قوانین جدید اتحادیه اروپا برای محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی

برخی استفاده‌های “غیرقابل قبول” از هوش مصنوعی، در اروپا طبق پیشنهادات مطرح شده، ممنوع می‌شود. قوانین کمیسیون اروپا اعلام کرده: «استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی، که تهدیدی برای امنیت، معیشت و حقوق مردم به حساب می‌آید، ممنوع است. همچنین قوانین سخت‌گیرانه‌تری درخصوص استفاده از بیومتریک (مانند تشخیص چهره‌)، توسط مجریان قانون اعمال خواهد شد. نقض این قوانین توسط شرکت‌ها می‌تواند منجر به جریمه تا 6% گردش مالی جهانی آن‌ها شود. برای بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری، این جریمه میلیاردها دلار بیشتر خواهد بود.»

اگر می‌خواهید بدانید پیشرفت هوش مصنوعی در آینده، چه تهدیدهایی برای انسان‌ها دارد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله خطرات هوش مصنوعی را مطالعه کنید.

مارگریت وستیجر، رئیس بخش دیجیتال این کمیسیون گفت: «درخصوص هوش مصنوعی، اعتماد امری اجباری‌ست و نه چیزی که داشتنش خوب باشد»

وی ادامه داد: «قوانین آینده نگرانه و نوآورانه مورد قبول ما، آن‌جایی که به شدت مورد نیاز باشد، به میان می‌آید. مثلا هنگامی که ایمنی و حقوق اساسی شهروندان اتحادیه اروپا در خطر باشد.»

اتحادیه اروپا در حال توسعه “هنجارهای جدید جهانی” برای هوش مصنوعی است. این قوانین، فرآیند تایید طولانی در پیش دارند و هنوز نهایی نشده‌اند.

قوانین جدید اتحادیه اروپا برای محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی

نگرانی‌ها در خصوص محدودیت‌های استفاده از هوش مصنوعی

بسیاری از ایده‌های اصلی در خصوص این محدودیت‌ها، هفته گذشته قبل از اعلام به بیرون درز پیدا کرد و باعث نگرانی جامعه فناوری شد؛ چرا که این امر می‌تواند نوآوری را سرکوب کند.

نیکلاس کایرنوس، مدیر اجرایی Soffos.ai که با استفاده از هوش مصنوعی، فناوری آموزش کار به کارکنان را در مشاغل می‌سازد، گفت: «سازوکار پیشنهادی کمیسیون اروپا با مخالفت بسیاری از افراد جامعه مواجه خواهد شد.»

وی ادامه داد: «تنظیم و نظارت یک رویه مبهم توسط افرادی که ممکن است درک عمیقی از فناوری هوش مصنوعی نداشته باشند، به سختی باعث اطمینان می‌شود.»

نیکلاس کایرنوس

هربرت سوانیکر، کارشناس فناوری در شرکت حقوقی Clifford Chance، گفت: «جریمه‌های سنگین پیشنهادی، به مقررات هوش مصنوعی قدرت بسیار بیشتری داده است. کارهای زیادی برای اصلاح برخی از این مفاهیم وجود دارد. جریمه یک طرف ماجراست؛ اما فروشندگان چگونه هزینه‌های قابل توجه و ورودی‌های انسانی مورد نیاز، برای پذیرش یک واقعیت را اداره کنند؟ این پیشنهادها فروشندگان را مجبور می‌کند تا به شکلی اساسی در خصوص نحوه‌ی تهیه و طراحی هوش مصنوعی بازاندیشی کنند.»

خانم وستیجر گفت: «قوانین به جای تکنولوژی، نحوه‌ی بکارگیری هوش مصنوعی را کنترل می‌کند. اما سیستم‌های هوش مصنوعی یا برنامه‌های کاربردی که رفتار انسان را برای دور زدن یا به خطر انداختن اراده کاربران، از جمله “تکنیک‌هایی که هوشیارانه نیستند” دستکاری می‌کنند، در رده “ریسک‌های غیرقابل قبول” ممنوعه قرار می‌گیرند.»

آن‌هایی که در نواحی ریسک پذیر فعالیت دارند، همچون (سازمان ملی، آموزش و پرورش، امورمالی، و نیروی انتظامی) قبل از استفاده، با مجموعه‌ای از موانع مواجه می‌شوند.

به عنوان مثال نرم‌افزار مرتب‌سازی رزومه برای استخدام یا سیستم‌های امتیازدهی اعتباری برای وام‌های بانکی باید؛

  • صحت و مطلوبیت خود را به اثبات رسانند
  • تمام فعالیت‌های خود را ثبت نمایند
  • “نظارت مناسب انسانی” داشته باشند

و همچنین همه‌ی سیستم‌های “شناسایی بیومتریک از راه دور” مانند استفاده از تشخیص چهره توسط پلیس و عدم استفاده از آن برای باز کردن قفل تلفن یا اسکن صورت در کنترل گذرنامه، “منوط به شرایط سخت گیرانه” باشند.

کمیسیون گفت: «استفاده موثر از آن‌ها در مکان‌های در دسترس عموم برای مقاصد اجرای قانون با استثنائات نادری مانند: “تهدید تروریستی قریب الوقوع” اصولاً ممنوع است. اما اغلب تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در رده کم‌خطر، با قوانینی به مراتب دارای سخت‌گیری کمتری، قرار دارند.»

سیستم‌های مبتنی بر قانون

برای مثال، ربات‌های سخنگو در بخش امور مشتریان، باید برای مردم روشن کنند که با یک ماشین در تعامل می‌باشند. همچنین سیستم‌های ساده مبتنی بر قانون مثل فیلترینگِ اسپم ایمیل هیچگونه محدودیتی ندارند.

پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا این پیشنهادات را در نظر دارند و احتمالا به عنوان عضوی از این روند، تغییراتی انجام می‌دهند. اما در صورت به تصویب رسیدن، اگر یک سیستم هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا در دسترس بود که استفاده از آن بر مردمی که در اتحادیه اروپا هستند، تاثیرگذار باشد، این مقررات “در داخل و خارج از اتحادیه اروپا” اعمال می‌شوند.

منبع: bbc

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/bKjFO

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

ظرفیت‌های هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

ظرفیت‌های هوش مصنوعی

ظرفیت‌های هوش مصنوعی : وقتی AI زندگی‌ها را نجات می‌دهد با قدرت محاسباتی عالی و ظرفیت‌های هوش مصنوعی ، سری هُوایی اطلس (Huawei Atlas) از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.