فناوری تبدیل گفتار به نوشتار، دیگر لازم نیست بنویسیم

هرچه پیش می رویم زندگی و شغل ما با کامپیوتر و تکنولوژی گره می خورد. با وجود گوشی های هوشمند و لب تاپ ها تایپ کردن تبدیل به یکی از راه های برقراری ارتباط ما با دیگران شده است و با تایپ کردن دانسته هایمان را مستند کرده و یا خاطراتمان را ثبت می کنیم. همه ی ما روزانه کارهای مختلفی برای انجام دادن داریم و نمی توانیم زمان زیادی را به تایپ کردن و نوشتن بگذرانیم. زمان هایی نیز وجود دارد که ما نیاز داریم تا حجم زیادی را یادداشت کنیم و پس چه بهتر می شد که برنامه ای این کار را به عهده می گرفت و گفتار را به نوشتار تبدیل می کرد.

با پیشرفت فناوری، بحث کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای تبدیل گفتار به نوشتار مطرح شد. در چند سال اخیر با تولید نرم افزار ها و اپلیکیشن های تبدیل گفتار به نوشتار، این فناوری در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند قرار داده شده و با استفاده از برنامه های تبدیل گفتار به نوشتار مبتنی بر هوش مصنوعی افراد می توانند از هر لحظه که به آن نیاز داشتند بتوانند از آن استفاده کنند.

چرا از تبدیل گفتار به نوشتار استفاده می کنیم و تبدیل گفتار به نوشتار چیست؟

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حقیقت فناوری شناخت زبان بر پایه هوش مصنوعی است که می تواند گفت و گوی شفاهی را به صورت اتوماتیک به نوشتار تبدیل کند.  فناوری تبدیل گفتار به نوشتار قادر است تا هر نوع محتوای صوتی را به نوشته تبدیل کند. گفتار به نوشتار در حقیقت به نوعی فناوری بین رشته ای زبان شناسی-رایانه می باشد و از دل علوم زبان شناسی، کامپیوتر و الکترونیک پدید آمده است.

همه افراد به نرم افزارهای گفتار به نوشتار برای انجام کارهایی که لازمه آن نوشتن است نیاز دارند اما بیش از همه برای کسانی مناسب است که در کارهایشان به نوعی نیاز دارند تا دائما بنویسند. با حذف زمانی که برای تایپ کردن مصرف می شود، این فناوری در زمان بسیار صرفه جویی می کند. با استفاده از سیستم های تبدیل گفتار به نوشتار تنها کافی است که برای کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود دیکته بگویید تا او آن چه می شنود را آنالیز کند و بنویسد.

coding-on-a-screen

تبدیل گفتار به نوشتار، فناوری کاربردی برای کمک به کم توانان

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار تا حد زیادی برای افرادی که دارای کم توانی هستند و قادر نیستند به راحتی بنویسند کمک خواهد بود. امروزه بسیار از گوشی های هوشمند و دستگاه های هوشمند به این فناوری مجهز هستند و همین امر دسترسی به موتورهای تبدیل گفتار به متن بسیار راحت تر می کند.

تبدیل گفتار به نوشتار چگونه کار می کند؟

بسیاری از نرم افزار های تبدیل گفتار به نوشتار خروجی مشابهی دارند و در نهایت یک کار را انجام می دهند. الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تبدیل گفتار به متن غالبا بدین شکل عمل می‌کنند که ابتدا ویژگی‌های مشخصی را از گفتار استخراج می‌کنند، سپس با کمک مدل آموزش داده شده این ویژگی‌ها را به دنباله‌ای از واج‌های احتمالی تبدیل می‌کنند و سپس به کمک مدل زبانی این واج‌ها را به رشته‌ای متنی تبدیل می‌کنند.

speech_to_text_process

برخی از نرم افزارهای تبدیل گفتار به متن نیاز دارند تا آموزش داده شوند. برای این کار یک کاربر باید متن یا کلمات را جدا جدا بخواند تا سیستم صدای او را تجزیه و تحلیل کند و از این طریق آموزش ببیند تا آن را بشناسد. این امر باعث بالا رفتن دقت سیستم می شود و سیستم ها پس از آموزش قادرند تا مستقل از کاربر کار کنند.

مزایای استفاده از موتورهای تبدیل گفتار به متن

در طول متن بارها به مزایای استفاده از موتورهای تبدیل گفتار به متن اشاره شد. در ادامه نیز شماری از مزایای برجسته استفاده از این سیستم ها اشاره می شود:

افزایش در سرعت انجام کارها

یک فرد معمولی می تواند در هر دقیقه به طور میانگین 38 تا 40 کلمه را تایپ کند که با این محاسبات در هر ساعت می تواند 2400 کلمه را تایپ کند. چنان چه این روش سنتی و قدیمی با موتورهای تبدیل گفتار به نوشتار جایگزین شود، سرعت تایپ کردن به 4 برابر این مقدار خواهد رسید. یعنی به طور میانگین در هر دقیقه 150 کلمه. این مسئله را می توان بزرگترین مزیت فناوری تبدیل گفتار به نوشتار دانست.

افزایش پویایی

با استفاده از تکنولوژی دیگر لازم نیست زمان زیادی را بنشینید و تایپ کنید. به جای آن می توانید این زمان ها را به انجام کارهای خلاقانه و پویا تری بپردازید که راندمان کار و خلاقیت در کار را افزایش می دهد. این پویایی هم چنین می تواند به تحرک بیشتر شما و سلامتی شما کمک کند.

دقت بالاتر

این که مستقیما با نرم افزاری صحبت کنید و آن نرم افزار مستقیما گفته های شما را بنویسد درصد خطای اشتباه نوشتن و یا غلط دیکته ای را تا حد چشم گیری کاهش می دهد. درصد خطای یک تایپیست معمولی بین 8 کلمه در 100 کلمه می باشد که نیاز دارد که دوباره درست شوند.

افزایش تمرکز

با استفاده از سیستم های تبدیل گفتار به نوشتار، قطعا متوجه خواهید شد که تمرکز بیشتری درحین انجام کارتان دارید. این کار کمک می کند تا بر روی مسئله ای که در مورد آن صحبت می کنید متمرکز تر شوید و راحت تر آن چه در ذهنتان می گذرد را به نوشتار تبدیل کنید

نزدیکی بیان و نوشته

تا به حال برای شما پیش آمده که درحال نوشتن حس کنید نوشته تان معقول نیست؟ یا اینکه سبک نوشته به درستی رعایت شده و یا بیش از حد خشک نوشته شده ؟ در هنگام بیان آن چه می خواهدی بنوسید می توانید راحت تر آن چه که در ذهنتان می گذرد را بیان کنید و با تبدیل به نوشتار به صورت همزمان می توانید چیزی که در فکرتان می گذرد را سریعا بنویسید.

کاهش مشکلات بدنی

همه می دانیم با نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر برای تایپ کردن، هم بیماری هایی مانند کمر درد به سراغمان می آید و هم خیره شدن طولانی مدت به مانیتور باعث خشکی چشم و دردسر های دیگری می شود که سلامتی ما را به خطر خواهد انداخت. با استفاده از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار دیگر لازم نیست تا زمان زیادی را پشت کامپیوتر صرف کنید و مثل مجسمه بنشینید، بلکه کافی است حرف بزنید تا نرم افزار آن را برای شما بنویسد.

در طی چند سال گذشته به لطف پیشرفت هایی که در زمینه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به وجود آمده است، دقت فناوری های تبدیل گفتار به متن چند برابر شده است. شما می توانید با خیال راحت از آن ها برای کارهایتان استفاده کنید.

speech-to-text-windows-670x335.jpg

لازم به ذکر است که شرکت عامر اندیش هوشمند نیز یکی از اولین شرکت های داخلی است که اقدام به تولید و بومی سازی موتوری برای تبدیل گفتار به نوشتار برای زبان فارسی نموده است و این نرم افزار از دیتا ست بسیار قوی و جامعی برخوردار می باشد. این نرم افزار که فارس آوا نام دارد قادر است با درصد خطای بسیار کمی آنچه می شنود را به متن تبدیل کرده و نیازهای شما را برطرف کند.

 

اگر شما هم به موتور تبدیل گفتار به نوشتار قوی نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/0c60A

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.