هوش مصنوعی سرعت تولید آلیاژهای جدید با آنتروپی بالا را افزایش می­‌دهد

تولید مواد جدید نیاز به زمان، هزینه و تلاش زیادی دارد. اخیراً یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت پوهانگ با استفاده از هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای با آنتروپی زیاد (HEAs)، که به عنوان “آلیاژ آلیاژها” شناخته می‌شوند، یک گام به سمت ساخت مواد جدید برداشته است.

یک تیم تحقیقاتی مشترک به سرپرستی پروفسور سونگچول لی، دانشجوی دکترا سو یانگ لی، پروفسور هیونگیو جین و دانشجوی دکترا سئوکیونگ بیون از دپارتمان مهندسی مکانیک و پروفسور Hyoung Seop Kim از دپارتمان مهندسی مواد و مهندسی، تکنیکی را برای پیش‌بینی فاز HEAs با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده‌اند. یافته‌های این تحقیق در آخرین شماره نشریه مواد و طراحی که یک نشریه بین‌المللی در زمینه علوم مواد است منتشر شد.

مواد فلزی به طور متعارف با مخلوط کردن عنصر اصلی که دارای خاصیت مورد نظر است، با دو یا سه عنصر کمکی ساخته می‌شوند. در مقابل، HEAها از ترکیب پنج یا چند عنصر با نسبت‌های برابر یا مشابه و بدون حضور عنصر اصلی ساخته می‌شوند. از لحاظ نظری انواع آلیاژهایی که می­‌توانند به این شکل ساخته شوند نامحدود هستند و دارای خواص مکانیکی، حرارتی، فیزیکی و شیمیایی استثنایی هستند. آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی یا دمای بسیار پایین و آلیاژهای با مقاومت بالا، قبلاً کشف شده­‌اند.

با این حال تاکنون طراحی مواد آلیاژی جدید با آنتروپی بالا به صورت آزمون و خطا بوده است. بنابراین این فرایند همیشه نیازمند زمان و بودجه بسیار زیادی بود. همچنین تعیین فاز و خواص مکانیکی و حرارتی آلیاژ با آنتروپی بالایی که در حال تولید است نیز دشوار بود.

به این منظور، تیم تحقیقاتی مشترک بر روی توسعه مدل‌های پیش‌بینی HEAs با مدل‌­های پیش­‌بینی فاز پیشرفته و قابلیت توجیه با استفاده از یادگیری عمیق متمرکز شدند. آن‌ها از یادگیری عمیق در سه بخش استفاده کردند: بهینه‌­سازی مدل، تولید داده و تجزیه و تحلیل پارامترها. به طور خاص، تمرکز بر ساخت یک مدل افزایش داده بر اساس شبکه مولد خصمانه مشروط بود. این امر به مدل‌­های هوش مصنوعی اجازه می­‌دهد نمونه‌­­هایی از HEAs را که هنوز کشف نشده­‌اند منعکس کنند و در نتیجه دقت پیش‌­بینی فاز را در مقایسه با روش­‌های مرسوم بهبود ­بخشد.

علاوه بر این، تیم تحقیق یک مدل پیش‌بینی فاز مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه قابلیت توجیه به مدل‌های یادگیری عمیق ایجاد کرد که مانند یک جعبه سیاه عمل می‌کند. این مدل در عین حال راهنمایی‌­هایی در مورد پارامترهای کلیدی طراحی برای ایجاد HEA با مراحل خاص را ارائه می‌­دهد.

پروفسور سونگچول لی اظهار داشت: “این تحقیق نتیجه بهبود کامل محدودیت‌های تحقیق موجود با استفاده از هوش مصنوعی درزمینه ساخت HEAs است که اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده­‌است. همکاری چند رشته­‌ای تیم تحقیقاتی مشترک، نتایجی را به دست آورده‌­است که می­‌تواند ساخت مواد جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را تسریع کند.”

پروفسور هیونگیو جین همچنین افزود: “انتظار می‌­رود نتایج مطالعه زمان و هزینه مورد نیاز برای فرآیند توسعه مواد جدید را کاهش دهد و به طور فعال برای تولید آلیاژهای جدید با آنتروپی بالا در آینده استفاده شود.”

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/iJGAR

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.