Pepper؛ رباتی که بلند بلند با خودش فکر می‌کنه

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا دستیار مجازی شما در خانه بسیاری از سوالات را نمی‌فهمد؟ یا چرا برنامه موقعیت‌یابی یا همان GPS، شما را به جای اتوبان‌ها به سمت خیابان‌های فرعی هدایت می‌کند؟ در تحقیقی که اخیرا در مجله iScience منتشر شده محققان ایتالیایی رباتی را طراحی کرده‌اند که دارای توانایی گفتار درونیست. جالب است بدانید که این ربات با صدای بلند فکر می‌کند تا کاربران بتوانند انگیزه‌ها و تصمیمات ربات را بهتر درک کنند.

آنتونیو چلا، یکی از محققین این پروژه در توصیف این ایده می‌گوید: «اگر ما می‌توانستیم بشنویم که ربات‌ها به چه چیزی فکر می‌کنند، درک ربات‌ها برایمان آسان‌تر بود. در این صورت دیگر نیازی به یک تکنسین یا مهندس برای ارتباط با ربات وجود نداشت. به زبان ساده می‌توانستیم با ربات‌ها ارتباط برقرار کنیم و درنتیجه همکاری بهتری با آن‌ها داشته باشیم.»

گفتار درونی در انسان‌ها عادی است و می‌توان از آن برای ارزیابی موقعیت‌ها برای تصمیم گیری‌های بهتر و… مورد استفاده کرد. محققان برای کشف چگونگی تأثیر گفتار درونی بر عملکرد یک ربات، رباتی به نام Pepper را ساختند که با صدای بلند با خودش صحبت می‌کند. آن‌ها سپس از مردم خواستند كه طبق شيوه‌های آداب و معاشرت، ميز شام را با Pepper بچينند تا چگونگی تاثير مهارت گفتار درونی Pepper بر تعاملات انسان و ربات را مطالعه كنند.

رباتی که با صدای بلند با خودحرف می‌زند

دانشمندان دریافتند که با کمک گفتار درونی،Pepper معضلات مربوط به اعتمادسازی بین انسان و ربات را بهتر حل می‌کند. در یک آزمایش، کاربران از Pepper خواستند که دستمال را در نقطه‌ای اشتباه قرار دهد که این موضوع در مغایرت با قانون آداب و معاشرت است؛ Pepper شروع به پرسیدن مجموعه‌ای از سوالات از خودش کرد و نتیجه گرفت که کاربر ممکن است درخواست خود را اشتباه مطرح کرده باشد. برای اطمینان Pepper درخواست کاربر را تأیید کرد که منجر به گفتار درونی پیچیده‌تری شد.

Pepper با خود گفت: «این وضعیت مرا ناراحت می‌کند. من هرگز قوانین را زیر پا نمی‌گذارم، اما نمی‌توانم او را ناراحت کنم؛ بنابراین آن‌چه را که او می‌خواهد انجام می‌دهم.»

از طریق گفتار درونی Pepper، کاربران توانستند افکار او را درک کنند تا بفهمند که او با معضلی روبروست و با اولویت‌بندی درخواست آن‌ها را حل می‌کند. محققان اذعان کردند که شنیدن این تفکرات می‌تواند به ایجاد اعتماد انسان به ربات‌ها بسیار کمک کند.

 

درک افکار ربات توسط انسان‌ها

پیپیتونه، یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید: «مردم از توانایی این ربات بسیار متعجب شدند. این رویکرد، ربات‌ها را از ماشین‌های معمولی متفاوت می‌کند زیرا توانایی تعقل، تفکر و تصمیم‌گیری آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. گفتار درونی، راه‌حل‌های جایگزین را برای ربات‌ها و انسان‌ها برای همکاری و خارج شدن از شرایط بن‌بست فراهم می‌کند.»

اگرچه شنیدن صدای درونی ربات‌ها تعامل انسان و ربات را بهتر می‌کند، اما برخی از افراد آن را ناکارآمد می‌دانند زیرا ربات وقتی با خودش صحبت می‌کند زمان بیشتری را برای انجام وظایف صرف می‌کند. همچنین گفتار درونی ربات محدود به دانشی است که محققان به آن داده‌اند.

پیپیتونه و آنتونیو چلا می‌گویند که تحقیقات آن‌ها چارچوبی را برای بررسی بیشتر نحوه گفتگوی درونی برای تمرکز، برنامه‌ریزی و یادگیری ربات‌ها فراهم می‌کند.

آنتونیو چلا می‌گوید: به زبان ساده ما در حال ایجاد یک نسل از ربات‌هایی هستیم که دوست دارند گپ بزنند!

محققین می‌گویند: از برنامه‌های موقعیت‌یابی و دوربین روی تلفن شما گرفته تا ربات‌های پزشکی در اتاق عمل، ماشین آلات و رایانه‌ها به طور یکسان می‌توانند از ویژگی گفتگوی درونی بهره‌مند شوند.

در پایان آنتونیو چلا می‌گوید: گفتار درونی می‌تواند در همه مواردی که برای ارزیابی وضعیت به رایانه‌ها یا ربات‌ها نیاز داریم مفید باشد.

ربات‌هایی مثل سوفیا و Pepper، قابلیت درک و تجزیه و تحلیل موقعیت خود را دارند. آیا شما هم ربات‌هایی مشابه این دو می‌شناسید که بتوانند انسان را درک کنند و با توجه به موقعیت تصمیم‌گیری کنند؟ آیا ربات یا دستیار هوشمندی می‌‎شناسید که بتواند به زبان فارسی با شما ارتباط برقرار کند؟

منبع: sciencedaily

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/2wrMY

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.