فناوری تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور

فناوری خودکار تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور با NVIDIA

پس از استفاده از خدمات بهداشتی و سلامتی از راه دور، بیمار یا ارایه خدمات می‌تواند نسخه‌برداری و یادداشت‌های توصیه شده به بیمار را بررسی نماید. به منظور اطلاع بیشتر درباره این دستاورد، تا انتها با عامراندیش همراه باشید.

تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور

غول فناوری Silicon Valley NVIDIA، که بیشتر به عنوان یک شرکت سخت‌افزاری برای واحدهای پردازش گرافیک شناخته می‌شد، شاید یکی از آخرین شرکت‌هایی به نظر رسد که فضای پزشکی از راه دور را بررسی می‌کند.

پژوهشگران این شرکت در حال کار بر روی یک فناوری اتوماتیک تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی هستند که می‌تواند اطلاعات مربوط به ویزیت پزشکی از راه دور را برای بیمار و پزشکان رونویسی و سامان‌بندی کند. این ابزار به طور خاص برای درک زبان بالینی و زیست‌پزشکی آموزش دیده است. این برنامه که آن را جارویس (Jarvis) نام نهاده‌اند، هنوز در بازار موجود نیست؛ ولی در آینده نزدیک در دسترسی همگان قرار خواهد گرفت.

در 13 سپامبر 2020 (4 روز پیش)، داده‌های پژوهش در مورد این ابزار در کنفرانس هوش ماشین در تصویربرداری پزشکی ارائه شد. داده‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد توانایی فناوری در اتوماسیون دقیق یک سیستم تشخیص گفتار که قادر به ضبط اسامی بالینی است، نشان داد‌ه‌اند.

در حالی‌که پژوهش‌های اولیه در رونویسی پزشکی و تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور متمرکز بوده است، در آینده کاربردهای پزشکی دیگری نیز برای این فناوری در نظر گرفته می‌شود.

براساس گفته‌های هو-چانگ شین (Hoo-Chang Shin)، دانشمند شرکت NVIDIA به MoblileHealthNews: “این فناوری، یک مورد بسیار خاص درباره متن‌های بزرگ زیست‌پزشکی (biomedical) و همچنین متن‌های کوچکتر بالینی و کلینیکی است…داشتن مقدار زیادی یادداشت‌های کلینیکی و بالینی مانند گزارش‌های رادیولوژیستی، در آموزش فناوری پردازش زبان برای تشخیص گزارش‌های رادیولوژیستی بسیار مهم است.” وی همچنین اینگونه ادامه داد که: “این فناوری در رونویسی گزارش‌های رادیولوژیستی بسیار خارق‌العاده است؛ و در تشخیص نام‌ و موجودیت‌ بیماری‌ها، درمان‌های برنامه‌ریزی شده محتمل برای آنان و غیره بسیار قوی عمل می‌کند.”

چرا فناوری تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور تا این اندازه مهم است؟

پژوهشگران در NVIDIA این روش را به عنوان راهی برای کمک به بیمارانی مطرح می‌کند که ویزیت پزشکی از راه دور را به دلیل عدم به خاطرسپاری توصیه‌هایی که بدان‌ها شده، ترک می‌کنند. این روش با فراهم فراهم‌آوری یادداشت‌ها و اطلاعات بیشتر بدان‌ها کمک می‌نماید.

شین، به عنوان پژوهشگر اصلی این پروژه، برای توضیح بیشتر فناوری تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور ، از مثالی واقعی کمک می‌گیرد؛ وی مادری را برایمان توصیف می‌کند که از خدمات پزشکی از راه دور برای دختر 3 ساله‌اش استفاده کرده که پای وی به دلیل نیش حشره‌ای به شدت متورم شده است.

براساس گفته‌های این مادر: “دکتر از من خواست که پای دخترم را در وب به وی نشان دهم. من با یک دست وب‌کم خود و با دستی دگر، پای متورم دخترم را نگاه داشته بودم. دکتر از این طریق به من اعلام نمود که چه نوع دارویی در ناحیه آلوده باید استفاده شود و چه نوع دارویی برای جلوگیری از تورم بیشتر لازم است. این ملاقات بسیار سریع پیش رفت؛ به‌طوری‌که قادر به نوشتن توضیحات دکتر و داروهای اعلام شده توسط وی را نبودم؛ زیرا هر دو دست من کاملا پر بود؛ و بعلاوه، در آن زمان، به قدری استرس داشتم که توانایی تمرکز کافی برای به‌خاطر سپاری آنچه به من گفته شده، نداشتم.”

دکتر مونا فلورس (Mona Flores)، رئیس بخش جهانی هوش مصنوعی پزشکی در NVIDIA، چنین اظهار داشت که فناوری تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور برای بیمارانی که سابقه و اطلاعات کمی درباره فناوری و تکنولوژی دارند، می‌تواند ابزاری بسیار کارآمد و موثر باشد.

براساس گفته‌های دکتر فلورس به MobileHealthnews: “می‌توانید پیرمردی 80 ساله را تصور نمایید که از خدمات پزشکی از راه دور استفاده می‌کند، چقدر برای وی مشکل است تا هرآنچه لازم است، گردآوری و مستندسازی کرده و دقیقا به خاطر بسپارد که دقیقا چه اتفاقی رخ داده، دکتر چه حرف‌هایی به وی زده، چه داروهایی را برایش نسخه کرده و تمامی این جزییات را با اعضای خانواده خود یا هر کس دیگر به اشتراک گذارد.” وی اینگونه ادامه داد که: “شما می‌توانید پلتفرمی همانند این پلتفرم را تصور کنید که تا چه اندازه می‌تواند در چالش‌های تکنیکی و فنی (که در آن لحظه در آن قرار دارید) بسیار مفید باشد… هیچ نگرانی درباره یادداشت‌برداری ندارید. چه پزشک باشید و چه بیمار، می‌توانید به نسخه قابل‌اعتماد رونویسی خود مراجعه کرده تا ببینید دقیقا چه رخ داده و قادر باشید هر آنچه لازم است، با سرعت لازم انجام دهید.”

گرایش‌های بزرگ‌تر

این اولین بار نیست که NVIDIA با کمک فناوری تشخیص‌گفتار در خدمات‌بهداشتی از راه‌دور ، در فضای مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی فعالیت می‌کند. بیشتر تلاش‌های این شرکت مربوط به بخش رادیولوژی است. در سال 2018، پلتفرم بسیار مشهور هوش مصنوعی با نام کلارا (Clara) را منتشر نمود که از هوش مصنوعی برای ایجاد یک بستر تصویربرداری پزشکی مجازی استفاده می‌کند. سپس در سال 2019 مجموعه ابزارهای هوش مصنوعی با عنوان Clara AI را برای رادیولوژیست‌ها راه‌اندازی کرد که شامل 13 طبقه‌بندی مختلف بود. این مجموعه ابزار، همچنین شامل تقسیم‌بندی AI (هوش مصنوعی) و دیگر ابزارهای نرم‌افزاری نیز بود.

این شرکت همچنین در فضای ژنومیک نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. (ژنومیک یکی از شاخه‌های علمی در حوزه ژنتیک و زیست‌شناسی است که به مطالعه درباره توارث یا انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر می‌پردازد). به همین منظور، در اکتبر 2018، با موسسه Scripps Research Translational در زمینه هوش مصنوعی و ابزار یادگیری عمیق برای کمک به تجزیه و تحلیل داده‌های پیرانون سنسور سلامت ژنومی و دیجیتالی همکاری آغاز کرد.

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/5Rfej

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

هوش مصنوعی چیست؟
مقالات

الگوتریدینگ یا معاملات الگوریتمی چیست؟

چند سالی است که معاملات الگوریتمی یا همان الگوتریدینگ مورد توجه معامله‌گران و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است. بسیاری از فعالان بازار بین‌المللی از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.