ثبت اطلاعات شهری توسط هوش ‌مصنوعی در هلسینکی و آمستردام

ثبت اطلاعات شهری توسط هوش‌ مصنوعی در دو شهر آمستردام هلند و هلسینکی فنلاند، به منظور  ضبط جزییات سیستم‌های شهری، راه‌اندازی می‌شود

مقدمه

شهرهای هلسینکی و آمستردام با سعی دارند با همکاری یکدیگر ثبت‌کننده هوش مصنوعی را ایجاد نمایند که آن را “پنجره‌ای به سوی سیستم‌های هوش مصنوعی که شهرها از آنان استفاده می‌کنند” توصیف می‌کنند. تاکنون جهان ثبت‌کننده هوش مصنوعی برای شهرها را به خود ندیده است و این نوآوری جز اولین‌ها در جهان مدرن امروزی به شمار می‌آید. برای آنکه با جزییات این نوآوری و فناوری پیشرفته بیشتر آشنا شوید، عامراندیش را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

ثبت اطلاعات هوش‌مصنوعی شهری در دو شهر آمستردام و هلسینکی

سیستم‌هایی که قبلا در هلسینکی لیست شده‌اند، شامل چت‌بات‌های هستند که توصیه‌ها و پیشنهادهای درباره کتاب را ارائه می‌دهند و یا به پرسش‌هایی در مورد بارداری، سلامت یا جای پارک ماشین پاسخ می‌دهند، همچنین یک سیستم مدیریت مواد هوشمند (IMMS)) برای کتابخانه شهر نیز وجود دارد. سامانه مشابه موجود در آمستردام شامل برنامه‌ای برای نظارت بر انطباق پارکینگ‌های شهر، طبقه‌بندی خودکار موضوعات گزارش شده توسط شهروندان و الگوریتمی است که بررسی‌های گزارش‌های احتمالی درباره اجاره‌های غیرقانونی در ایام تعطیلات را اولویت‌بندی می‌کند.

ثبت اطلاعات هوش‌مصنوعی شهری در این دوشهر شامل شامل یک مرور کلی از سیستم‌های هوش مصنوعی است که جزییاتی را مدنظر قرار می‌دهد. این جزییات، شامل: مجموعه داده‌های مورد استفاده، نحوه پردازش داده‌ها، نحوه اطمینان از ورود، خطرات و اینکه آیا ابزارها نظارت انسانی دارند. این شهرها قصد دارند در ماه‌های آینده برنامه‌های بیشتری را در این سامانه وارد نمایند.

مردم همچنین می‌توانند با ارایه بازخوردها به دقت این ثبت‌کننده‌ها کمک کنند و در پژوهش‌های مربوط به هوش مصنوعی شرکت کنند تا سازندگان بتوانند دریابند چگونه سیستم‌هایی با تاثیرگذاری و اثربخشی بهتری در آینده تولید نمایند.

این شهرها تاکید دارند که آنان بر “هوش مصنوعی انسان-محور” متعهد هستند و این اقدام، بخشی از هدف آن‌هاست که هوش مصنوعی را در جهت خدمات عمومی و با اصول تعریف‌شده در جامعه‌شان “مسئولیت، شفافیت و امنیت” درست همانند دیگر سایر فعالیت‌های شهر، به خدمت گیرند.

ثثبت اطلاعات هوش‌مصنوعی شهری توسط شرکت فنلاندی Saidot طراحی شده است. Saidot شرکتی است که بر ساخت پلتفرم‌های هوش مصنوعی کاملا شفاف و “قابل‌توضیح” متمرکز است.

به هوش مصنوعی اعتماد کنید

پاسی روتیو (Pasi Rautio)، مدیر پروژه در شهر هلسینکی که در زمینه داده‌ها، هوش مصنوعی و اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) فعالیت می‌کند، این‌گونه اعلام کرد که: “استفاده از هوش مصنوعی در جهان، به پدیده بسیار رایجی تبدیل شده است. در آینده‌ای نه چندان دور، هوش مصنوعی به یکی از اجزا جداناشدنی خدمات شهری در تمامی شهرهای مدرن جهان تبدیل خواهد شد. همانطور که هوش ‌مصنوعی برای جهانیان بیشتر و بیشتر آشنا و آشناتر می‌شود، شهرها نیز در مورد به‌کارگیری از آن در جنبه‌های مختلف بیشتر می‌آموزند.

روتیو درباره ثبت اطلاعات هوش‌مصنوعی شهری به سخنان خود این‌گونه ادامه داد که: “استفاده گسترده از هوش مصنوعی منوط به حفظ اعتماد به فعالیت‌های شهر است. بنابراین، این شهر تلاش می‌کند تا این اعتماد را با بیشترین گشودگی ممکن تقویت کند. به همین دلیل این پروژه در این دو شهر ایجاد شده است.”

توریا ملیانی (Touria Meliani)، معاون شهردار آمستردام (شهر دیجیتالی) در دفاع ازاین پروژه چنین سخن گفت: “نقش فزاینده الگوریتم‌ها در زندگی مدرن امروزی ما، نقشی غیرقابل چشم‌پوشی است. همراه با شهر هلسینکی، ما مأموریت داریم که هرچه بیشتر  و بیشتر الگوریتم‌ها را درک کنیم و در مورد نحوه استفاده از آنها – به عنوان شهرها – شفاف باشیم. امروز ما با راه اندازی این رجیسترهای الگوریتمی، گام مهم دیگری را در راستای هدف خود برداشته‌ایم”.

انتظار می‌رود ثبت‌های مشابه در شهرهای دیگر جهان رایج شود. لندن در حال توسعه منشور فناوری‌های نوظهور است – مجموعه‌ای از معیارهایی که نوآوری‌های دیجیتالی در صورت استقرار در پایتخت باید رعایت کنند. در اوایل سال جاری ، نیویورک اعلام کرد که اولین مدیر سیاست و مدیریت الگوریتم‌ها (AMPO-Algorithms Management & Policy Officer) خود را برای نظارت بر تصمیم‌گیری الگوریتمی استخدام می‌کند- شغلی که در دولت شهری مدرن، کاملا یونیک و منحصر‌به‌فرد است.

دانشگاه هلسینکی همچنین دوره جدید آنلاین اخلاق در مورد هوش مصنوعی و ثبت اطلاعات هوش‌مصنوعی شهری را در ماه نوامبر برای توسعه دهندگان نرم افزاری، کاربران برنامه‌های هوش مصنوعی و تصمیم‌گیرندگان آن آغاز می‌کند.

 

 

 

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/DXPwh

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.