خانه هوشمند چیست و چگونه خانه‌ی خود را هوشمند کنیم؟ + مزایایی خانه هوشمند

خانه هوشمند به این معناست که منزل شما دارای یک سیستم مرکزی یکپارچه باشد که به منظور خودکارسازی یا اتوماسیون برخی از کارهای خاص، به لوازم خانگی متصل می‌شود. این سیستم معمولا از راه دور و از طریق تلفن همراه قابل کنترل است. مثلا می‌توانید با استفاده از آن، آبیاری گلدان‌ها را برنامه ریزی کنید، کنترل و نظرات سیستم‌های امنیتی و دوربین‌های مدار بسته منزلتان را به عهده بگیرید و با استفاده از آن دمای یخچال، سیستم تهویه مطبوع و سیستم گرمایش منزل را تنظیم و کنترل کنید. محبوبیت این سیستم‌ها به صورت روزافزون درحال افزایش است؛ چرا که در وقت، پول و همچنین انرژی بسیار صرفه‌جویی می‌کند.

مهم ترین مزایای خانه هوشمند چیست؟

امروزه بسیاری از مردم دنیا به خصوص آمریکایی‌ها، به دنبال ایده‌های خانه‌های هوشمند، نحوه عملکرد خانه‌های هوشمند یا خودکارسازی کارهای خاص هستند تا از مزایای زیر بهره‌ببرند.

  • خانه‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند تا کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خود داشته باشید. بدین صورت که مواردی مانند تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، باز و بسته کردن پنجره‌ها و تنظیم نحوه آبیاری گلدان‌ها بر اساس آب و هوا را به صورت خودکار انجام می‌دهید.
  • خانه‌های هوشمند، بینش‌هایی در مورد مصرف انرژی ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در کارآمدتر شدن انرژی و توجه به عوامل اکولوژیکی (ecological) کمک کند.
  • خانه‌های هوشمند می‌توانند مناطقی را که در آن بیش از نیاز انرژی مصرف می‌کنید، مشخص کرده و به شما این امکان را می‌دهند که در هزینه‌های خود، صرفه جویی کنید.

تعداد دستگاه‌های هوشمند خانگی

با توجه به اینکه در حال حاضر بلندگوهای هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند با استقبال عمومی روبرو هستند، به نظر می رسد که بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند در چند سال آینده شاهد رشد چشم گیری داشته باشد.

مدیریت مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند

این دستگاه‌ها همیشه از نظر مصرف انرژی کارآمد نیستند، اما اکثر آنها می‌توانند به شیوه‌ای مورد استفاده قرار گیرند که به شما، در صرفه جویی انرژی کمک می‌کند. مثلا وقتی لوازم خانگی، چراغ یا ترموستات هوشمند دارید، زمان و نحوه روشن شدن و عملکرد آنها را با این سیستم کنترل می‌کنید. بنابراین، کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خود دارید و به احتمال زیاد، عادات مصرف انرژی خود را تغییر خواهید داد.

خانه هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی‌که سیستم‌های خانه هوشمند به عنوان یک آپشن شروع به‌کار کرده‌بودند، پاسخ به این سوال کمی گنگ و مبهم بود. اما پس از ورود شرکت‌های بزرگ به این صنعت، این شرکت‌ها درک این سیستم و تکنولوژی مورد نیاز آن را برای همه آسان تر کردند.

حالا، فقط سه چیز برای تبدیل یک خانه معمولی به یک خانه هوشمند نیاز است.

  1. اتصال وای‌فای
  2. لوازم خانگی هوشمند (یا دستگاه‌های هوشمند)
  3. سیستم اسمارت هوم برای مدیریت، مانیتورینگ و کنترل این دستگاه‌های هوشمند

خانه هوشمند چیست

دستگاه هوشمند چیست؟

دستگاه هوشمند یا اسمارت دیوایس، نام هر وسیله الکترونیکی‌ است که می‌‌تواند به سیستم خانه هوشمند شما متصل شود، با سایر دستگاه‌ها تعامل داشته باشد و بتواند به تنهایی تصمیماتی را اتخاذ کند. تلویزیون، اجاق گاز، سیستم‌های هشدار دهنده، زنگ‌ها، درب گاراژ و استریو، نمونه‌هایی از دستگاه‌های هوشمند هستند. اسمارت دیوایس‌ها را می‌توان به صورت جداگانه و به مرور خریداری کرد و این امر باعث می‌شود به آرامی، خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید.

سیستم اسمارت هوم چیست؟

سیستم اسمارت هوم به نوعی “مرکز” خانه هوشمند شماست. این سیستم از طریق یک دستگاه دیواری یا نرم افزاری که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، اطلاعات مختص به هر یک از دستگاه ها یا لوازم هوشمند را جمع آوری می‌کند و به کاربر امکان می‌دهد که همه دستگاه‌های خود را در یک مکان ثابت، کنترل کند. از آنجایی که بازار خانه‌های هوشمند هنوز در حال ظهور است، چندین گزینه مختلف برای این سیستم‌ها که به آن هاب‌های اتوماسیون خانه گفته می‌شود، وجود دارد که اکثر آنها فقط با سیستم‌های خاص خود سازگار هستند. بنابراین قبل از خرید، از سازگاری هاب و دیوایس خود مطمئن شوید.

کاربرد سیستم های هوشمند

چگونه خانه‌ی خود را هوشمند کنیم؟

برای اینکه یک خانه هوشمند داشته باشید، چند کار وجود دارد که باید همه‌ی آنها رو انجام دهید تا خانه آماده اتصال به لوازم خانگی و دستگاه‌های هوشمند جدیدآماده شود.

  • وای فای خود را ارتقا دهید: از آنجایی که همه دستگاه‌های هوشمند از اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، باید مطمئن شوید که Wi -Fi مورد استفاده شما، به اندازه کافی قوی باشد و مطمئن شوید که برای مدیریت و اشتراک گذاری اطلاعات، مشکلی نخواهند داشت. برای خانه‌های بزرگتر، ممکن استنیاز به استفاده از چندین روتر را برای اتصال همه‌ی دستگاه ها لازم باشد.
  • تحقیق کنید: تعداد دستگاه‌های هوشمند و سیستم‌های خانه هوشمند آنقدر زیاد است که زیرکانه خواهد بود اگر قبل از خرید با دستگاه های هوشمند موجود آشنا شوید.
  • نیازهای خود را مشخص کنید: هیچ چیز بدتر از خرید یک دستگاه گران قیمت، جدید و شیک نیست که فقط چند هفته اول از آن استفاده کنید و بعد تبدیل به وسیله‌ای بی استفاده شود که فقط گرد و غبار میخورد. دقیقاً مشخص کنید که از یک خانه هوشمند چه می‌خواهید و سپس مناطقی را انتخاب کنید که می‌خواهید درحال حاضر در آن از سیستم‌های هوشمند را به کاربگیرید.  قیمت!

هزینه هوشمند سازی چقدر است؟

هزینه هوشمند سازی یک خانه بستگی عوامل متعددی دارد به اینکه شما دوست دارید چه امکاناتی خانه هوشمند شما داشته باشد، هزینه هوشمند سازی علاوه بر تعداد و امکانات دستگاه بستگی داره به مارک و مدل دستگاه نیز بستگی دار. به عنوان مثل خرید یک ترموستات ایرانی هزینه‌ای حدود 400 هزارتومان دارد (درسال 1400) ولی برای خرید یک ترموستات خارجی باید بیشتر هزینه کنید .

 

چند ایده برای یک خانه هوشمند

اگر به خانه خود نگاه می‌کنید و می‌پرسید: اکنون چه دستگاه‌های معمولی‌ای دارید که می‌توانند به یک دستگاه هوشمند تبدیل شوند، بهتر است بپرسید “چه چیزی را نمی‌توان به یک دستگاه هوشمند تبدیل کرد؟” هر دستگاهی که با برق کار کند، به احتمال زیاد شرکتی در آنجا هست که نسخه هوشمند آن را تولید می‌کند.

خانه هوشمند

برای شروع، در اینجا لیستی کوتاه از ایده‌های خانه‌های هوشمند آورده شده‌است.

  • با قفل های هوشمند خانه خود را ایمن نگه دارید: قفل کنونی درب منزل خود را با قفل هوشمند جایگزین کنید تا بتوانید آن را از راه دور باز و بسته نمایید. بررسی کنید که آیا بعد از خروج، درب را قفل کرده‌اید یا خیر و تاریخچه ورود و خروج افراد را ثبت کنید.
  • خانه خود را با هشدارهای امنیتی هوشمند کنترل کنید: بسیاری از دستگاه‌های خانه هوشمند، می‌توانند از راه دور به شما در مورد مسائل ایمنی یا امنیتی هشدار دهند. در مورد نشتی، برای باز ماندن درب گاراژ، برای آتش سوزی، برای کسی که زنگ خانه شما را می‌زند یا اگر وسیله‌ای را به برق زده‌اید که واقعاً قبل از خروج از خانه باید ار برق خارج می‌شدند و غیره
  • دمای خانه خود را مدیریت کرده و با یک ترموستات هوشمند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید: یک ترموستات هوشمند، می‌تواند عادت‌ها و مزاج شما را یادبگیرد و سپس به طور خودکار، دما را بر اساس برنامه منحصر به فرد شما تنظیم کند. همچنین، به شما امکان می‌دهد درجه حرارت را به صورت دستی و از راه دور، با استفاده از یک اپلیکیشن تنظیم کنید.
  • وظایف را به یک دستیار هوشمند محول کنید: یک دستیار مجازی (مانند گوگل هوم یا آمازون اکو) به شما امکان می‌دهد که از دستورات صوتی، برای انجام کارهایی مانند پخش و توقف کردن موسیقی، جستجو در وب و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی خود استفاده کنید.
  • با لوازم هوشمند کارهای خود را ساده کنید: تلویزیون‌های هوشمند، ماشین‌های ظرفشویی، یخچال و ماشین لباسشویی و خشک کن، همه قابل دسترسی و کنترل از راه دور هستند. مثلا، ماشین لباسشویی‌تان می‌تواند مدت زمان کمترین میزان مصرف انرژی در منطقه شما را تشخیص دهد و در این مدت روشن شود. یخچال شما می‎تواند مواد غذایی را اسکن کند و به شما اطلاع دهد که تخم مرغ‌ها درحال اتمام هستند یا چه مقدار شیر باقی مانده است!
  • روشنایی خانه خود را با لامپ‌های هوشمند کنترل کنید: لامپ‌های هوشمند، به شما این امکان را می‌دهند که روشنایی هر یک از اتاق‌های خانه خود را از طریق دستگاه تلفن همراه، کنترل کنید. آیا کودک هفت ساله شما فراموش کرده است که لامپ آشپزخانه را خاموش کند؟ شما می‌توانید این کار را در مسیر رساندن او به مدرسه، از طریق موبایل هوشمند خاموش کنید یا چراغ‌های خود را طوری تنظیم کنید که در زمان های مشخص روشن و خاموش شود و دیگر نگران نباشید اگر کسی قبل از رفتن به محل کار فراموش کرده است چراغ ها را خاموش کند.
1/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه شده : https://amerandish.com/eNuOC

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارس آوا

تبدیل گفتار به متن

باتاوا

دستیارسازمانی - چت بات

هوشتل

اپراتورهوشمند مرکز تماس

_ مطالب مرتبط _

مرکز تماس همراه اول
مقالات

کاربردهای هوشتل در مرکز تماس همراه اول

مرکز تماس همراه اول به عنوان یک اپراتور ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، روزانه مشغول ارائه خدمات مختلف، از جمله ارائه اطلاعات، پشتیبانی از مشتریان،

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.

ضمن تشکر بابت ارسال پیام، در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان شرکت عامراندیش درخواست شما را بررسی خواهند نمود.