کاربرد پردازش تصویر در زندگی امروزه ما

تکنولوژی به یک بخش جدا نشدنی از زندگی روزمره هر کدام از ما تبدیل شده است. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در این بخش جدایی ناپذیر، به نقش اصلی تبدیل شده‌اند که پردازش تصویر یکی از پرکاربردترین کاربردهای آن‌ها در زندگی امروز انسان‌ها است. پردازش تصویر فناوری است که باعث شده نحوه نگرش ما به دنیا تا حد زیادی دستخوش تغییر شود. کاربردهای این فناوری روز به روز در حال گسترش یافتن است و هر روز بیش از پیش در زندگی انسان‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم چندین کاربرد پردازش تصویر در زندگی امروزه انسان‌ها را معرفی کنیم.

پردازش تصویر چیست؟

پردازش تصویر به عنوان زیر مجموعه ای از پردازش سیگنال دیجیتال می باشد که دارای کاربرد ها و مزایای مختلفی در حوزه‌های متفاوت است. پردازش دیجیتال در حقیقت همان پردازش تصویر دیجیتالی است که به کمک دانش کامپیوتر، برنامه نویسی و هوش مصنوعی قابل اجرا است. پردازش تصویر یکی از کاربرد ها و زیر مجموعه های هوش مصنوعی است که همان طور که از نام آن پیداست بر روی تصاویر دیجیتالی پردازش انجام می دهد و بر اساس آموزش های از پیش تعیین شده خروجی معینی را به همراه اطلاعات بخصوصی به نمایش می گذارد. امروزه کاربرد های فناوری پردازش تصویر به صورت متنوع در زمینه های فنی، صنعتی، علمی، امنیتی، پزشکی و … باعث شده که بسیار مورد توجه و استفاده افراد مختلف واقع شود.

در پردازش تصویر، ورودی شامل محتوایی تصویری است که با انجام یک سری عملیات بر روی آن، خروجی داریم که شامل مجموعه ای از نشان های ویژه یا متغیر های مربوط به تصویر می باشد. این خروجی ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • نمایش و چاپ تصویر
  • ویرایش تصویر
  • بهبود تصویر
  • کشف و تشخیص یک ویژگی خاص در تصویر
  • فشرده سازی تصویر.
  • و…

پردازش تصویر چه کاربردی در زندگی امروز ما دارد؟

پردازش تصویر در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع دنیای امروز کاربرد دارند. در ادامه به چندین مورد از کاربردهای شگفت انگیز این فناوری می‌پردازیم.

صنعت خودرو سازی

خودروهای خودران یکی از ترندهای جذاب دنیای امروز هستند. بسیاری از برندهای قدیمی و هم چنین غول‌های بزرگ تکنولوژی به سراغ تولید اتومبیل‌های خودران رفته‌اند. فناوری‌های بسیاری هستند که برای حرکت یک ماشین به صورت خودکار به کار گرفته می‌شوند اما اصلی‌ترین فناوری که از تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌کند، علائم راهنمایی و رانندگی جاده را می‌خواند، اشیاء و یا انسان‌هایی که در جاده هستند را تشخیص می‌دهد و… فناوری پردازش تصویر می‌باشد.

صنعت بازی سازی

تشخیص و شناسایی تصویر یکی از فناوری‌های مهم است که تغییرات بسیار زیادی را در صنعت بازی سازی ایجاد کرده است. برای مثال در پی تحولات کنونی، فناوری شناسایی تصویر پیشرفته به گیمر اجازه می‌دهد تا از موقعیت مکانی واقعی خود به عنوان میدان جنگ درون بازی برای ماجراجویی‌های مجازی استفاده کند.

صنعت بهداشت و درمان

فناوری شناسایی تصویر کمک‌های زیادی در صنعت بهداشت و درمان دارد. این فناوری به در طی طول درمان بیمار داده‌های پزشکی بیمار را به صورت معناداری تفسیر می‌کند. روش‌های درمانی میکروسکوپی از دید رایانه‌ای و شناسایی تصویر برای تشخیص استفاده می‌کنند. تشخیص احساسات به کمک هوش مصنوعی نیز از کاربردهای پردازش تصویر است که می‌تواند برای تشخیص احساسات بیمار در طول روند درمان به کار گرفته شود.

AI-brain-vs-robotic.png

واقعیت ادغام شده

واقعیت ادغام شده تلفیقی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که با هدف غلبه بر کاستی‌های آن‌ها از واقعیت ادغام شده استفاده می‌شود که تجارب دنیای مجازی را پویاتر و طبیعی‌تر جلوه می‌دهد.

خرده فروشی

پردازش تصویر در صنعت خرده فروشی کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت. از پردازش تصاویر کالاهای فروشی و مصرفی گرفته تا تشخیص قیمت و کیفیت آن‌ها و یا تشخیص مشتریان و خریدارها، از کاربردهای پردازش تصویر در صنعت خرده فروشی می‌باشد.

امنیت

فناوری پردازش تصویر نقشی حیاتی در مسائل امنیتی ایفا می‌کند. خواه برقراری امنیت یک دفتر کوچک باشد، یا برقراری امنیت در یک سازمان بسیار بزرگ یا حتی برقراری امنیت در یک کشور باشد، همه‌ی این‌ها در مقیاس کوچک تا بزرگ تنها به کمک فنناوری پردازش تصویر امکان پذیر است. بسیاری از دستگاه‌های امنیتی توسعه داده شده، همانند پهبادها، هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین‌های امنیتی، دستگاه‌های بیومتریک تشخیص چهره و… از پردازش تصویر بهره می‌برند.

شبکه‌های اجتماعی

پردازش تصویر در دنیای شبکه‌های اجتماعی، فناوری بسیار کاربردی است. برای بررسی محتوای تصاویر از پردازش تصویر استفاده می‌شود و این مسئله برای افراد زیادی از جمله بازاریاب‌ها مسئله‌ای بسیار کاربردی می‌باشد. ابزارهای شناسایی تصویر عملیات جست و جوی شبکه‌های اجتماعی مختلف برای یافتن تصاویر به خصوص را انجام می‌دهند و قادر هستند تا مزایای بسیار زیادی را به مشتریان برسانند.

موتورهای جست‌و‌جوی تصویری

در موتورهای جستجوی تصویر از فناوری پردازش تصویر برای ارائه بهترین نتیجه جستجوی تصویری استفاده می‌شود. برای مثال گوگل و بینگ، دو موتور جستجوی قدیمی تصویر هستند که از فناوری پردازش تصویر در سطح بالایی برخوردار هستند.

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/3Hy1n

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

ترندهای هوش مصنوعی
مقالات

دلایل ایجاد تکنولوژی پردازش تصویر

حوزه پردازش تصویر به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و در طی سال‌های پیش محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.