ایلان ماسک، میمون‌هایی ایجاد می‌کند که پینگ پنگ بازی می‌کنند!

هنگام صحبت در مورد ایلان ماسک، باید آماده باشیم تا در مورد اعداد بزرگ صحبت کنیم، برای مثال ثروتمندترین مرد جهان. دارایی او در حال حاضر در حدود 209 میلیارد دلار است، او نوعی از اتومبیل‌های الکتریکی را طراحی کرده که می‌توان با هربار توقف و شارژ 28000 مایل را با آن‌ها رانندگی کرد. هایپرلوپ یکی دیگر از شرکت‌های ایلان ماسک است. هایپرلوپ یک شبکه مهر و موم شده است که با استفاده از غلاف‌هایی که با نیروی مغناطیسی عمل می‌کند می‌تواند مسافران را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به هواپیماها و قطارها و تا سرعت حدود 760 مایل در ساعت بین شهرها منتقل کند.

او می‌خواهد مریخ که یکی از نزدیکترین همسایگان سیاره‌ای ما است و تنها 112 میلیون مایل با زمین فاصله دارد را به استعمار بشر درآورد و برای این هدف در حال ساخت موشک‌هایی با قابلیت بازیافت است. اما چند وقت پیش، ماسک یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و این بار در مورد یک پروژه متفاوت صحبت کرد. پروژه‌ای که می‌تواند از یک سو برای بشریت بسیار خطرناک و از سویی دیگر بسیار کارآمد باشد. پروژه Neuralink، که در سال 2016 از آن رونمایی شد، به دنبال ترکیب قدرت محاسباتی و سیگنال‌های مغزی برای دستیابی به اهداف والایی از جمله توانایی حرکت اندام‌های فلج صرفاً به وسیله فکر برای افراد معلول است.

ماسک گفت که تیم وی با موفقیت یک تراشه بی سیم را در مغز یک میمون قرار داده است که این تراشه به نزدیکترین بستگان انسان توانایی انجام بازی پینگ پنگ را داده است! ماسک گفت: “ما میمونی را دیدیم که چیزی شبیه به یک ایمپلنت بی سیم در جمجمه‌اش قرار دارد و می‌تواند به وسیله آن و با استفاده از ذهن خود بازی‌های ویدیویی انجام دهد. او کاملاً خوشحال به نظر می‌رسد و به نظر نمی‌رسد مانند یک میمون ناراضی باشد.”

در ماه اوت گذشته ماسک ویدئویی از خوکی به نام گرترود منتشر کرد که با استفاده از یک تراشه فعالیت مغز وی بر روی صفحه نمایش کنترل می‌شد. ماسک گفت: “شما می‌توانید روی پوزه خوک را بمالید و ما می‌توانیم دقیقاً محل لمس شما را تشخیص دهیم.” آزمایش بر روی حیوانات مقدمه‌ای برای ورود قدرت رایانه به فکر انسان است. طبق ادعای وب سایت Neuralink، دستاوردهای فعلی توانایی درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی، بازیابی عملکرد حسی و حرکتی و در نهایت گسترش نحوه تعامل ما با یکدیگر و با جهان را دارد. ماسک زمانی را پیش‌بینی می‌کند که چنین وسایلی به افراد امکان می‌دهد تا خاطرات خود را ذخیره و پخش کنند و بسیاری از کارهای دیگر را فقط با فکر کردن روی آنها انجام دهند.

به گفته کریستوف کوچ، دانشمند ارشد برنامه MindScope در موسسه علوم مغز آلن، این یک فناوری جالب است. همانطور که انتظار می‌رود شرکتی که اتومبیل‌های الکتریکی و باتری‌های عظیم می‌سازد و موشک‌های پرتاب شده‌ی خود را به صورت عمودی فرود می‌آورد حالا آماده است تا یک حرکت جسورانه دیگر انجام دهد. همانطور که ماسک توضیح می‌دهد؛ با توجه به وابستگی ما به رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال، امروزه انسان‌ها تقریباً مانند سایبورگ (انسان-ربات) هستند. اما تعامل با چنین دستگاه‌هایی با حرکت دست و یا کنترل صدا نسبتاً کند است. ماسک می‌خواهد چنین ارتباط با پهنای باند کم را قطع کرده و یک ارتباط عصبی مستقیم بین رایانه‌ها و مغز انسان‌ها برقرار کند. ارتباطی که می‌تواند با سرعت فکر پیش برود.

اندازه دستگاه کاشته شده در مغز میمون 23 میلی متر در 8 میلی متر است و با جمجمه در یک سطح قرار دارد و شامل یک IMU (واحد اندازه گیری اینرسی) است که جهت‌گیری، سرعت، فشار و نیروهای گرانشی را ردیابی می‌کند. اندرو جکسون، یکی از متخصصان در حوزه رابط‌ های عصبی و استاد دانشگاه نیوکاسل گفت: “یك دستاورد اصلی پروژه Neuralink این است كه آن‌ها در حال افزایش تعداد کانال‌هایی هستند كه به وسیله آن می‌توانید سیگنال‌ها را منتقل کنید. آزمایشات قبلی توانسته بود حداکثر 100 کانال اطلاعاتی را بدست آورد اما پروژه ماسک 1000 کانال را بدست آورده است.”

اما همه سوار در یک کشتی و به دنبال یک هدف نیستند. چندی پیش یکی از گروه‌های حمایت از حقوق حیوانات صراحتا از پروژه ماسک انتقاد کرده بود. کتی گیلرمو، معاون ارشد بخش تحقیقات آزمایشگاهی در PETA در ایالات متحده گفت: “ایلان ماسک متخصص جراحی نیست، میمونی را تصور کنید که با یک وسیله فلزی در جمجمه خود به یک صندلی بچسبد و مجبور شود تمام طول روز را بازی‌های ویدئویی انجام دهد. چنین چیزی جز بدبختی نیست.”

PETA همچنین ماسک را در پاییز سال گذشته مورد تنبیه قرار داد و او را به چالش کشید که به جای سواستفاده از خوک‌های حساس که به هیچ‌وجه داوطلب نیستند، مانند یک پیشگام رفتار کند و تراشه Neuralink را در مغز خود قرار دهد، آن‌ها گفتند: “او باید از پروژه‌های بلند پروازانه و خطرناک خود که آینده بشر را تهدید می‌کند دست بردارد.”

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/fNtTG

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

سواستفاده از تکنولوژی تشخیص‌چهره
اخبار هوش مصنوعی

سواستفاده از تکنولوژی تشخیص‌چهره

سوء استفاده از تکنولوژی تشخیص‌چهره : قانون‌گذاران کبک، زنگ خطر را در مورد استفاده پلیس از تشخیص چهره ایجاد کردند مروا رزقی (Marwah Rizqy)، از

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.