چالش های به کارگیری هوش مصنوعی در سازمان ها و کسب و کارها

در تمام مقالات گفته ایم که هوش مصنوعی قرار است راه خود را به همه کسب و کارها باز کند و باعث شود تا پیشرفت کنند و قرار است تا با کمک هوش مصنوعی پیشرفت بی سابقه ای در همه ی زمینه ها را تجربه کنیم. چند سالی می شود که هوش مصنوعی راه خود را به بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک در دنیا باز کرده است و باعث بهبود و پیشرفت آن ها در بسیاری از زمینه ها شده است. با این حال هنوز هم هستند شرکت هایی که از هوش مصنوعی در کسب و کارشان استفاده نمی کنند. در این که هوش مصنوعی باعث پیشرف و بهبود روند کاری یک کسب و کار خواهد شد، شکی نیست. نمونه های بسیاری هستند که هوش مصنوعی سود و مزایای صد چندانی برای آن ها به ارمغان آورده است. سوال این است که با وجود این همه مزایا چرا هستند کسب و کارهایی که نمی توانند از هوش مصنوعی در کسب و کارشان استفاده کنند؟

چه مشکلی هست که شرکت ها از هوش مصنوعی در کسب و کارشان استفاده نمی کنند؟

نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران و در کشورهای پیشرفته نیز هستند شرکت هایی که هنوز به سمت هوش مصنوعی نرفته اند  و یا از استفاده هوش مصنوعی در کسب و کارشان واهمه دارند. باید پرسید که چرا؟ چرا با وجود این همه مزیت باز هم از آن غافل می مانند؟ باید پاسخ داد که دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می شود کسب و کارها در استفاده هوش مصنوعی تعلل کنند. در سال 2019 او رایلی کتاب اینترنتی منتشر کرد که در آن با استفاده از نظرسنجی و بررسی نتایج آن، تعدادی از دلایل عمده ای که باعث می شود شرکت ها از اجرا و به کارگیری هوش مصنوعی در کسب و کارشان حذر کنند، آورده است. 23% از پاسخ دهندگان دلیل اصلی آن را فرهنگ دانستند. به گفته این افراد فرهنگ و آداب موجود در شرکت آن ها نمی تواند پذیرای هوش مصنوعی در کسب و کارشان باشد. سایر دلایل مهم دیگر نیز شامل نداشتن داده کافی، عدم وجود افراد متخصص در این زمینه و دشواری شناسایی موارد استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار می باشد. در نمودار زیر می توانیم به تفضیل تمامی موارد و دلایل را مشاهده کنیم.

AI-implementing-challenges.png

یک شرکت با چه چالش هایی برای به کارگیری هوش مصنوعی مواجه است؟

مطابق آنچه که گفته شد، چالش عمده ای که شرکت ها در به کارگیری هوش مصنوعی با آن مواجهند مربوط به افراد، داده ها و اطلاعات و یا ترجیحات و ترازهای تجاری می باشد. البته این دلایل در هر شرکتی متفاوت با دیگری است و هر کسب و کاری برای آداپته شدن با هوش مصنوعی روشی متفاوت و نیازهای متفاوتی را می طلبد. هر کسب و کار، دارای موانعی مخصوص به خود و چالشی منحصر به فرد می باشد که به طور اختصاصی باید با آن برخورد کرد. در این مقاله سعی می کنیم به صورت مختصر به بررسی رایج ترین چالش های موجود بپردازیم.

AI-in-call-center.png

چالش های به کارگیری هوش مصنوعی در رابطه با داده ها

مشکل مربوط به داده ها احتمالا یکی از مسائلی است که انتظار می رود اکثر شرکت ها با آن دست و پنجه نرم کنند. این یک واقعیت است که هر سیستمی که شما می سازید تنها به اندازه داده هایی که به آن می دهید خوب عمل می کند. اگر آشنایی مختصری با هوش مصنوعی داشته باشید می دانید که داده، عنصر اصلی مورد نیاز برای تمام راه حل هایی است که قرار است هوش مصنوعی در پیش روی شما قرار دهد. برخی از مشکلات مربوط به داده ها به اختصار عبارتند از:

  1. چگونگی کیفیت و کمیت داده ها
  2. برچسب داده ها
  3. قابل فهم و شرح بودن
  4. Case-specific بودن فرآیند آموزش
  5. جانب داری
  6. مقابله با خطاهای مدل ها

چالش های به کارگیری هوش مصنوعی در رابطه با افراد

دو مشکل عمده در رابطه با افراد در یک کسب وکار برای به کارگیری هوش مصنوعی، نبود درکی از هوش مصنوعی در بین افراد غیر متخصص در بین کارمندان یک شرکت و دیگری کمبود متخصصان هوش مصنوعی در زمینه آن کسب و کار می باشد. به کارگیری هوش مصنوعی در یک کسب و کار تا حد زیادی نیاز به مدیریتی آشنا با تکنولوژی هوش مصنوعی و درک آن دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از افراد به هوش مصنوعی دیدی افسانه وار دارند و درک صحیحی از تحولی که هوش مصنوعی می تواند در کسب و کارشان ایجاد کند ندارند. از طرف دیگر برای به دست آوردن یک راه حل مناسب توسط هوش مصنوعی برای یک کسب و کاری، باید هم از لحاظ تکنیکی دارای دانش این حوزه باشید و هم از حوزه کسب و کاری که قصد به کارگیری هوش مصنوعی در آن را دارید مطلع باشید. متاسفانه در بیشتر اوقات جای یکی از این دو مورد خالی است. معمولا مدیران و افراد اجرایی فاقد دانش لازم در زمینه هوش مصنوعی هستند و افراد متخصص هوش مصنوعی و دانشمندان داده نیز علاقه ای به اینکه بدانند چگونه قرار است از مدل توسعه یافته آن ها در آینده و زندگی واقعی استفاده شود ندارند.

چالش های به کارگیری هوش مصنوعی در سازمان ها و کسب و کارها

در هر کسب و کارو سازمانی برای به کارگیری هوش مصنوعی چند مشکل عمده وجود دارد که عبارتند از:

  • کمبود ترازهای بیزینسی
  • دشواری در ارزیابی
  • چالش های ادغام کسب و کار و هوش مصنوعی با یکدیگر
  • مسائل حقوقی

برای به کارگیری هوش مصنوعی و ادغام آن در کسب و کارها هر کدام از این مشکلات باید رفع و رجوع شوند. فرهنگ موجود در یک شرکت و نحوه کار افراد برای آداپته شدن با هوش مصنوعی باید تغییراتی داشته باشد و این امر کار بسیاری می طلبد. از طرف دیگر استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها یک امر تا حدودی نوظهور می باشد و با به کارگیری نادرست آن ممکن است آسیب های بسیاری ایجاد شود. برای آنکه از هوش مصنوعی به درستی در کسب و کارها استفاده شود باید از قبل نیازسنجی های درست و امکان سنجی های دقیق انجام شود و سپس اقدام به به کارگیری هوش مصنوعی نمود.

 

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/jHAo6

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

پردازش تصویر

کاربردهای پردازش تصویر در دنیای وب

چندی پیش، هوش مصنوعی تنها یک خیال و تخیل از آینده فناوری دیده می‌شد. امروزه یادگیری ماشین، نیروی محرک پیشرفت‌های فناوری است. یادگیری ماشین و

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.