روی بیش از 1700 نقاشی از 66 هنرمند مختلف که بیش از 550 سال کار می کردند، آزمایش کردند. این الگوریتم‌ها به راحتی آثار مربوط به هم را شناسایی کردند، از جمله تأثیر “پرتره پاپ Innocent X” اثر دیگو دیولاسکوئز در اثر فرانسیس بیکن به نام “مطالعه پس از پرتره Velazquez از Papa Innocent X.”

بهینه سازی مصرف انرژی HVAC در ساختمان‌های بزرگ

سیستم‌های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) در ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها و سایر ساختمانهای تجاری بزرگ معمولاً ناکارآمد هستند زیرا تغییر الگوهای آب و هوا، هزینه‌های متغیر انرژی یا خصوصیات حرارتی ساختمان را در نظر نمی گیرند.

پلتفرم‌ نرم افزاری مبتنی بر ابر BuildingIQ می‌تواند به راحتی این مشکل را برطرف کند. این پلتفرم از الگوریتم های پیشرفته و متدهای یادگیری ماشین برای پردازش مداوم مقدار گیگابایت‌های زیادی از اطلاعاتی مانند داده‌های کنتور برق، دماسنج و سنسورهای فشار HVAC و همچنین هزینه هوا و انرژی را دریافت و پردازش کند. به طور خاص، از یادگیری ماشین برای تقسیم داده ها و تعیین سهم نسبی انرژی گاز، برق، بخار و انرژی خورشیدی در فرآیندهای گرمایش و سرمایش استفاده می شود. پلتفرم  BuildingIQ در طی زمان عادی میزان مصرف انرژی HVAC را در ساختمان‌های تجاری در مقیاس‌های بزرگ بین 10تا 25٪ کاهش می دهد.

اگر این مطلب برای شما نیز مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

* فارس‌آوا (تبدیل گفتار به متن) و دو محصول جانبی به نام‌های تبدیل متن به گفتار (TTS) و استخراج کلمات کلیدی(KWS) * باتاوا (دستیار هوشند سازمانی) و دو محصول جانبی به نام‌های نابینایار و اردکک * بینایار (فهم و درک هوشمند تصویر و ویدئو) * هوشتل(اپراتور هوشمند مرکز تماس) * فوتمن (دستیار هوشمند فوتبالی)

تمرکز اصلی شرکت بر روی تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی است. محصولات اصلی شرکت شامل پردازش گفتار، تحلیل تصویر، ویدئو، چت‌بات هوشمند و تحلیل متن، و اپراتور هوشمند مرکز تماس است که تمامی این محصولات با آخرین فناوریهای روز دنیا و مبتنی بر یادگیری ماشین و یادگیری عمیق تولید شده‌اند.

* کسب مجوز دانش‌بنیان برای دو محصول تبدیل گفتار به متن (فارس‌آوا) و پردازش هوشمند تصویر و ویدئو (بینایار) از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان * کسب تاییده از مرکز تحقیقات مخابرات ایران جهت پردازش گفتار در پروژه ملی جویشگر بومی برای محصول فارس‌آوا * کسب مجوز اعتبار سنجی ساماندهی * رتبه‌بندی و احراز صلاحیت توسط سازمان برنامه و بودجه کشور (رتبه 6) * حضور دو محصول فارس‌آوا و باتاوا در بین 30 استارت‌آپ برتر بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ (1397) * حضور بین 20 شرکت خلاق پنجمین نمایشگاه صنعت بومی سایبری * عضو فعال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

شماره تلفن 02122847693 شماره فکس: 02122852301 ایمیل پشتیبانی: info@amerandish.com ایمیل واحد بازاریابی: marketing@amerandis.com ایمیل واحد فروش: sales@amerandish.com ایمیل واحد فنی: technical@amerandish.com اینستاگرام: amerandish توئیتر: amerandishCo لینکدین: amerandish آپارات: amerandishhooshmand آدرس: تهران، پاسداران، خیابان بوستان دوم، پلاک 10 واحد 14

4.1/5 - (15 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/SHXXA

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. بازتاب: درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

بهترین پلتفرم ساخت چت بات
مقالات

بهترین پلتفرم های ساخت چت بات

در دنیای امروز چت بات‌ها از حاشیه به جریان اصلی منتقل شد‌ه‌اند و اکثر شرکت‌ها هرچه بیشتر از آنها برای بهبود ارائه خدمات به مشتری،

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.