هوش مصنوعی و بانکداری ، چرا بانک‌ها نیاز دارند تا هوشمند شوند؟

عصر دیجیتال باعث ایجاد تغییرات بسیاری در حوزه‌ها و صنایع مختلف شده است و نحوه عملکرد مشاغل را دچار دگرگونی کرده است. فعالات حوزه‌های مختلف به دنبال ارزیابی گزینه‌های جدید و یافتن راه‌هایی جدید برای ایجاد ارزش در این دنیای فناوری محور شده‌اند. همان طور که از نام مقاله پیداست ما قصد داریم تا به ارتباط فناوری هوش مصنوعی و بانکداری بپردازیم. زیرا هم هوش مصنوعی حوزه جدید و نو است و هم بانکداری می‌تواند به کمک آن تغییرات اساسی را تجربه کند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین این تغییرات در مشتری مداری و تمرکز بر بخش مشتریان خواهد بود.
مشتریان امروزی به دلیل استفاده از تکنولوژی و فناوری در زندگی روزمره خود انتظار دارند که شاهد این فناوری‌ها در کسب و کارهایی باشند که با آن‌ها سر و کار دارند. برای برآوردن این انتظارات، بانک‌ها در سراسر جهان چشم‌انداز صنعت خود را به خرده فروشی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور گسترش دادند و خدماتی همانند بانکداری موبایلی، بانکداری الکترونیکی و ارائه خدمات بانکداری در دنیای اینترنت و با سرعت بالا ارائه دادند.
با اینکه این پیشرفت‌ها باعث شدند تا مشتریان در هر زمان و مکانی به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند و با سرعت بالا نیازهایشان را رفع کنند، این خدمات هزینه‌هایی برای بانک‌ها نیز داشت. همگام شدن بانکداری با حوزه‌هایی همانند فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور، باعث انتقال اطلاعات مهم بیشتر از طریق شبکه و آسیب پذیری بانک‌ها در برابر حملات سایبری و کلاهبرداری‌های اینرنتی شد. این مشکلات نه تنها سودآوری بانک‌ها را کاهش می‌داد بلکه بر ارتباط و اعتماد مشتریان و بانک‌ها تاثیر سوء داشت.
افزایش این تهدیدات امنیتی در دنیای آنلاین بر معاملات بانکی مسئله مقررات گذاری را برای دولت‌ها سخت‌تر کرده است. مقررات و آیین نامه‌های دولتی برای نظارت بر معاملات مالی آنلاین مفید هستند اما توانایی بانک‌ها را در ایجاد تحولات دیجیتالی محدود کرده است. بانک‌ها قادر به سرمایه‌گذاری در فناوری نیستند زیرا آن‌ها باید نسبت به قوانین و آیین نامه‌های دولتی و بعضا بین‌المللی پایبند باشند و آن‌ها را حفظ کنند.

هوش مصنوعی چیست؟

همین مسائل باعث شد تا بانک‌ها به سراغ رقابتی زیرکانه در حوزه فناوری‌های مالی (Fintech) بروند که نیازی به حفظ نسبت کفایت سرمایه ندارند و از بسیاری از قوانین و آیین نامه‌ها رهایی خواهند یافت. بر اساس گزارش بانک خرده فروشی جهانی در سال2016 حدود نیمی از مشتریان بانک‌ها در سراسر جهان تمایل خود را برای استفاده از این خدمات ابراز نموده‌اند.

هوش مصنوعی و بانکداری، ایجاد بانکداری هوشمند

به کمک فناوری‌های شناختی و هوش مصنوعی می‌توان به بانک‌ها مزیت دیجیتالی شدن بخشید و به بانک‌ها کمک کرد تا در رقابت در دنیای فینتکی از سایر رقبا جا نمانند. در طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است حدود 32 درصد از ارائه دهندگان خدمات مالی از فناوری‌های هوش مصنوعی مانند Predictive Analytics و یا تشخیص صدا (Voice Recognition) برخوردار هستند.
شاید قبلا هم این عبارت را شنیده باشید که هوش مصنوعی آینده بانکداری است. زیرا این فناوری قادر است توانایی تجزیه تحلیل داده‌های پیشرفته برای مقابله با کلاهبرداری‌ها و تایید هویت مشتریان هنگام انجام معاملات است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر هستند تا فعالیت‌های ضد پولشویی را در چند ثانیه انجام دهند که این روند به صورت سنتی چندین ساعت و یا روز طول می‌کشید.
هوش مصنوعی همچنین به بانک‌ها کمک می‌کند تا حجم عظیمی از داده‌ها را به سرعت ضبط و مدیریت کنند و از آن‌ها بینش ارزشمندی بدست بیاورند. ویژگی‌هایی همانند چت بات‌های هوش مصنوعی، مشاوران پرداخت دیجیتالی و مکانیسم‌های شناسایی تقلب بیومتریک باعث افزایش کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. در نهایت همه‌ی این افزایش کیفیت در خدمات رسانی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش سود و درآمد بانک‌ها خواهد شد.

هوش مصنوعی چگونه باعث تحول صنعت بانکداری خواهد شد؟

هوش مصنوعی از طریق راه‌های زیر به تحول صنعت بانکداری و افزایش کیفیت خدمات رسانی آن‌ها به مشتریان کمک خواهد کرد:

بهبود تجربه مشتریان

بر اساس تعاملات گذشته، هوش مصنوعی درک بهتری از مشتری و رفتار آن‌ها بدست خواهد آورد. این مسئله به بانک‌ها این امکان را می‌دهد خدمات و تعاملات بانکی را برای هر فرد شخصی سازی نماید و بتواند رابطه‌ای معنی دار و مستحکم با مشتری ایجاد کند. به گونه‌ای که مشتری حس کند ارزشمند و مهم است.

پیش‌بینی اتفاقات و ترندهای آینده

هوش مصنوعی با قدرت خود با تجزیه و تحلیل رفتارهای گذشته به بانک‌ها کمک می‌کند تا اتفاقات و روندهای آینده را پیش‌بینی کنند. این امر به بانک‌ها در شناسایی کلاهبرداری و تقلب‌ها، کشف الگوی مبارزه با پولشویی و ایجاد پیشنهاداتی مناسب سازی شده به مشتریان کمک می‌کند.

اتوماسیون فرآیند شناسایی

این ویژگی امکان اتوماسیون سازی انواع خدمات بانکی که به دلیل پر محتوایی و هزینه زیاد مستعد خطا هستند را اجرایی می‌کند و می‌تواند مطالبات را مدیریت کند. اتوماسیون فرآیند شناختی مجموعه ای از وظایف را که مکررا انجام می‌شوند را به راحتی انجام می‌دهد و به کمک یادگیری ماشین، هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیندها را یادگرفته و به خوبی و بدون اشتباه مدیریت کند.

Mixed-Reality-and-Artificial-Intelligence

رابط‌های تعاملی واقع گرایانه

رابط‌های تعاملی واقع گرایانه مانند چت بات‌ها قادرند تا محتوای موجود در مکالمات را به خوبی درک کنند و به مناسب‌ترین روش به آن‌ها پاسخ دهند. این مسئله بانک‌ها را قادر می‌سازد تا نه تنها در زمان صرفه جویی کنند بلکه کارآیی خود را بهبود ببخشند.

اتخاذ تصمیمات موثر

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌ها موجود و بررسی فاکتورهای زیادی راه حل‌های بهینه‌ای را پیشنهاد دهند و در زمان کوتاهی کمک می‌کنند تا مشکلات به راحتی حل شوند. بانکداران می‌توانند به خوبی از این سیستم‌های هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک و مواجهه با بحران‌ها استفاده کنند.

آینده هوش مصنوعی و بانکداری

هوش مصنوعی و بانکداری نه تنها از طریق اتوماسیون شدن به یکدیگر مربوط می‌شوند بلکه استفاده از هوش مصنوعی به افزایش امنیت و کاهش کلاهبرداری و حملات سایبری و… کمک خواهد کرد. هوش مصنوعی به زودی به یکی از فرآیندهای بانکی تبدیل خواهد شد و باعث ایجاد تکامل و نوآوری خواهد شد. هوش مصنوعی به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا از نیروی انسانی و کامپیوترها در تعامل با یکدیگر و به صورت بهینه استفاده کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها راندمان و بازدهی را بالا ببرند. همه‌ی این مسائل نشان می‌دهد که آینده‌ای روشن و چشم‌اندازی وسیع در انتظار صنعت بانکداری نشسته است تا به کمک هوش مصنوعی به آن دست یابد و تحقق ببخشد.

برای مطالعه و آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی و محصولات هوشمند می‌توانید به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/UmFai

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

بهترین دانشگاه های هوش مصنوعی ایران
مقالات

معرفی بهترین دانشگاه هوش مصنوعی ایران

هوش مصنوعی یکی از رشته‌های پر متقاضی در بین گرایش‌های موجود در سطح تحصیلات تکمیلی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم بهترین دانشگاه هوش مصنوعی

راه‌حل‌های پردازش گفتار
اخبار هوش مصنوعی

راه‌حل‌های پردازش گفتار (SPS) فیلیپس: جریان کاری نسل بعد، استفاده از تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی

راه‌حل‌های پردازش گفتار شرکت فیلیپس و همکاری آن با شرکت Nuance Communication نسخه جدید جریان کاری فیلیپس برای مشاغل سازمانی، (SpeechExec Enterprise-SEE7.0)، اکنون در بازارهای

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.