زنِ صداپیشه از تیک‌تاک به دلیل استفاده از صدایش شکایت کرد

خانم بو استندیگ (Bev Standing) وقتی فهمید صدایش در برنامه تیک‌تاک (TikTok) مورد استفاده قرار می‌گیرد، احساس سوء استفاده کرد. این هنرپیشه به دلیل استفاده صدایش در ابزار تبدیل متن به صوت اپلیکیشن تیک‌تاک، از این اپلیکیشن شکایت کرده است. در برنامه تیک‌تاک ابزاری نوشتار را به سخن تبدیل و سپس آن را به صوت تبدیل می‌کند. کاربران نیز می‌توانند صوت تولید شده را بر روی ویدئوهای خود در اپلیکیشن قرار دهند. 

خانم بو استندینگ (Bev Standing) در سال 2018 حدود 10.000 جمله صوتی به منظور استفاده در ترجمه برای مؤسسه دولتی تحقیقات آکوستیک چین ضبط کرده بود. اما در حال حاضر از آن صوت‌ها برای تولید محتوای طنز و گاها توهین‌آمیز، بدون اجازه خانم استندینگ استفاده می‌شود. استندینگ طی یک اقدام قانونی اظهار داشته است که استفاده از صوت او در این “ویدئوهای بی ادبانه” باعث ضربه‌های جبران‌ناپذیر بر آبروی شغلی او می‌شود.

استفاده غیرقانونی تیک‌تاک از صدای بو استندینگ

خانم استندیگ از شهر آنتاریو کانادا در مصاحبه‌اش با شبکه خبری BBC خاطرنشان کرده است که هیچ اجازه‌ای مبنی بر استفاده از این صداهای ضبط شده در اپلیکیشن‌های دیگر یا فروختن آن‌ها داده نشده است.
او گفت: «صدای من محصول من است. شغل من است. نمی‌شود که از آن استفاده کنید و هیچ پولی به من پرداخت نکنید. اگر می‌خواهید از صدای کسی استفاده کنید، مبلغش را بپردازید.»
استندینگ که از تیک تاک استفاده نمی‌کند، پس از اینکه چندین ویدیو که از طریق دوستان، خانواده و همکاران برای او ارسال شده بود، احساس کرد که مورد سوء استفاده قرار گرفته است. 
او اضافه کرد: «وقتی فهمیدم می‌توان با صدای من هر چیزی که می‌خواهید را بگویید، ناراحت شدم. امیدوارم این مسئله، تأثیر منفی در شغل من نداشته باشد. کارفرمایان ممکن است به دلیل اینکه صدای مرا می‌شناسند، از استخدام من منصرف شوند.»

تیک تاک

رابرت سیگلیمپاگلیا (Robert Sciglimpaglia) وکیل خانم استندینگ، به خبرگزاری BBC گفت: «با این تکولوژی، صدای هر کسی می‌تواند از طریق هوش مصنوعی شبیه‌سازی شود. این مسئله خطرناکی است و این مشکل فقط در مورد سلبریتی‌ها و صداپیشه‌ها نیست، بلکه در خصوص افراد عادی نیز صدق می‌کند.»
او همچنین افزود که تا کنون هیچ مسئولی از تیک‌تاک و نه شرکت مادر آن بایتدنس (Bytedance) حتی موسسه دولتی تحقیقات آکوستیک چین به این دادخواهی پاسخی نداده‌اند. این پرونده حقوقی هفته گذشته در نیویورک ثبت شده است.

قانون و حقوق فردی درباره این مسئله چه می‌گویند؟

جوانا کانبوی (Jowanna Conboye) کارمند بخش تکنولوژی و مالکیت معنوی در شرکت حقوقی اسپنسر وست (Spencer West) گفت: «اجرای بازیگران، که شامل اجراهای صوتی نیز می‌شود، تحت محافظت مالکیت معنوی قرار دارند.» بنابراین یک صداپیشه باید بتواند در صورتی که اجرای آن‌ها بدون اجازه مورد استفاده قرار گیرد، ادعایی تحت عنوان کپی‌رایت داشته باشد.
کانبوی ادامه داد: «یک سوال کلیدی این است که محتوای صداپیشه از کجا برداشته شده است. در موارد تجاری، کپی‌رایت معمولاً به یک بیزنس دیگر اختصاص داده می‌شود. ولی حتی اگر این مورد درست باشد، معمولاً صداپیشه یا هنرپیشه حقوق معنوی خود را حفظ می‌کنند، یعنی از اینکه آن‌ها به عنوان شخص در حال اجرا شناخته می‌شوند، اطمینان حاصل می‌شود.»

منبع: خبرگزاری BBC

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/b9BzI

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

انتظاراتی که از ربات‌ها داریم!

با پیشرفت هوش مصنوعی و علم رباتیک و ادغام این دو با یکدیگر دنیای جالبی به وجود آمده است. قابلیت‌های مختلفی که این ربات‌های هوشمند

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.