یوجین گوسمن یک چت بات هوشمند

یوجین گوسمن (Eugene Goostman) یک ربات مکالمه است که سعی می‌کند خود را مثل یک پسر بچه 13 ساله اوکراینی نشان دهد. این چت بات در سال 2001 توسط سه برنامه نویس روسی و اوکراینی به نام‌های ولادیمیر وسلوف، یوجین دمچنکو و سرگئی اولاسن توسعه داده شده است.

چت بات یوجین گوسمن

چت بات یوجین گوسمن

ربات مکامه یوجین گوسمن چندین بار در آزمون تورینگ شرکت کرد و موفق شد در سال‌های 2005 و 2008 جایگاه دوم را کسب کند. در 23 ژوئن سال 2012 رویدادی به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد تولد آلن تورینگ در پارک بلتچلی برگذار شد در این رویداد مسابقه‌ای با عنوان بزرگ‌ترین رقابت آزمون تورینگ شکل گرفت. این آزمون توسط آلن تورینگ طراحی شد و هدف آن بررسی هوشمند بودن هوش مصنوعی بود. از نظر تورینگ زمانی به یک ربات می‌توان هوشمند گفت که بتواند با یک انسان مکالمه‌ای داشته باشد ولی انسان نتواند تشخیص دهد که فرد مقابل ربات هست و به غلط تصور کند با یک انسان دارد صحبت کند. در مسابقه برگذار شده داور 5 دقیقه فرصت دارد تا با طرف مقابل چت کند و بعد از اتمام مکالمه تشخیص دهد طرف مقابل انسان است یا ربات؟ داور با چند پرسش و بررسی جواب‌ها می‌تواند حدس بزند که طرف مقابل ربات است یا آنسان؟ اگر چت بات بتواند داور را گوگل بزند برنده مسابقه است. در این مسابقه یوجین گوسمن توانست 33 درصد از دوارن را به اشتباه بیندازد. تورینگ در مقاله‌ی خود در سال 1950، آستانه 30 درصد را برای قبولی در آزمون تعیین کرد بود. بنابراین یوجین گوسمن اولین هوش مصنوعی بود که از آستانه 30 درصدی که تورینگ تعیین شده بود عبور کرد و آزمون تورینگ را موفقیت بگذراند.

تست تورینگ چیست؟

در سال 1950، آلن تورینگ مقاله‌ای به نام «ماشین‌های محاسباتی و هوش» نوشت و به موضوع «آیا ماشین‌ها از نظر فنی قادر به نشان دادن رفتار هوشمند هستند یا خیر؟» پرداخت و سنجه‌ای برای این موضوع تعین کرد. در این مقاله‌، تورینگ آزمایشی را بر اساس بازی تقلید برای بررسی هوشمندی ربات‌ها پیشنهاد کرد. در بازی تقلید یک مرد و یک زن به اتاق‌های جداگانه می‌روند و سپس سایر مهمان باید سعی کنند با تایپ سوال‌ها و خواندن پاسخ‌های تایپی شده مسابقه دهنده‌ها، آنها را از هم تشخیص دهند. در آزمون تورینگ اصلی، یکی از اتاق‌ها حاوی یک کامپیوتر است و در اتاق دیگر یک انسان قرار داد اگر ربات بتواند داوران را فریب دهد و خود را یک انسان جای بزند، در این آزمون موفق می‌شود.

چت بات یوجین گوسمن

آیا ربات یوجین گوسمن هوشمند است؟

با توجه به آزمونی که امورزه برگذار می‌شود میتوان بگوییم که تست تورینگ نسبتاً ناقص است. به دلیل اینکه داوران قبل از شروع چت کردن می‌دانند که احتمال وجود رایانه در سمت دیگر درگیر مکالمه وجود دارد، بنابراین ممکن است دواران با پرسیدن سوالات عجیب و غریب، هوشمند بودن مکالمه کننده را بسنجند. سوالاتی که جواب دادن به آنها خیلی سخت و نیازمند تفکر است تا مکالمه کننده را به چالش بکشد و پاسخ‌های داده شده را با تعصب یا به صورت بدبینانه بررسی قرار دهند. مثلا سوال «اگر در این مکالمه، من دست تو را محکم فشار دهم چیکار می‌کنی؟» اگر ربات هر پاسخی در مورد عکس عمل خود دهد پاسخی اشتباه به سوال داده است چون مکالمه غیر حضوریی است نمیتوان دست هم را فشار داد! بیشتر این سوالات به تست هوش می‌مانند تا مکالمه‌ای واقعی بین دو انسان. از همین رو فریب 33 درصد از داوران، تا زمانی که سوالاتی پرسیده شده از چت بات یوجین گوسمن را ندانیم نمی‌توانیم هوشمند بودن آن را نیز بررسی کنیم.

نتیجه گیری

تنها کاری که باید یوجین گوسمن انجام دهد، تقلید رفتار یک پسر 13 ساله اهل اودسا اوکراین است. در واقع چت بات گوسمن مجبور نیست به چیزی فکر کند یا رفتارهای احساسی از خود نشان دهد. در حال خاظر چت بات‌ها (ربات‌های گفتگو) فقط الگوریتم‌های ساده‌ای هستند که وظیفه‌ی پیروی از مجموعه قوانین و مقررات پیش تعیین‌شده را دارند. آنها یاد نمی گیرند و در واکنش به موقعیت‌های جدیدی که برای آنها برنامه ریزی نشده‌اند کاملاً ناتوان هستند. آنها واقعاً باهوش نیستند؛ آنها فقط اهل گفتگو در سطح متوسط هستند.

‌باتاوا یک چت بات فارسی و مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط شرکت دانش بنیان عامر اندیش توسعه داده شده است. این چت بات توانایی پاسخ‌دهی به سوالات تکراری مشتریان را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صحفه‌ی «چت بات فارسی باتاوا» مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/QxHxd

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.