آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان‌ها در مشاغل خواهد شد؟

آیا فکر می‌کنید روزی ربات‌ها جایگزین شما می‌شوند؟ منبع درآمد شما را می‌گیرند؟ آیا این مسئله شما را می‌ترساند؟

اگر هوش مصنوعی (AI) از ما کارآمدتر و باهوش‌تر شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در حالی که برخی معتقدند که هوش مصنوعی به کارآمدتر شدن انسان کمک می‌کند، برخی دیگر بر این باورند که ارتقای هوش مصنوعی و جایگزین شدن آن به جای انسان در مشاغل، بحران فجیعی را در پی خواهد داشت. در زیر به مشاغلی که ممکن است هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را به دست گیرد و شغل‌هایی که هوش مصنوعی هیچگاه نمی‌تواند در آن‌ها جایگزین انسان شود، پرداخته‌ایم.

ده شغلی که هوش مصنوعی در آن‌ها جایگزین انسان می‌شود

در این بخش می‌خواهیم به ده شغلی بپردازیم که امکان دارد در آینده نزدیک هوش مصنوعی آن‌ها را به جای انسان انجام دهد.

مسئول پذیرش

یک سیستم صفحه لمسی مجهز به هوش مصنوعی، به راحتی می‌تواند جایگزین یک مسئول پذیر شود. در حال حاضر، در بسیاری از شرکت‌های مدرن و قدرتمند، از این تکنولوژی استفاده می‌شود. دو بیمارستان در بلژیک، از ربات‌ها به عنوان مسئول پذیرش استفاده می‌کنند. این ربات‌ها گیرنده‌ای به اندازه 4فوت دارند و همین طور سر و بدن دارن و. می‌تواند گفتار انسان را به 20 زبان مختلف تشخیص دهند. صدای مرد، زن و کودک را نیز از یکدیگر تشخیص می‌دهند.

کارگر کارخانه

میلیون‌ها شغل کارگران در کارخانه، اکنون توسط دستگاه‌ها انجام می‌شوند. سال‌ها است که در زمینه ساخت و ساز و به ویژه در اقتصادهای پیشرفته، ربات‌ها جایگزین کارگران کارخانه شده‌اند. مطمئناً، در آینده نه چندان دور، همه شرکت‌ها می‌توانند از ماشین آلات صنعتی هوشمند استفاده کنند.

پیک‌ها

گذشته از صنعت تولید، در صورت رونق اتوماسیون رباتیک در سال‌های آینده، بخش لجستیک و حمل و نقل بیشترین تأثیر را از هوش مصنوعی خواهد پذیرفت. پیک‌ها کم کم با ربات‌هایی که توانایی سفر دارند جایگزین می‌شوند. یک مثال برای این موضوع شرکت Starship Technologies است که به تازگی روبات‌های کوچک خودران خود را راه اندازی کرده است که می‌توانند کالا را از مسیرهای مختلف شهر در فاصله دو مایلی به مشتریان خود تحویل دهند.

راننده تاکسی و اتوبوس

به لطف تسلا، رانندگی نیمه اتوماتیک در حال حاضر وجود دارد و خیلی نخواهد گذشت که وسایل نقلیه کاملاً خودمختار حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها را به دست می‌گیرند. اگرچه در کشورهایی مانند هند، دولت استفاده از ماشین‌های خودران را در جهت حمایت از مشاغل ممنوع کرده است. خلبانان، در حال حاضر از این روند در امان هستند. در حالی که فناوری پرواز و هواپیمای خودران وجود دارد، اما مسافران کمی ریسک استفاده از این هواپیماها را متحمل می‌شوند.

سربازها

در آینده دیگر جان انسان‌ها در میدان نبرد تلف نمی‌شود. به زودی ربات‌هایی ایجاد می‌شوند که برای ما می‌جنگند. در طول جنگ آمریکا علیه تروریسم در عراق، ربات‌های سرباز به شکل هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و برنامه‌ریزی شده از قبل، توسط ارتش آمریكا برای ترور دشمنان استفاده می‌شدند.

جراحان

ظهور ربات‌های جراح اکنون به واقعیت نزدیک است. امروزه ربات‌های جراح می‌توانند از چندین عمل جراحی تعویض زانو گرفته تا تصحیح بینایی و… سربلند بیرون بیایند و اقدامات پزشکی مختلفی را انجام دهند. مدتی است در برخی کشورهای پیشرفته، تشخیص بیماری بر اساس علائم آن‌ها از طریق چت بات انجام می شود.

گارد امنیتی

نگهبانان رباتیکی می‌توانند در آینده جایگزین انسان‌ها شوند تا از مکان‌های تجاری محافظت کنند. به عنوان مثال، می‌توانید یک ربات امنیتی Yelp را انتخاب کنید که قادر است با دوربین باکیفیت خود کل ساختمان را بازرسی کند. این ربات همچنین دارای یک میکروفن و سنسور مادون قرمز است که می‌تواند هرگونه صدای مشکوک یا حرکتی را تشخیص دهد.

فروش

اکنون از هوش مصنوعی برای ایجاد استراتژی محتوا و بروشورهای الکترونیکی در بازاریابی استفاده می‌شود. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تماس‌های فروش را سریعتر از هر مدیر فروشی تجزیه و تحلیل کنند. در حقیقت، براساس یک مطالعه، پیش بینی می‌شود که تا سال 2024، ربات‌ها جای بازاریاب‌های تلفنی را می‌گیرند.

حسابدار

مشاغل مالی ممکن است به زودی توسط هوش مصنوعی جایگزین شوند. ربات‌ها و نرم افزارها سریع‌تر از انسان‌ها می‌توانند محاسبات را انجام دهند. تحقیقات مختلف نشان داده است که روبات‌ها در انجام کارهای حسابداری بهتر از انسان‌ها عمل می‌کنند. ربات‌های حسابدار در حال حاضر در حال توسعه هستند. در استفاده از این ربات‌ها، برخلاف اتومبیل‌های بدون راننده که می‌توانند عواقب مهلکی حتی با بروز خطاهای کوچک ایجاد کنند، خطر بزرگی وجود ندارد زیرا که داده‌ها به راحتی بازیابی می‌شوند.

کشاورزان

در حال حاضر از ربات‌های کشاورز در برداشت محصولات زراعی با سرعت بالا استفاده می‌شود. در کیوتو، ژاپن، نخستین مزرعه کاهو که از در تمام فرآیندهای خود از ربات‌ها استفاده می‌کند، به تازگی افتتاح شد. ربات‌های کشاورز در این مزرعه مسئول کاشت، برداشت و مراقبت از محصولات زراعی هستند.

 

مشاغلی که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان در آن شود

حالا بیایید مشاغلی را که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان در آن‌ها شود بررسی کنیم.

توسعه نرم افزار

ایجاد برنامه‌های کاربردی، نرم افزارها و وب‌سایت‌های نوآورانه و مفید به وسیله هوش مصنوعی سخت و تقریباً غیرممکن است. در این زمینه، برای ایجاد برنامه‌های شگفت انگیز، به مهارت، اشتیاق و خلاقیت یک توسعه دهنده نیاز است.

نویسندگان

ویسندگان هنرمند هستند. آن‌ها باید محتوای اصلی را از ایده‌های دیگران، موقعیت‌ها یا تصورات خودشان ایجاد کنند. بسیاری از نرم افزارهای هوش مصنوعی را دیده‌ایم که می‌توانند با عنوان‌های پیشنهادی، به پیدا کردن سرقت‌های ادبی در محتوا و هم چنین روان بودن و وضوح آن محتوا کمک کند، اما سیستمی وجود ندارد که بتواند استعداد و خلاقیت یک نویسنده خوب را تقلید کند. داستان نویسی عمدتاً به احساسات متکی است، و این مسئله یکی از چیزهایی که یک ربات‌ها فاقد آن است.

مدیریت منابع انسانی

سخت‌ترین مشاغل برای اتوماسیون، کارهایی است که شامل مدیریت و توسعه افراد انسانی می‌شود. کمک به کارمندان و حل تعارضات شغلی همیشه به انسانی با مهارت‌های بین فردی بالا، که می تواند فرد دیگر را به خوبی درک کند، و همین طور قدرت استدلال بالایی نیاز دارد که به نظر نمی‌رسد ربات‌ها بتوانند در آینده نزدیک از پس این مشاغل بربیایند.

طراح گرافیک

نیاز به تصور وخیال و هم چنین خلاقیت در طراحی گرافیک باعث می‌شود این کار برای هوش مصنوعی تقریباً غیرممکن باشد. ربات‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها، از قوه خیال برخوردار باشند و فهالیت‌های هنری انجام دهند.

برنامه ریزی مراسمات

برنامه ریزی رویدادها و مراسمات شغلی است که برای مذاکره با افراد، به خلاقیت و هماهنگی نیاز دارد. برای انجام این کار، افراد به مهارت‌های سازمانی و مدیریت منابع انسانی نیاز دارند، و این مسائل چیزی است که به راحتی نمی‌توانید در یک ربات برنامه ریزی کنید.

وکالت

به طور کلی شغلی که به توانایی استدلال فرد متکی باشد از جایگزینی ربات‌ها در امان است. ساختن رباتی که بتواند مانند انسان استدلال کند، تقریبا غیرممکن است. دادگاه‌ها می‌توانند از ربات‌ها برای پردازش داده‌های زیاد و کمک به نتیجه گیری صحیح استفاده کنند، اما ربات‌ها هرگز نمی‌توانند قاضی یا هیئت منصفه را به همان روشی که یک انسان می‌تواند، متقاعد کنند.

مبلغان مذهبی

دیدن یک روبات که مبلغ مذهبی باشد، جالب خواهد بود. اما احتمالاً در آینده نزدیک همچنین اتفاقی نخواهد افتاد. یک مبلغ مذهبی کسی است که قدرت هدایت و موعظه مخاطبان خود را دارد. او برای الهام بخشیدن به افراد دیگر باید از همدلی، احساسات و ایمان برخوردار باشد.

رقصندگان

رقص هنر است. درست مثل نوشتن، هر مهارتی که نمی‌تواند توسط داده‌ها محاسبه شود، به سختی می‌تواند به هوش مصنوعی سپرده شود. ایجاد ربات رقصنده غیرممکن است زیرا ربات‌ها توانایی درک هنر در جنبه انسانی را ندارند.

مددکاری اجتماعی

برای اینکه یک مددکار اجتماعی باشید باید هوش هیجانی، دلسوزی و آگاهی از انواع مختلف بیماری‌های جسمی و روحی داشته باشید. به احتمال زیاد روبات‌ها هرگز نمی‌توانند غیرقابل پیش بینی بودن یک بیماری را درک کنند یا در هنگام درد با فرد احساس همدردی کنند.

روانپزشکان

روبات‌ها هرگز نمی‌توانند مسائل عمیق در ذهن انسان‌ها را درک کنند، بنابراین ربات روانپزشک عملا فناوری‌ای غیرممکن است.

4.4/5 - (11 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/zWGMq

به اشتراک بگذارید

5 پاسخ

  1. سلام .اگه روبات ها همه مشاغل رو بدست بگیرن به نفع ما آدمها میشود یا به ضرر ما؟
    یعنی به زندگی آدمها لطمه نمیزنه؟

  2. هوش مصنوعی نباید به طور کامل جای انسان ها را در مشاغل مختلف بگیرد.بلکه باید به عنوان یک ابزار کمکی مطرح شود

    1. سلام دقیقا، محصول چت‌بات و اپراتور مرکز تماس هم جایگزین کارشناسان مرکز ارتباط با مشتری نیستند بلکه می‌تواند به سولات پر تکرار مشتری پاسخ دهد یا درخواستی را ثبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.