اولین کشتی هوشمند جهان، آماده اولین سفر دریایی

در مقاله‌ای که چند ماه پیش منتشر کردیم در مورد بازآفرینی سفر تاریخی می فلاور با قایق مجهز به هوش مصنوعی صحبت کردیم، Mayflower 400 اولین کشتی هوشمند دنیا است که بیشتر از هر وقت دیگه آماده انجام اولین سفر خود است.

Mayflower 400 به آرامی در جو آرام دریا بالا و پایین می‌رود، در حالی که موتورهایش را در بندر Plymouth در ساحل جنوب غربی انگلستان خاموش کرده و میکروفون زیرآبی‌اش را فعال می‌کند تا به صدای وال‌ها گوش دهد. این قایق سه بدنه ۱۵ متری، که وزن آن ۹ تن است و کاملا به صورت خودکار مسیریابی می‌کند، در حال آماده‌سازی برای انجام یک سفر دریایی در آن طرف اقیانوس آرام است. این کشتی با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده و هدف آن، مطالعه آلودگی آبی و بررسی میزان پلاستیک در آب و همچنین ردیابی پستانداران آبی است. 

برت فانئوف، یکی از بنیان‌گذاران خیریه ProMare و مغز اصلی پروژه Mayflower، می‌گوید: «اقیانوس “قدرتمندترین نیروی” موثر بر آب و هوای جهانی است.» 

رزی لیکوریش، یک متخصص در زمینه تکنولوژی‌های نوظهور در IBM و یکی از همکاران پروژه، می‌گوید: «این قایق بدون خدمه، یک مزیت برای انسان در مقابل “محیط‌‌هایی که حق اشتباه کردن وجود ندارد”، فراهم کرده است.» 

لیکوریش به AFP گفت: «در اختیار داشتن یک کشتی بدون سرنشین، برای دانشمندان امکان گسترش محیطی که تا الان توانسته‌اند بررسی کنند را به ارمغان می‌آورد.» 

فانئوف گفت: «بسیاری از ارائه دهندگان تکنولوژی و خدمات در این پروژه همکاری کرده‌اند و صدها نفر از ملیت‌های مختلف، از جمله هند، سوئیس و ایالات متحده در این پروژه کمک کرده و دخیل بوده‌اند.»
وی افزود: «بدون “تلاش‌های جهانی” ممکن بود این پروژه ۱۰ برابر بیشتر از ۱ میلیون دلار (۸۲۰هزار یورو) که توسط ProMare سرمایه‌گذاری شد، هزینه در بر داشته باشد.» 

برت فانئوف، مغز متفکر Mayflower 400

کشتی هوشمند 

مشارکت غیر‌انتفاعی در این پروژه، باعث شده است تا داده‌های جمع‌آوری شده توسط پروژه به صورت رایگان منتشر شوند. این اطلاعات می‌توانند برای آینده کشتیرانی تجاری بسیار حائز اهمیت باشند. این کشتی هوشمند، برنامه‌ریزی شده است تا در ۱۵ ماه می، در صورت مساعد بودن آب و هوا و دریافت مجوز سفر توسط مقامات بریتانیا عازم دریا شود. سفر به پلیموث، ماساچوست (همان سفر دریایی که مسافران سوار بر کشتی Mayflower اصلی در سال ۱۶۲۰ انجام دادند و منجر به یافتن زندگی جدید در آمریکا شد) ۳ هفته به طول می‌انجامد. در حالی که سفر دریایی Mayflower 400 به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا با تاخیر مواجه شده است، فانئوف گفته است که حداقل کسی در طول سفر بیمار نمی‌شود. 

وی در British port گفت: «در این کشتی هیچکس کسل، خسته یا دریازده نمی‌شود. بنابراین کشتی می‌تواند هر چند مدت که نیاز دارد در دریا بماند و کار علمی انجام دهد.» در حین صحبت با فانئوف، سه تکنسین رایانه در کنارش نشسته بودند و تجهیزات را از راه دور تست می‌کردند. دانشجوی مهندسی، مروین جنکینگ ریس در حال کار بر روی Mayflower.

مروین جنکینگ ریس، یک دانشجوی مهندسی ۲۱ ساله، موتورهای کشتی را قبل از اعزامش به آزمایش دریایی، بررسی کرد. ساخت این قایق سه بدنه یک سال به طول انجامید. قایق به واسطه یک سکان خودکار که به ژنراتور دیزلی‌ای که قدرتش، توسط باطری‌های خورشیدی تامین می‌شود، مکانیزه شده است. توسعه و ساخت سیستم “کاپیتان هوشمند” و هوش مصنوعی Onboard، زمان زیادی برد، چون رایانه می‌بایست چگونگی شناسایی موانع داخل آب را از طریق بررسی هزاران عکس، یاد می‌گرفت. 

کشتی هوشمند، خودش یاد می‌گیرد!

Mayflower 400، همچنین باید چگونگی پرهیز از برخوردها را می‌آموخت و بنابراین اولین بار، برای “یادگیری تحت نظارت” به دریا انداخته شد. اْلی تامسون، مهندس رباتیک و نرم‌افزار گفته است که: «با اجرای “تعدادی سناریو“، کشتی می‌تواند یاد بگیرد که اعمال خوب، اعمال بد، اعمال ایمن و اعمال غیر ایمن چه هستند.»
وی افزود: «بنابراین اگر اشتباهی رخ دهد، قایق می‌تواند خودش را اصلاح کرده و از خودش چیز جدید بیاموزد.» 

 

اولین کشتی هوشمند جهان

Mayflower 400 باید می‌آموخت که از برخوردها پرهیز کند و اولین بار برای “آموزش تحت نظارت” به آب انداخته شد. این کشتی هوشمند، برای ادامه یادگیری به صورت خودجوش، از “چشم‌ها” و “گوش‌هایش” استفاده می‌کند که یک سیستم پیچیده متشکل از ۶ دوربین و رادار است. به خاطر نبود دستورالعمل‌ و قوانین حول دریانوردی بدون سرنشین، Mayflower 400 هنوز باید در شرایط ناآرام دریا و طوفان‌ها و وضعیتی که جنکینگ ریس آن را تحت عنوان “بدترین حالت ممکن” توصیف کرد، تست شود. البته در تنظیمات شبیه‌سازی شده، تجهیزات رباتیک قایق با موج‌ای ۵۰ متری مواجه شدند. 

لیکوریش توضیح داد، که هوش مصنوعی قایق در انجام آزمایشات علمی، نقش بسیار اساسی دارد.
وی افزود: «هوش مصنوعی قایق با صدها ساعت داده صوتی آموزش داده شده است تا بتواند حضور پستانداران آبی را تشخیص دهد، آن‌ها را شناسایی کند و در نهایت به ما چیزی در مورد توزیع جمعیت آن‌ها در پهنای اقیانوس، بگوید.» بررسی ترکیب شیمیایی آب، اندازه‌گیری سطح دریا و نمونه برداری از میکرو پلاستیک‌ها، از جمله ماموریت‌های دیگر این کشتی هستند. 

رزی لیکوریش

رزی لیکوریش، متخصص تکنولوژی‌های نوظهور در IBM می‌گوید: «در اختیار داشتن یک کشتی بی‌سرنشین، به دانشمندان امکان گسترش مناطقی که تا الان مشاهده کرده‌اند را خواهد داد. ماموریت‌های رباتیک مشابه برای جمع‌آوری داده از فضا، دهه‌هاست که در حال انجام هستند. اگرچه کشتی کاملا هوشمند است، اما تیم سازنده، به صورت ۲۴ ساعته از انگلستان بر آن نظارت دارند و در صورت بروز خطر، آماده‌اند تا از راه دور مداخله کنند. 

منبع: techxplore

لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/erarS

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

اخبار هوش مصنوعی

NHS از هوش مصنوعی برای بهبود فرایند درمان کروناویروس و کاهش زمان بستری در بیمارستان استفاده خواهد‌کرد

NHS انگلستان (سرویس بهداشت ملی) از هوش مصنوعی برای کمک به بهبود بیماران کروناویروس و کاهش زمان بستری شدن آن‌ها در بیمارستان استفاده خواهد‌کرد. توزیع

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.