کاربردهای تبدیل متن به گفتار

تکنولوژی تبدیل متن به گفتار یکی از تکنولوژی‌های کاربردی است که در بسیاری از اپلیکیشن‌ها به عنوان یک رابط کاربری و راهنما از آن استفاده شده است. این تکنولوژی قابلیت اصلی دستیارهای هوشمندی مانند الکسا و سیری و… است. این تکنولوژی به نوعی با زندگی انسان‌ها مانوس شده که برخی از افراد انقدر به استفاده از آن عادت کرده‌اند که متوجه استفاده از هوش مصنوعی در آن نمی‌شوند. برای مثال اکثر ما در هنگام رانندگی از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می‌کنیم و به صدای راهنمای آن عادت کرده‌ایم اما نمی‌دانیم که این صدا در حقیقت حاصل هوش مصنوعی و یکی از کاربردهای تبدیل متن به گفتار است.

قبلا در مورد چیستی و مزایای تکنولوژی تبدیل متن به گفتار صحبت کرده‌ایم، در این مقاله قصد داریم تا کاربردهای متنوع آن را بررسی کنیم و ببینیم که چه انتظاراتی می‌توانیم از آن داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از تبدیل متن به گفتار چیست؟

منظور از تبدیل متن به گفتار در واقع، فناوری‌ای کمکی است که می‌تواند یک متن دیجیتال را برای کاربر بلند خوانی کند. این تکنولوژی به انگلیسی Text to Speech (یا به اختصار TTS) نام دارد. فناوری تبدیل متن به گفتار تنها با یک کلیک می‌تواند یک متن بلند را برای ما به صوتی تبدیل کند که حاوی محتوای آن متن است. تکنولوژی تبدیل متن به گفتار در حقیقت نوعی برنامه تولید گفتار است که برای یک فایل متنی رایانه‌ای و دیجیتال نسخه گفتاری تهیه می‌کند و این فایل متنی می‌تواند یک فایل وورد (word)، یک صفحه وب و… باشد. این تکنولوژی هم چنین می‌تواند خواندن اطلاعات نمایشگر رایانه را برای افرادی که در خواندن به هر دلیلی مشکل دارند امکان پذیر کند. تبدیل نوشتار به گفتار به کمک برنامه‌های تشخیص و شناسایی صدا انجام می‌شود.

فناوری تبدیل متن به گفتار به نوعی رابطی بین کامپیوتر و کاربر می‌باشد و این تکنولوژی قادر است به تمامی افرادی که با یک سیستم رایانه‌ای کار می‌کنند، چه کسانی که سواد لازم را دارند و چه کسانی که حتی سواد خواندن ندارند نیز کمک کند. فناوری‌ای که تبدیل نوشتار به گفتار از آن قدرت می‌گیرد هوش مصنوعی و شناسایی گفتار می‌باشد که در چند دهه اخیر تحولات بسیاری پیدا کرده است. با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق در هوش مصنوعی فناوری تبدیل متن به گفتار امروزه می‌تواند با صدایی طبیعی و همانند انسان‌ها به تعامل بپردازد.

تبدیل متن به گفتار چه کاربردهایی دارد؟

در ادامه به برخی از کاربردهای این تکنولوژی می‌پردازیم. البته کاربردهای این تکنولوژی بسیار فراتر از آنچه که در ادامه به آن اشاره کردیم، می‌باشد اما ما سعی کردیم برخی از این کاربردها که به نسبت گسترده‌تر و برای افراد آشنا و ملموس هستند را در اینجا بیاوریم.

برنامه‌های خواندن

این برنامه‌ها یکی از ساده‌ترین کاربردهای تکنولوژی تبدیل متن به گفتار و در عین حال گسترده‌ترین آن است. برای مثال افزونه‌های مرورگر کروم که محتواهای مختلف را بلندخوانی می‌کنند و یا همان اپلیکیشن‌های مسیریاب که اطلاعات موجود در نقشه را برای شما می‌خوانند، همه در این دسته از کاربرد قرار می‌گیرند.

سیستم‌های اعلان

از تکنولوژی تبدیل متن به گفتار می‌توان در سیستم‌هایی که نیاز به اعلان صوتی دارند استفاده شود. برای مثال سیستم‌های اعلام پرواز در فرودگاه‌ها، برنامه‌هایی که شماره افراد در صف را در بیمارستان‌ها و یا بانک‌ها و… اعلام می‌کنند. به طور کلی از این سیستم می‌توان در هر زمانی که نیاز به یک گوینده انسانی داشت استفاده نمود.

کاراکترهای سخنگو در بازی‌ها

از تکنولوژی‌ تبدیل متن به گفتار می‌توان در بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد و به کاراکترهای موجود در بازی توانایی گفتگوی زنده را داد. به این ترتیب می‌توان یک هویت دیجیتالی برای کاراکترهای مختلف ایجاد کرد و بازی را به واقعیت نزدیک نمود.

اینترنت اشیا

کاربرد دیگر تکنولوژی تبدیل متن به گفتار در دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا می‌باشد. ایجاد قابلیت سخن گفتن در دستگاه‌های هوشمند اطرافمان علاوه بر اینکه می‌تواند بسیار شگفت انگیز باشد، بسیار کاربردی نیز هست. برای مثال فکر کنید که هر زمانی یکی از اقلام موجود در یخچال شما تمام شد، به شما به صورت صوتی هشدار دهد.

آموزش الکترونیکی

یکی دیگر از کاربردهای تبدیل متن به گفتار در پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی است. تبدیل متن محتواهای آموزشی موجود به صوت و ایجاد یک محتوای آموزشی استاتیک از مطالب موجود در یک فایل PDF آموزشی، کتاب الکترونیکی و… می‌تواند در میزان یادگیری و روند آن بهبود ایجاد کند.

مدیریت تماس‌های مراکز تماس

می‌توان به کمک این تکنولوژی یک سیستم مدیریت تماس خودکار ایجاد کرد که بتواند پاسخگوی کاربرانی باشد که با این مراکز تماس می‌گیرند. چنین سیستم‌هایی می‌توانند با آن‌ها صحبت کنند، راهنماییشان کنند و یا سوال‌هایشان را جواب دهند.

بانکداری و حوزه مالی

از این تکنولوژی هم چنین می‌توان برای افزایش قابلیت‌های برنامه‌های بانکداری استفاده نمود و کاربردهای بیشماری را به آن اضافه کرد. برای مثال آمازون اکو به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق رابط صوتی مانده حساب خود را بررسی کنید، انتقال پول داشته باشید و معاملات بسیاری را از طریق همین رابط صوتی و به سادگی انجام دهید.

معرفی سرویس ایرانی  تبدیل متن به گفتار

خوشبختانه چند سالی است که سرویس‌های هوش مصنوعی متنوعی در ایران به بازار عرضه شده‌اند. یکی از سرویس‌های هوش مصنوعی که بر روی آن زیاد کار شده است، سرویس‌های پردازش گفتار همانند تبدیل گفتار به نوشتار و یا متن به گفتار است. محصولات با کیفیتی نیز در این زمینه به بازار عرضه شده‌اند که یکی از آن‌ها فارس آوا محصول شرکت عامر اندیش است. فارس آوا یک سرویس با کیفیت برای تبدیل گفتار به نوشتار و یا تبدیل متن به گفتار است. فارس آوا کاملا بومی و ساخت ایران است و بر دانش متخصصان هوش مصنوعی کشور تکیه دارد و دارای دیتابیس وسیع 10 هزار ساعته می‌باشد.

فارس آوا بر روی دسکتاپ و گوشی هوشمند در دسترس است و به زودی نسخه‌ی مخصوص مشاغل خاص همانند وکلا و … آن نیز به بازار عرضه خواهد شد. این محصول از دقت و سرعت بالا در تبدیل گفتار به متن و تایپ صوتی برخوردار است و همچنین قابلیت بارگزاری انواع فایل‌های صوتی و تصویری را به کاربر می‌دهد. محصول فارس آوا قادر است عملیات تایپ صوتی و خواندن متن دیجیتال را در زبان فارسی انجام ‌دهد. فارس آوا امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده است.

برای آشنایی بیشتر با محصول فارس آوا و برخورداری از دمو رایگان به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

 

1/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/SPvPf

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

اخبار هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و توسعه باتری به سمت  اُوردرایو

  روند بهبود باتری‌ها به دلیل کندی فرآیند آزمایش باتری‌ها همیشه با مشکل روبرو بوده است.  یادگیری ماشین امروز به این روند سرعت بخشیده است.

what-is-deep-learning

تعریف یادگیری عمیق

یادگیری عمیق نوعی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که در واقع از روشی که ذهن انسان برای یادگیری موضوع خاصی به کار می

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.