دستگاه هوشمند جدیدی معنای حرکات و اشاره‌­های دست شما را تشخیص می‌­دهد!

یک دستگاه جدید که توسط مهندسان ساخته ­شده‌­است می‌­تواند حرکات دست را براساس سیگنال‌­های الکتریکی شناسایی شده در بازوی انسان تشخیص­ دهد. این دستگاه که از تلفیق حسگرهای زیستی پوشیدنی با هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کنند، می‌­تواند برای کنترل اندام‌­های مصنوعی یا برقراری ارتباط با هرگونه وسیله الکترونیکی به کار گرفته شود.

به طور مثال تایپ با یک کامپیوتر بدون کیبورد، بازی با کنسول بازی بدون استفاده از کنترل‌­گر یا رانندگی با یک ماشین بدون فرمان را تصور کنید. این‌ها بخشی از اهداف دستگاه جدید توسعه یافته توسط مهندسان دانشگاه برکلی کالیفرنیا است که می‌­تواند حرکات دست را با استفاده از سیگنال‌های دریافت شده از بازوی فرد تشخیص دهد. این سیستم با تلفیق حسگرهای زیستی پوشیدنی و هوش مصنوعی، می­‌تواند در کنترل اندام­‌های مصنوعی و ارتباط با هرگونه دستگاه الکترونیکی استفاده شود.

علی معین، دانشجوی دکترای دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: “اندام­‌های مصنوعی یکی از کاربردهای مهم این تکنولوژی است. علاوه بر آن، این تکنولوژی یک روش شهودی برای برقراری ارتباط با کامپیوترها است. خواندن حرکات دست یکی از روش‌های تعامل انسان با کامپیوتر است. در حالی که روش‌های دیگری مانند استفاده از بینایی ماشین و دوربین­‌ها برای انجام این کار وجود دارد، تکنولوژی جدید روش خوبی برای انجام این کار و حفظ حریم شخصی افراد است.” معین نویسنده مقاله جدیدی است که این دستگاه را توصیف کرده و مقاله در تاریخ 21 دسامبر در ژورنال Nature Electronics چاپ شده است.

برای ساخت سیستم تشخیص حرکت دست این تیم با همکاری آنا آریاس پروفسور مهندسی الکتریک دانشگاه برکلی یک بازوبند انعطاف پذیر طراحی کردند که بتواند سیگنال‌­ها را از 64 نقطه مختلف بازو بخواند. سیگنال­‌های الکتریکی سپس وارد یک چیپ الکتریکی می‌شود که توسط الگوریتم­‌های هوش مصنوعی به صورتی برنامه‌ریزی شده ­است که می‌تواند الگوهای سیگنال را با حرکات دست پیوند دهد.

این تیم موفق شد 21 حرکت مختلف دست از جمله حرکت تائید، مشت، دست صاف، بالا بردن انگشتان منفرد و شمارش اعداد با دست را تشخیص دهد. معین افزود: “وقتی شما می‌­خواهید عضلات دست خود را منقبض کنید، مغز شما از طریق نورون­‌های عصبی گردن و شانه­‌ها سیگنالی به رشته­‌های عضلانی بازویتان می­‌فرستد. اساسا آن‌چه سنسورهای بازوبند طراحی شده دریافت می‌کند همین میادین الکتریکی هستند. این سیگنال­‌ها آن‌قدر قوی نیستند که بفهمند مغز دقیقا کدام رشته عضلانی را تحریک کرده­‌است، اما با تراکم زیاد الکترود­ها، می‌توان تا حدی الگوهای مشخص را تشخیص داد.”

مانند تمام برنامه­‌های هوش مصنوعی الگوریتم باید در ابتدا “یاد بگیرد” که چگونه سیگنا­ل­‌های الکتریکی بازو با حرکات مختلف دست مطابقت دارد. بدین منظور هر کاربر در حالی که یکی یکی حرکات دست را انجام می­‌دهد باید بازوبند را پوشیده باشد. با این حال، دستگاه جدید از نوعی مدل هوش مصنوعی پیشرفته به نام الگوریتم محاسباتی فرا­­بعدی که قادر است خود را با اطلاعات جدید به روز رسانی کند استفاده می‌­کند. به عنوان مثال، اگر سیگنال­‌های الکتریکی مرتبط با یک حرکت دست خاص به دلیل عرق کردن بازوی کاربر تغییر کند یا کاربر بازوی خود را بالای سرش ببرد، الگوریتم می­‌تواند این اطلاعات جدید را در مدل خود ثبت کند.

معین گفت: “در تشخیص حرکت، سیگنال‌­های شما به مرور زمان تغییر می‌­کنند و این امر می‌­تواند بر عملکرد مدل شما تأثیر بگذارد. ما توانستیم دقت طبقه‌­بندی حرکت‌­ها را با به‌روزرسانی مدل روی دستگاه بهبود ببخشیم.”

یکی دیگر از مزیت‌­های دستگاه جدید این است که تمام محاسبات به صورت محلی اتفاق می­‌افتد. نیازی نیست داده­‌های شخصی به یک کامپیوتر یا دستگاه دیگر ارسال شود. این امر نه تنها باعث افزایش سرعت محاسبات می­‌شود بلکه محرمانگی داده­‌های زیستی شخص را نیز تضمین می­‌کند.

John Rabaey استاد برجسته مهندسی برق دانشگاه برکلی و نویسنده ارشد این مقاله گفت: “زمانی که آمازون یا اپل الگوریتم­‌های خود را ایجاد می‌کنند، یک سری نرم‌افزار در فضای ابری اجرا می‌کنند که مدل را به وجود می­‌آورند و سپس این مدل در دستگاه شما بارگیری می‌شود. مشکل این است که در این روش مدل شما دیگر تغییر نمی­‌کند. اما در دستگاه جدید، ما فرآیندی را اجرا کردیم که توسط آن یادگیری روی خود دستگاه انجام می‌شود و این کار باعث افزایش چشمگیر سرعت دستگاه می­‌شود. شما فقط باید یک بار این کار را انجام دهید تا دستگاه شروع به کار کند و هرچه بیشتر این کار را تکرار کنید عملکردش بهتر خواهد شد. بنابراین این دستگاه درست مانند انسان به طور مداوم در حال یادگیری است.”

وی افزود: “البته این دستگاه هنوز برای مصارف تجاری آماده نیست. اما ممکن است با اندکی تغییرات جزئی به زودی روانه بازار شود. هم‌اکنون اغلب این تکنولوژی­‌ها در دستگاه­‌های دیگر وجود دارند اما آن‌چه در مورد این دستگاه منحصر به فرد است این است كه این دستگاه سنجش زیستی، پردازش و تفسیر سیگنال و هوش مصنوعی را در یك سیستم نسبتاً كوچك و انعطاف پذیر و با مصرف انرژی پایین ادغام می­‌كند.”

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/30Wu8

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

ازبین‌بردن تعصب‌ها در هوش‌مصنوعی
هوش مصنوعی

ازبین‌بردن تعصب در هوش مصنوعی!

 ازبین‌بردن تعصب‌ها در هوش‌مصنوعی : FDA نیاز به رفع هرگونه تعصبی را در سامانه‌های هوش مصنوعی برجسته می‌سازد در جلسه کمیته مشاوره مشارکت بیمار، مقامات

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.