آینده هوش مصنوعی، مناظره جک ما و ایلان ماسک دو کارآفرین بزرگ حوزه فناوری

ایلان ماسک در بخشی از مناظره‌ی خود با جک ما درباره‌ی جمعیت انسانی گفت: «بسیاری از مردم تصور می‌کنند اکنون جمعیت زیادی روی کره‌ی زمین داریم؛ اما درواقع چنین نظریه‌ای قدیمی محسوب می‌شود. اگر آینده‌‌ی جهان را با هوش مصنوعی امیدوارکننده بدانیم، تنها مشکل انسان در ۲۰ سال آینده سقوط جمعیت خواهد بود.»

جک ما در پاسخ به اظهارنظر ماسک درباره‌ی کاهش جمعیت گفت: «بزرگ‌ترین مشکل در ۲۰ سال آینده نه انفجار جمعیت، بلکه سقوط جمعیت است. من با این اظهارنظر موافقم. مشکل جمعیت در سال‌های پیش‌ رو دشواری‌های بزرگی ایجاد می‌کند. ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت در چین درظاهر زیاد به‌نظر می‌رسد، اما از دیدگاه من، تا ۲۰ سال آینده مشکلات بزرگی در چین رخ خواهد داد و سرعت کاهش جمعیت هم بیشتر خواهد شد. شما [خطاب به ماسک] این وضعیت را سقوط نامیدید و من با آن موافق هستم.»

بخش مهم دیگری از مناظره‌ی ما و ماسک به موضوع هوش مصنوعی اشاره می‌کرد. ایلان ماسک انسان‌ها را در وضعیت کنونی به‌‌ دلیل وابستگی زیاد به گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها به سایبرگ تشبیه کرد. به‌علاوه، از دیدگاه او انسان در هماهنگ‌ کردن سرعت و رسیدن به هوش مصنوعی شکست می‌خورد: «حتی اگر سناریویی خوش‌بینانه را با هوش مصنوعی در نظر بگیریم، ما انسان‌ها بسیار کُند خواهیم بود. صحبت‌کردن انسان برای کامپیوتر بسیار آهسته به‌نظر می‌رسد و به‌نوعی شبیه به صدای وال‌ها برای انسان است.»

جک ما درمقابل ماسک، نظریه‌ای خوش‌بینانه درباره‌ی آینده‌ی انسان با هوش مصنوعی دارد و آن را برای انسان مفید می‌داند. او هوش مصنوعی را تهدید یا چیزی وحشتناک تصور نمی‌کند. درمقابل، ماسک بازهم روی نظر خود پافشاری می‌کند و اعتقاد دارد نرخ توسعه‌ی فناوری بیش از سرعت درک انسان از آن است.

اختلاف‌نظر جک ما و ایلان ماسک در بخش دیگری از مناظره با موضوع آموزش مجددا دیده شد. جک ما رویکرد انسان‌گرایانه‌ای در پیش گرفت و تمرکز بر هنر و حکمت را مسیری مناسب برای آینده‌ی آموزش دانست: «کامپیوتر فقط اسباب‌بازی است. کامپیوتر تراشه دارد و انسان قلب. حکمت و دانش از همان قلب سرچشمه می‌گیرد.»

فاصله‌ی میان دیدگاه‌های ما و ماسک زمانی بیشتر شد که رئیس هیئت‌مدیره‌ی گروه علی‌بابا هرگونه فاجعه‌ی مرتبط با هوش مصنوعی را رد کرد. او می‌گوید انسان‌ها هیچ‌گاه تحت کنترل ماشین‌های قرار نخواهند کرد. درمقابل، ماسک به مثال‌هایی از پیروزی هوش مصنوعی در بازی‌های شطرنج و گو اشاره کرد و آن‌ها را نشانه‌ای از سلطه‌ی هوش مصنوعی دانست.

ناظره جک ما و ایلان ماسک

جک ما در پاسخ به ادعای ایلان ماسک مبنی‌بر سلطه‌ی هوش مصنوعی به‌خاطر پیروزی در بازی‌هایی همچون شطرنج، پاسخ جالبی داشت. او اعتقاد دارد استفاده از چنین مثال‌هایی برای اثبات هوشمندتر بودن ماشین‌ها از انسان اصلا منطقی نیست. چنین مقایسه‌ای از دیدگاه او مانند مقایسه‌ی سرعت اتومبیل با انسان است. انسان‌ها اتومبیل را اختراع کرده‌اند؛ اما هیچ‌گاه نمی‌توانند سریع‌تر از آن حرکت کنند. آیا می‌توان ادعا کرد اتومبیل از انسان هوشمندتر است؟ او درپایان این بخش از صحبت‌هایش گفت: «هیچ‌گاه نمی‌بینیم کامپیوتر، انسان اختراع کند».

درادامه‌ی مناظره‌ی میلیاردرهای فناوری، اشاره‌ای هم به سکونت انسان روی کره‌ی مریخ شد. ایلان ماسک مانند همیشه این اقدام را الزامی و حتی اجتناب‌ناپذیر دانست؛ درحالی‌که جک ما اعتقاد دارد تلاش برای بهبود وضعیت در کره‌ی زمین ارزش بیشتری خواهد داشت.

بحث اشتغال درادامه‌ی فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی مطرح شد. جک ما با اشاره به پیشرفت‌های علمی کنونی می‌گوید افزایش طول عمر و انجام بسیاری از وظایف به‌کمک هوش مصنوعی، فرصت انسانی‌تر زندگی‌کردن را دراختیار انسان‌ها قرار می‌دهد. او برخلاف طبیعت کسب‌وکاری خود اعتقاد دارد انسان‌ها باید ۱۲ ساعت در هفته کار کنند. چهار ساعت در روز و سه روز در هفته بهترین دوره‌ی کاری ازنظر جک ما است. چنین رویکردی به انسان‌ها کمک می‌کند شادتر باشند و از انسان‌بودن خود لذت ببرند.

مناظره‌ی تاریخی دو کارآفرین بزرگ فناوری، در بخش‌هایی به اختلاف‌نظرهای جدی رسید؛ اما بخش‌های دیگر عموما تأیید دیدگاه‌های یکدیگر بود. به‌هرحال، چنین مناظره‌هایی درک جامع‌تری از برنامه‌ی غول‌های فناوری برای آینده در ذهن کاربران و کارشناسان ایجاد می‌کند و شاید در تصمیم‌گیری‌ها درباره‌ی عملکرد شرکت‌های فناوری هم مؤثر باشد.

 

4/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/W78Cy

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

هوش مصنوعی رباتیک
هوش مصنوعی

به کمک هوش مصنوعی ربات‌ها مستقل می‌شوند!

به کمک هوش مصنوعی ربات‌ها یاد می‌گیرند که خودانگیز باشند! عملکردهای مستقلانه برای ربات‌ها، مانند عمکلردهای خودبه‌خودی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.