معرفی یک نرم افزار کاربردی برای تبدیل تصویر به متن یا OCR

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده که نیاز باشد تا تبدیل تصویر به متن داشته باشید؟ برای همه‌ی ما بارها پیش آمده که باید مطالب موجود در یک فایل pdf، ‌صفحاتی از یک کتاب و یا یک تصویر دارای متن را تایپ کنیم و برای انجام این کار ساعت‌ها زمان از دست دادیم و یا مقدار زیادی هزینه پرداخت کردیم تا فرد دیگری این مطالب را برای ما تایپ کند. اما حالا با وجود پیشرفت تکنولوژی دیگر چنین کاری معقول به نظر نمی‌رسد.

فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی، در سال‌های اخیر، پیشرفت بسیاری داشتند که باعث شده تا زندگی انسان‌ها و فرآیند انجام دادن کارها بسیار آسان‌تر شود. فناوری تبدیل تصویر به متن یا همان OCR یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است که در بسیاری از کارها و فرآیندهای موجود در کسب‌وکارها به کار می‌آيد.

فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR می‌تواند دست نوشته‌ها و یا فایل‌های متنی مانند تصاویر اسناد اسکن شده و یا فایل‌های pdf و… را شناسایی کند و متن موجود در این فایل‌ها را به یک فایل متنی قابل ویرایش تبدیل کند. دقیقا همان کاری ما برای تبدیل محتوا متنی غیر قابل ویرایش به یک فایل متنی قابل ویرایش انجام می‌دادیم را فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR در چند ثانیه انجام می‌دهد. برای استفاده از فناوری تبدیل تصویر به متن نیز باید به سراغ نرم‌افزارهای OCR رفت.

تبدیل تصویر به متن

مسئله‌ای که در این مرحله وجود دارد آن است که پیدا کردن یک نرم‌افزار کاربردی برای تبدیل تصویر به متن به خصوص در زمان‌های اضطراری کار سختی است. زیرا معمولا نرم‌افزارهای قابل قبول هزینه زیادی دارند و نرم افزارهای رایگان نیز کیفیت مناسبی ندارند. همین امر نیاز به یک راهنما برای انتخاب یک نرم افزار کاربردی را بالا می‌برد. در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای کامل در مورد فناوری تبدیل تصویر به متن و خرید یک نرم افزار تبدیل تصویر به متن یا OCR  با کیفیت به شما ارائه دهیم و یک نرم‌افزار کاربردی و مناسب را به شما معرفی کنیم.

OCR  یا تبدیل تصویر به متن چیست؟

واژه OCR مخفف عبارت Optical Character Recognition است که معادل آن در زبان فارسی “نویسه‌خوان نوری” نام گرفته است. همان طور که در ابتدای مقاله نیز به این مسئله اشاره شد،‌ این فناوری به شما امکان آن را می دهد که انواع مختلف اسناد، فایل‌های PDF یا تصاویر گرفته شده را به فایل متنی قابل ویرایش و جست‌وجو تبدیل نمایید. تصور کنید که شما یک فایل عکس از محتوای یک مقاله دارید و می‌خواهید آن را به تبدیل کنید. برای انجام این کار یا باید محتوای آن را خودتان تایپ نمایید و یا اینکه از فناوری OCR استفاده نمایید.

فرآیند اساسی فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR شامل بررسی متن موجود در یک سند و ترجمه آن به کاراکترها و کد است که می‌توان از آن‌ها برای پردازش داده‌ها استفاده کرد. تبدیل تصویر به متن یا همان OCR گاهی اوقات به عنوان فناوری تشخیص متن نیز شناخته می‌شود.

از OCR در ابتدا برای شناسایی ارقام و حروف در اسناد چاپی استفاده می‌شد و کم کم استفاده از آن به عنوان نرم‌افزاری که اسناد چاپی را به فایل با قابلیت ویرایش تبدیل می‌کرد رواج یافت. امروزه از OCR به طور کلی برای تبدیل هر نوع عکس و یا تصویری که دارای حروف و شماره می‌باشد به فایل متنی قابل ویرایش استفاده می‌شود. حتی می‌توان از OCR در دوربین‌های سرعت سنج جاده‌ای برای اندازه‌گیری سرعت خودروها نیز استفاده کرد.

سیستم‌های تبدیل تصویر به متن یا OCR ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار هستند که همه‌ی آن‌ها در کنار یکدیگر فرآیند تبدیل اسناد فیزیکی یا دیجیتالی غیر قابل ویرایش را به متن قابل خواندن و ویرایش انجام می‌دهند. از سخت افزارهایی مانند اسکنر نوری یا صفحه مدار ویژه برای کپی یا خواندن متن استفاده می‌شود، در حالی که نرم افزار معمولاً بخش پردازش پیشرفته را انجام می‌دهد. نرم افزار تبدیل تصویر به متن همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی برای پیاده سازی روش‌های پیشرفته تر شناسایی هوشمند کاراکترها (ICR) مانند شناسایی زبان یا سبک‌های نوشتاری استفاده کند.

یکی از پر استفاده‌ترین کاربردهای تبدیل تصویر به متن یا OCR برای تبدیل اسناد حقوقی یا تاریخی در قالب PDF یا کپی استفاده می‌شود. پس از بارگزاری اسناد یا فایل‌ها در این نسخه نرم افزاری، کاربران می‌توانند متن اسناد را ویرایش، قالب بندی و یا حتی در آن‌ها جستجو کنند.

چه فناوری در پشت تبدیل تصویر به متن یا OCR نهفته است؟

فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR (نویسه خوان نوری)، فناوری است که به شما امکان می‌دهد تا انواع مختلفی از اسناد مانند اسناد کاغذی اسکن شده، فایل‌های PDF یا تصاویر گرفته شده توسط دوربین دیجیتال را به داده‌های قابل ویرایش و جستجو تبدیل کنید.

تبدیل تصویر به متن

تصور کنید یک سند کاغذی دارید، به عنوان مثال مقاله مجله یا بروشور و یا قرارداد PDF که شریک کاری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال کرده است، و نیاز دارید تا در آن تغییراتی انجام دهید و آن را ویرایش کنید. بدیهی است که تنها یک اسکنر برای برای ایجاد تغییرات مورد نیاز در این اطلاعات و ویرایش و تبدیل آن به فرمت مثلاً Microsoft Word کافی نیست. کاری که یک اسکنر می‌تواند انجام دهد تنها ایجاد یک تصویر یا عکس فوری از سندی است که برای شما فرستاده شده و آن هم چیزی بیش از مجموعه‌ای از نقاط سیاه و سفید یا رنگی نیست که آن هم به عنوان تصویر شطرنجی شناخته می‌شود. برای استخراج و استفاده مجدد از داده‌های این اسناد اسکن شده، یا تصاویر دوربین و یا فایل‌های PDF تصویری، به یک نرم افزار تبدیل تصویر به متن یا OCR نیاز دارید که حروف را در تصویر جدا کند، آن‌ها را به صورت کلمات قابل خواندن در آورد و سپس کلمات را به جمله تبدیل کند و به این ترتیب شما می‌توانید به محتوای اسناد اصلی دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید.

نحوه شناسایی تبدیل تصویر به متن یا OCR چگونه است؟

اولین مرحله از تبدیل تصویر به متن یا OCR استفاده از اسکنر برای پردازش فرم فیزیکی یک سند است. پس از اسکن شدن همه صفحات، نرم افزار تبدیل تصویر به متن یا OCR سند را به نسخه دو رنگ یا سیاه و سفید تبدیل می‌کند. تصویر اسکن شده یا به اصطلاح بیت مپ برای نواحی روشن و تاریک مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و جایی از تصویر که مناطق تاریک وجود دارند به عنوان کاراکترهای موجود در تصویر شناسایی می‌شوند و مناطق روشن نیز به عنوان پس زمینه شناسایی می‌شوند.

سپس این مناطق تاریک بار دیگر برای یافتن حروف الفبا یا ارقام عددی بیشتر پردازش می‌شوند. برنامه‌های تبدیل تصویر به متن یا OCR می‌توانند از لحاظ تکنیکی متفاوت باشند، اما معمولاً شامل هدف قرار دادن یک کاراکتر کلمه یا متن است. سپس کاراکترها با استفاده از یکی از دو الگوریتم زیر شناسایی می‌شوند:

  1. شناسایی الگو (یا همان Pattern recognition): در این روش نرم‌افزارهای OCR با نمونه هایی از متن که دارای قلم و یا قالب‌های مختلف هستند آموزش داده می‌شوند و سپس از آن‌ها برای مقایسه و شناسایی کاراکترها در اسناد اسکن شده استفاده می‌شود.
  2. شناسایی ویژگی ها (یا همان Feature detection): در این روش برنامه‌های تبدیل تصویر به متن یا OCR قوانینی در مورد ویژگی‌های یک حرف یا اعداد خاص آموزش داده می‌شود که به کمک آن‌ها شناسایی کاراکترها در اسناد اسکن شده صورت می‌گیرد. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل تعداد خطوط زاویه دار، خطوط متقاطع یا منحنی‌های یک کاراکتر برای مقایسه باشند. به عنوان مثال ، حرف بزرگ “A” ممکن است به عنوان دو خط مورب ذخیره شود که از وسط با یک خط افقی روبرو می‌شوند.

تبدیل تصویر به متن

در نهایت زمانی که یک کاراکتر شناسایی می‌شود، به یک کد ASCII تبدیل می‌شود که می‌تواند توسط سیستم‌های رایانه‌ای برای مدیریت بیشتر دستکاری شود. کاربران باید قبل از ذخیره اسناد برای استفاده‌های بعدی، اشتباهات اساسی را اصلاح کنند و مطمئن شوند که طرح‌های پیچیده به درستی کنترل شده باشند.

کاربردهای تبدیل تصویر به متن یا OCR

از برنامه‌های تبدیل تصویر به متن یا OCR می‌توان برای انواع کاربردها استفاده شود، از جمله:

  • اسکن اسناد چاپ شده در نسخه‌هایی که با پردازشگرهای کلمه قابل ویرایش هستند، مانند Microsoft Word یا Google Docs
  • فهرست بندی موارد چاپی برای موتورهای جستجو
  • ورود، استخراج و پردازش خودکار داده‌ها
  • رمزگشایی اسناد به متن قابل خواندن با صدای بلند برای افراد کم بینا یا نابینا
  • بایگانی اطلاعات تاریخی، مانند روزنامه‌ها ، مجلات یا دفترچه تلفن، در قالب‌های قابل جستجو
  • واریز الکترونیکی چک بدون نیاز به عابر بانک
  • قرار دادن اسناد حقوقی مهم و امضا شده در یک پایگاه داده الکترونیکی
  • شناخت متن با دوربین یا نرم افزار، مانند پلاک
  • مرتب سازی نامه‌ها برای پست
  • ترجمه کلمات درون یک تصویر به یک زبان مشخص

مزایای کلی استفاده از تبدیل تصویر به متن یا OCR

مزایای اصلی فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR صرفه جویی در وقت، کاهش خطاها و به حداقل رساندن تلاش است. این نرم افزار همچنین امکاناتی را فراهم می‌کند که با کپی‌های فیزیکی دیگر چنین قابلیت‌هایی را ندارند. در حالی که گرفتن عکس از اسناد به ما امکان بایگانی دیجیتالی آن‌ها را می‌دهد، فناوری تبدیل تصویر به متن یا OCR نیز قابلیت اضافه‌ای برای امکان ویرایش و جستجو در آن اسناد را برای ما فراهم می‌کند.

مزایای تبدیل تصویر به متن در کسب و کارها چیست؟

فناوری تبدیل تصویر به متن دارای مزایای زیر است:

دسترسی ساده

اولین مزیتی که استفاده از OCR در اپلیکیشن‌ها دارد دسترسی ساده می‌باشد. کمپانی‌هایی که از این فناوری در اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند از این طریق دسترسی آسان به داده‌ها برای کاربران را ایجاد می‌کنند. زیرا با استفاده از فناوری OCR داده‌ها و اطلاعات موجود در اپلیکیشن قابلیت جست و جو خواهند داشت.

صرفه جویی در زمان

بر خلاف روش‌های سنتی استفاده از OCR در اپلیکیشن‌ها سبب می‌شود تا در زمان کاربران صرفه جویی بسیاری شود. به همین دلیل استفاده از این فناوری تا حد زیادی تجربه کاربری را افزایش می‌دهد.

بهبود ارائه خدمات به مشتریان

استفاده از OCR تا حد زیادی باعث بهبود روند ارائه خدمات به مشتریان می‌شود. زیرا مسئول پشتیبانی از مشتریان در کسب و کارها به کمک این فناوری می‌توانند به مشکلاتی که برای کاربران پیش آمده واقف شوند.

قابلیت استفاده و تبادل اطلاعات

با کمک فناوری OCR می‌توان اسناد و اطلاعات را به راحتی ویرایش نمود. به این ترتیب به کمک این فناوری می‌توان هر فایل دیگری را به نسخه قابل ویرایش تبدیل نمود.

افزایش کاربرد

با توجه به پتانسیل‌های فناوری OCR استفاده از آن در اپلیکیشن کسب و کارها باعث می‌شود تا کاربرد بیشتری داشته باشند و ویژگی‌های منحصر بفردی به آن‌ها اضافه شود.

ویژگی‌های یک نرم‌افزار کاربردی برای تبدیل تصویر به متن چیست؟

برای اینکه بتوانید یک نرم افزار تبدیل تصویر به متن کاربردی را انتخاب کنید، اول بهتر است در نسخه رایگان و تستی آن ویژگی‌های زیر را مورد آزمایش قرار بدهید تا قبل از خرید از کیفیتش اطمینان حاصل کرده باشید:

 

سرعت در تبدیل تصویر به متن

کاملا واضح است که شما برای افزایش سرعت در تایپ متونی که در یک تصویر وجود دارد به سراغ نرم‌افزارهای تبدیل تصویر به متن می‌روید. به همین دلیل اولین ویژگی آن نرم افزار باید سرعت در تبدیل تصویر به متن باشد. بهتر است زمانی که با نسخه رایگان نرم‌افزاری کار می‌کنید به سرعت تبدیل هر فایل با در نظر گرفتن کیفیت آن‌ها توجه کنید. بدین ترتیب می‌توانید از اینکه نرم‌افزار سرعت مورد نیاز را دارا باشد اطمینان حاصل نمایید.

دقت و صحت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم که باید در نرم‌افزار انتخابی از آن اطمینان حاصل کنید، دقت و صحت در تبدیل تصاویر به متن است. چون در غیر این صورت شما باید زمان زیادی برای اصلاح کردن محتوایی که در تشخیص آن‌ها اشتباه شده است صرف کنید و این مسئله دوباره باعث ایجاد کندی در روند کارتان می‌شود. لذا توجه کنید که در نسخه آزمایشی حتما این مسئله را مورد نظر قرار بدهید. ضمنا به میزان کیفیت فایلی که نرم‌افزار می‌دهید و میزان دقت و صحت خروجی بیشتر توجه کنید.

قابلیت تشخیص و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف

یک نرم‌افزار کاربردی باید قابلیت تشخیص بسیار بالایی داشته باشید. این امر هم در میزان صحت و دقت نرم افزار تاثیر گذار است و هم در تشخیص فایل‌های دارای فرمت‌های مختلف، فونت‌های مختلف و حتی زبان‌های مختلف. علاوه بر آن توجه کنید که نرم‌افزار انتخابی از فرمت فایل‌های مختلف و بیشتری پشتیبانی کند.

سهولت در استفاده

نکته مهم دیگری که افراد کمتر به آن توجه می‌کنند سهولت استفاده از نرم‌افزار است. در زمان استفاده از نسخه  رایگان و تستی نرم افزار به سهولت استفاده از آن و داشتن رابط کاربری ساده توجه نمایید. زیرا همین مسئله باعث افزایش چشمگیری در سرعت شما خواهد شد و بدون هیچ گونه پیچیدگی خواهید توانست تا کارتان را انجام دهید.

قابلیت ها و توانایی های نرم افزار تبدیل عکس به متن به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از مجموعه ای کامل از آنالایزرهای هوشمند
  • قابلیت ترکیب آنالایزرهای دلخواه
  • مبتنی بر جدیدترین تکنیک های یادگیری عمیق
  • ارائه سرویس ها و آنالایزرها در قالب یک فریم ورک نرم افزاری پیشرفته
  • قابلیت تحلیل نتایج آنالایزرها بصورت جداگانه و ترکیبی
  • قابلیت پردازش فایل های ویدیویی حجیم
  • قابلیت پردازش آنلاین و آفلاین
  • پردازش آنلاین ویدیوهای چندین دوربین مختلف به صورت همزمان
  • امکان مدیریت و گزارش گیری کامل از همه پردازش ها
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • قابلیت بهینه سازی الگوریتم های یادگیری ماشین مبتنی بر شرایط بومی کشور
  • دقت و سرعت بالا
  • قابل شخصی سازی براساس نیاز سازمان ها
  • نصب و راه اندازی درون سازمانی
  • قابلیت افزودن آنالایزرهای جدید برای طیف وسیعی از نیازها و درخواست ها
  • ایجاد قابلیت استفاده از محصول تحت پلت فرم های مختلف

ویژگی‌های ماژول تبدیل تصویر به متن (OCR یا همان نویسه‌خوان نوری) عبارت است از:

  • تبدیل تصویر نوشتار فارسی به فایل متنی فارسی(عملیات OCR)
  • سرعت تبدیل، با توجه به کیفیت و رزولوشن عکس و همچنین میزان نویز و چرخش تصویر، بین 10 تا 20 عکس(فریم) در ثانیه و دقت آن بین 90 الی 97 درصد می باشد.
  • پشتیبانی از فونت‌های معروف و متداول کتابها و مجلات فارسی (بیش از 10 فونت مختلف)
  • تشخیص و OCR متن در تصاویر دارای لایوت مثل مجلات (صرفا متن‌ها بدون ساختار استخراج می‌شوند)
  • عملیات پیش پردازش بر روی تصویر ورودی شامل:
    • از بین بردن انواع نویز موجود در تصویر
    • اصلاح مشکلات تصاویر اسکن شده شامل اصلاح چرخش صفحه و اصلاح حاشیه های سیاه تصاویر
    • بهبود کنتراست و خوانایی تصویر
    • اصلاح کیفیت تصاویر دارای تیرگی
    • افزایش و بهبود کیفیت تصاویر با رزولوشن کم
    • اصلاح هیستوگرام تصویر به بهترین حالت هیستوگرام جهت افزایش خوانایی تصویر
  • قابلیت اجرا بر روی تصاویر کتاب ، روزنامه ،انواع کاغذ در سایزهای مختلف ، تصاویر تلگرام ، اینستاگرام و …
  • پشتیبانی بسیار بالا از انواع فونت های معروف و مورد استفاده در زبان فارسی
  • قابلیت تشخیص متن های پراکنده در تصویر که ساختار منظم و سطری ندارند ، مناسب جهت تصاویر تلگرام و اینستاگرام و شبکه های مجازی
  • قابلیت تشخیص بخش های شامل متن در تصاویری که شامل متن و تصویر به صورت همزمان و مشترک هستند
  • استفاده از جدیدترین مدل های مبتنی بر یادگیری عمیق
  • قابلیت تشخیص زبان انگلیسی و فارسی به صورت همزمان
  • قابلیت تشخیص و تبدیل تصاویر شامل متن های چند ستونه و بخش بندی شده
  • قابل استفاده جهت تبدیل آرشیو مدارک تصویری و کتب و مقالات به متن
  • قابل استفاده جهت پایش فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و امکان OCR تصاویر متنوع موجود در این حوزه
  • دارای قابلیت پردازش Multi-Thread و استفاده بسیار بهینه از کورهای موجود پردازنده
  • هر لایسنس شامل استفاده از ۴ هسته پردازنده به طور کامل توسط انجین OCR می باشد.
  • ارائه در قالب سرویس مبتنی بر Rest API جهت Integrate شدن در اپلیکیشن اختصاصی خود مشتری
  • ارائه داکیومنتیشن کامل API ارايه شده در قالب OpenAPI
  • استفاده آسان و راحت از تمامی امکانات بیان شده در قالب یک Rest-API کامل و استاندارد

 

4.3/5 - (10 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/BWPWX

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

هوش‌مصنوعی در نقشه‌برداری از درختان
اخبار هوش مصنوعی

استفاده از هوش‌مصنوعی در نقشه برداری از درختان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

هوش‌مصنوعی در نقشه‌برداری از درختان، ماهواره‌ها را قادر به نقشه‌برداری دقیق هر درخت می‌سازد دانشمندان 1.8 میلیارد درخت جداگانه را در میلیون‌ها کیلومتر از مناطق

هوش مصنوعی

معرفی انواع هوش مصنوعی

عصر هوش مصنوعی پیش روی ما است و از بسیاری جهات ، ما را مجذوب خود کرده است. ما در اطلاعات ، مقالات و نظریه

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.