تفاوت شبکه عصبی و هوش مصنوعی چیست؟

از زمانی که هوش مصنوعی پدید آمد، بخصوص در دهه اخیر، به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات تکنولوژی تبدیل شد و هرچه محصولات هوشمند بیشتری روانه بازار شدند، انسان بیشتر با کاربرد این تکنولوژی آشنا شد. همین اواخر نیز اپلیکیشن‌ها و گجت‌های هوشمند مختلفی روانه بازار شدند که میزان هوشمندی آن‌ها گاهی باعث شگفت‌زدگی مخاطبان و کاربران می‌شود.

این پیشرفته شدن محصولات هوشمند و باهوش شدن آن‌ها مدیون پیشرفت‌های مختلفی است که در تکنولوژی هوش مصنوعی به وجود آمد. با تعریف شدن و به کارگیری مفاهیمی مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی توانست بیش از پیش هوشمندتر شود و بتواند وظایف مختلفی که نیاز به هوش انسانی داشتند را به خوبی اجرا کند. قبلا در مورد یادگیری عمیق و یادگیری ماشین صحبت کرده‌ایم. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت شبکه عصبی و هوش مصنوعی بپردازیم و ببینیم که هرکدام چه هستند. پس اگر به این مسئله علاقه دارید در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از هوش مصنوعی چیست؟

اگر تمام مباحثی که گفته شد را همانند یک نمودار ون در نظر بگیریم، هوش مصنوعی آن چیزی است که تمام سه مبحث، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی مصنوعی را در بر می‌گیرد. هوش مصنوعی آن چیزی است که باعث هوشمند شدن هر چیز مصنوعی، مانند یک گجت هوشمند یا یک دستیار هوشمند و… ، می‌شود. هوش مصنوعی انقدر گسترده است که برای بیان آن نمی‌توان مورد بخصوصی آورد. اما هر تکنولوژی هوشمند و نوینی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید، از هوش مصنوعی برخوردار است.

هوش مصنوعی دارای سه سطح محدود، عمومی و سوپر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی محدود سطحی است که ما در آن قرار گرفته‌ایم و در حال حاضر هر آنچه که به نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و وظایف خاصی را انجام می‌دهد، دارای هوش مصنوعی محدود است. این نوع هوش مصنوعی باعث می‌شود یک سیستم هوشمند بتواند در انجام یک وظیفه بخصوص، همانند تشخیص چهره یا تعداد افراد در یک فضا و…، از انسان بهتر عمل کند.

سطح بعدی هوش مصنوعی عمومی است که کمک می‌کند تا هوش مصنوعی به سطحی همانند هوش انسانی برسد و بتواند دقیقا همانند انسان محیط پیرامون و سازوکار آن را درک کند و به آن واکنش نشان دهد. سوپر هوش مصنوعی نیز سطحی است که هوش مصنوعی می‌تواند هوش انسانی و توانایی‌های انسان را کنار بزند و به هوش و توانایی‌های فرابشری دست یابد. دست یافتن یا نیافتن به این دو سطح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌دانیم که واقعا به آن‌ها می‌رسیم یا نه.

منظور از شبکه عصبی مصنوعی چیست؟

شبکه‌های عصبی مصنوعی در واقع روشی است که هوش مصنوعی را بیشتر و بهتر به انسان شبیه می‌کند و توانایی‌های آنالیز داده‌های پیچیده را به هوش مصنوعی می‌دهد. در حقیقت در این روش نوعی روش یادگیری هوش مصنوعی است که از روی مغز انسان و روش کار سیناپس‌های (Synapses) آن درست شده است. در شبکه عصبی به جای یادگیری و محاسبات سنتی، از نودها و یال‌ها استفاده می‌شود تا بتوان داده‌های پیچیده را به سرعت و دقت فوق‌العاده‌ای تجزیه و تحلیل کند.

تفاوت شبکه عصبی و هوش مصنوعی چیست؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد، هوش مصنوعی آن چیزی است که باعث هوشمند شدن ابزار مختلف می‌شود و این هوشمند شدن از طریق یادگیری و آموزش اتفاق می‌افتد. یکی از این روش‌های یادگیری هم استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق می‌باشد. با استفاده از شبکه‌های عصبی می‌توان به هوش مصنوعی کمک کرد تا کارها و یا مفاهیم پیچیده را بهتر درک کند و بتواند شبیه انسان تجزیه و تحلیل کند. پس تفاوت شبکه عصبی و هوش مصنوعی در آن چه که گفته شد است و می‌توان گفت که شبکه عصبی در واقع زیر مجموعه هوش مصنوعی است.

برای مطالعه بیشتر در مورد هوش مصنوعی و کاربردهای آن به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/2k5vZ

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

حذف زباله‌های فضایی با هوش‌مصنوعی
اخبار هوش مصنوعی

حذف زباله‌های فضایی به کمک هوش مصنوعی

حذف زباله‌های فضایی به کمک هوش مصنوعی: برای اولین بار در جهان  کیهان مکانی آشفته است. در حال حاضر تخمین زده می شود 34000 قطعه

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.