انقلاب هوش مصنوعی و دستاوردهای آن برای آینده بشر

انقلاب هوش مصنوعی چیست و چرا تا این اندازه برای کسب‌وکارتان اهمیت دارد؟

بشریت تاکنون شاهد 3 انقلاب مهم صنعتی بوده است: قدرت بخار یا آب، الکتریسیته و سپس محاسبات. اکنون، ما در میانه چهارمین انقلاب صنعتی با هدایت‌گری هوش مصنوعی (AI) و کلان داده‌ها (BigData) هستیم. این انقلابی خواهد بود که جهان را ما را به سوی جهانی دیگر رهنمون خواهد شد. با عامر اندیش همراه باشید تا درباره این انقلاب مهم که آینده ما را در بر می‌گیرد، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

چه چیزی باعث تاثیرگذاری بالای هوش مصنوعی بر زندگیمان شده و چرا انقلاب هوش مصنوعی در حال رخ دادن است؟

ماشین‌های دارای هوش مصنوعی (رایانه‌ها، ربات‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره) قادر به فکر کردن و انجام کارهایی‌ هستند که پیش‌تر، تنها بشر قادر به انجام دادن آن‌ها بود. این بدان معنا است که چنین سیستم‌های هوشمندی قادر به تفسیر دنیای اطرافشان، درک و یادگیری از طریق اطلاعات و تصمیم‌گیری بر پایه آنچه یادگرفته‌اند و سپس عمل مناسب بدون دخالت انسان، هستند. این قابلیت یادگیری و عمل بر اساس داده‌های ورودی در انقلاب هوش مصنوعی بسیار مهم و حیاتی است؛ به ویژه که ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که توسط داده‌ها و اطلاعات محاصره شده است. هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری هوشمندانه به اطلاعات نیازمند است. این همان سرنخی است که به ما می‌فهماند چرا این انقلاب در حال رخ دادن است.

انقلاب هوش مصنوعی
انقلاب هوش مصنوعی

بعد از همه این‌ها، دیگر نمی‌توان گفت که هوش مصنوعی تنها یک مفهوم است. ایده تولید ماشین‌های هوشمند به ده‌ها سال پیش بازمی‌گردد. پرسش اینجاست که چرا هوش مصنوعی بع شکل ناگهانی دگرگون شد؟ پاسخ به این پرسش را در دو مسئله کاوش می‌کنیم:

  • اکنون داده‌های بیشتری نسبت به قبل داریم: ما برای ایجاد داده چه در دنیای آنلاین و چه آفلاین تقریبا دست به هر روشی می‌زنیم. با توجه به افزایش روند دیجیتالی شدن دنیای کنونی، دسترسی امروز ما به داده و اطلاعات، قابل مقایسه با گذشه نیست. این به معنای رشد سریعتر، هوشمندانه‌تر و با دقت‌تر هوش مصنوعی در بازه زمانی بسیار کوتاه (همان انقلاب هوش مصنوعی) است. به عبارت دیگر، دسترسی به داده‌های بیشتر در ماشین‌های هوشمند، به معنای آهنگ یادگیری سریع‌تر و دقت بیشتر در تفسیر اطلاعات و داده است. به عنوان یک مثال ساده، به اعمال هوش مصنوعی در موسیقی و پیشنهادهای نرم‌افزار بسیار معروف موسیقی اسپاتیفای (Spotify) دقت کنید. هر چه به موسیقی و پادکست بیشتری در این نرم‌افزار گوش کنید، باعث می‌شود دید بهتری به این نرم‌افزار برای توصیه آهنگ‌ یا پادکست‌های بهتر و مطابق با سلیقه شما بدهید. پیشنهادهایی که Netflix و آمازون به شما می‌دهند، نیز برپایه همین روش استفاده شده در Spotify است.
  • جهش چشمگیر در قدرت محاسباتی، امکان پردازش و به دست آوردن داده‌های ارزشمند را فراهم کرده است: با توجه به پیشرفت چشم‌گیر ما در محاسبات و توزیع ابری، قادر به ذخیره‌سازی، پردازش و آنالیز داده در مقیاس بی‌سابقه‌ای هستیم. بدون چنین محاسباتی، داده‌ها هیچ ارزشی ندارند.
انقلاب هوش مصنوعی
انقلاب هوش مصنوعی

انقلاب هوش مصنوعی چه معنایی برای کسب‌وکارتان خواهد داشت؟

آینده این تضمین را به همگان می‌دهد که کسب‌وکارها هوشمندانه‌تر خواهند شد. این تضمین شامل همه نوع کسب‌وکار از یک استارت‌اپ کوچک گرفته تا یک شرکت بزرگ چندملیتی، از یک کسب‌وکار دیجیتالی تا یک کسب‌وکار سنتی و… خواهد شد. سامان‌بندی همه فرم‌های کسب‌وکار و تجارت تنها متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود.

یک تجارت سنتی، مانند کشاورزی را در نظر بگیرید. کشاورزی یکی از شکل‌هایی است که دستخوش دگرگونی‌های عظیم انقلاب هوش مصنوعی می‌شود که در آن تکنولوژی به صورت هوشمندانه‌ای، درباره دانه‌ای که می‌کاریم، زمینی که در آن کشت می‌کنیم، و زمانی که آن عملیات را انجام می‌دهیم برنامه‌ریزی می‌کند، با این هدف که بیشترین سود و بازده از زمین را به دست آوریم. داده‌ها و هوش مصنوعی به کشاورزان در نظارت بر خاک و شرایط آب‌وهوایی کمک می‌کند و در نهایت منجر سلامت محصولات زراعی خواهد شد.  داده‌های به دست آمده از ابزارهای کشاورزی به منظور بهبود بهتر بهره‌وری و بازده نگاه‌داری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماشین‌های هوشمند به راحتی می‌توانند میوه‌های رسیده را تشخیص داده و آن‌ها را به ملایمت بچینند و آفات و بیماری‌های محصولات را به خوبی تشخیص دهند. این مسئله تصویری جدید از زندگی روستایی است. کشاورزانِ روی‌گردان‌ از تکنولوژی، جایی در آینده نخواهند داشت.

این همان تاثیر انقلاب هوش مصنوعی است. همه صنایع به سرعت تغییر خواهند کرد. نوآوری و تغییرات یک هنجار تازه و جدید است. افرادی که قادر به استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود نیستند، صرف‌نظر از اینکه چه تجارتی داشته باشند، برای رقابت و ماندن در بازار، آینده‌ای تاریک خواهند داشت.

همانند دیگر انقلاب‌های صنعتی پیشین، انقلاب هوش مصنوعی در نهایت شیوه تجارت و کسب‌وکارمان را دگرگون خواهد ساخت. به این ترتیب هر کسب و کاری، مجبور است به دنبال شیوه جدیدی برای تولید محصولات و ارائه آن‌ها به بازار باشد، یا به دنبال پروسه روزانه تجارت باشد و یا شاید مجبور شود تا تمامی مدل تجارت و کسب‌وکار خود را از نو تعریف کند.

انقلاب هوش مصنوعی
انقلاب هوش مصنوعی

بحث‌هایی که در مورد بدی و یا خوبی هوش مصنوعی می‌شود را فراموش کنید!

بی‌هیچ شکی، مردم در مواجه با هوش مصنوعی غالبا به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک گروه از چشم‌انداز این فناوری برای داشتن جامعه بهتر هیجان‌زده می‌شوند. زیرا که ماشین‌های هوشمند به ما در حل چالش‌های بزرگ و در ساختن جهانی بهتر و زندگی ساده‌تر کمک می‌کنند. دسته دیگر افرادی هستند که تصور می‌کنند هوش مصنوعی آغاز یک پایان است. دوره جدیدی که در آن ماشین‌های هوشمند، شکل غالب زندگی در زمین را تشکیل می‌دهند.

اما در این میان گروه دیگری نیز هستند که میانه‌روی می‌کنند. هم درباره دستاوردهای شگفت‌انگیز و جالبی که می‌توان با انقلاب هوش مصنوعی به آن‌ها رسید، هیجان‌زده‌اند و هم از استفاده از این هوش در روش‌های تبهکارانه و غیراخلاقی عصبی و نگران‌اند.

به هرحال، مذاکره بر سر این مسئله، بی‌معنا است. فرقی نمی‌کند طرفدار هوش مصنوعی باشید یا خیر؛ این چیزی است که آینده را به آغوش خود می‌کشد. فناوری تنها یک روی سکه است، روی دیگر و البته مهم این سکه، هوشمندی است.

این گفته بدان معنا نیست که نباید پیامدهای هوش مصنوعی را در نظر بگیریم. ناچاریم برای حفظ امنیت جامعه به سختی تلاش کنیم تا از هوش مصنوعی تنها در روش‌های اخلاقی و انسانی استفاده گردد. البته که باید این کارها انجام شود؛ ولی بسیار مهم است درک و احساس ما چگونه باشد. چیزی که اجتناب‌ناپذیر است آن است که هوش مصنوعی را نمی‌توان انکار کرد. هر رهبر تجاری باید با این واقعیت کنار بیاید و گام‌های لازم برای هماهنگ ساختن تجارت و کسب‌وکار خود با انقلاب هوش مصنوعی بردارد. این بدان معناست که هوش مصنوعی چگونه و کجا سبب‌ساز بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در کسب‌وکارتان خواهد شد، پس به خوبی آگاه باشید تا بتوانید استراتژی‌های قدرتمندی را در این زمینه بچینید تا بالاترین رونق و ارزش را در کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/uCSf3

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

تبدیل گفتار به نوشتار انگلیسی
هوش مصنوعی

 تحصیل در رشته هوش مصنوعی

یکی از تمایلات بشر و نیازهایی که به دنبال پیشرفت‌های تکنولوژی و علمی پیش آمده است، هوشمند سازی است. به دنبال این نیاز از دهه

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.